فعالان امور زنان در هرات خواستار افزایش نقش این قشر در روند صلح شدند

هرات (پژواک، ۳۰سنبله۹۴): ده‌ها تن از فعالان امور زنان در هرات، در یک گردهمایی به مناسبت روز جهانی صلح، خواستار حضور پررنگ این قشر در روند تامین صلح در کشور شدند.
در این گردهمایی که امروز در تالار ولایت هرات برگزار شد، شماری از مسوولان محلی نیز حضور یافته بودند.
فاطمعه جعفری عضو شورای ولایتی هرات گفت که یکی از دلایل موفق نبودن شورای عالی صلح، سهم اندک زنان در این نهاد است.
وی افزود که حضور اندک زنان در این شورا قابل قبول نیست و اگر حضور آنان به عنوان یک پیش شرط با طالبان مطرح می‌گردید، طالبان مجبور می‌شدند آن را بپذیرند و شورای مذکور نیز دستاورد می‌داشت.
سامعه کوهستان، یکی دیگر از فعالان حقوق زنان گفت: «زنان درپروسه صلح حضورداشتنه ‌اند و کار آنان تاثیرگذار بوده است؛ اما باید نقش شان پر رنگ‌تر شود.»
اما مولوی غلام سرور بارکزی رئیس کمیته ولایتی شورای عالی صلح در هرات گفت که نقش زنان در روند صلح در این ولایت، پررنگ است و تلاش می‌شود که حضور این قشر در روند تامین صلح بیشتر شود.
وی افزود: «زنان درهمه جا بخاطر تامین صلح، نقش خود را داشته اند­ و درمناطقی که می‌دانستیم به آنان ضرر وارد نمی‌گردد، از نقش شان استفاده صورت گرفته است. »
محمد آصف رحیمی والی هرات که در این مراسم حضور یافته بود نیز خواستار افزایش نقش زنان در تامین صلح در کشور شد.
به گفته وی، در این اواخر تلاش‌ها برای نقش آفرینی بیشتر این قشر نسبت به گذشته افزایش یافته است.
این مسوول محلی، خاطر نشان نمود که حکومت افغانستان، تامین صلح را به عنوان یکی از اولویت‌های کاری خود قرار داده و دروازه گفتگو و صلح با مخالفان مسلح باز است.
اما با وصف این، والی هرات گفت: «هرگاه طالبان و حامیان آن‌ها درخواست صلح مردم افغانستان را نادیده بگیرند، با آن‌ها برخوردی صورت می‌گیرد که درشش ماه گذشته صورت گرفته است و حکومت از هر وسیله‌ای در این زمینه استفاده می‌کند.»
شورای عالی صلح، ۶۸ عضو دارد که نه تن از آنان زن هستند. این شورا در پنج سال فعالیت خود بار‌ها با نمایندگان مخالفان مسلح گفتگو کرده؛ اما تا کنون این گفتگو‌ها منجر به تامین صلح نشده است.
با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، خوشبینی برای تامین صلح با توجه به وعده مقام‌های پاکستانی برای تشویق طالبان به گفتگو با حکومت افغانستان افزایش یافته است و در ماه های اخیر، نمایندگان حکومت و حتی اعضای جامعه مدنی از جمله زنان، با نمایندگان گروه طالبان در کشورهای مختلف از جمله قطر، امارات متحده عربی، چین و ناروی دیدار‌های متعددی داشته‌اند.
اما از حدود یک ماه پیش، با افشای مرگ ملا محمد عمر رهبر طالبان و جنجال‌های اعضای این گروه بر سر تعیین رهبر تازه، ادامۀ روند این دیدارها به تعویق افتاده است.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.