افراد يک عضو شوراى ولايتى، گروپى از پوليس محلى را خلع سلاح نمودند

پلخمری (پژواک،٧سنبله۹۴): رييس اجرائيوى شبکه نهادهاى مدنى ولايت بغلان، بنابر ادعاى يک عضو ولسى جرگه دستگيرشد و افراد يک عضو شوراى ولايتى، گروپى از پوليس محلى را خلع سلاح نمودند.
محمد فروغ برادر عاطف عارفيان رييس اجرائيوى شبکه نهادهاى مدنى درناحيۀ اول شهر پلخمرى، محافظ عاشق الله وفا عضو ولسى جرگه را با فير مرمى از ناحيۀ پاى ديروزمجروح نمود.
علت اين مشاجره و فير کردن، خصومت هاى قبلى خوانده شده و مهاجم فرار کرده است.
برادر عارفيان و محافظ  وفا، دوسال قبل با کارد يکديگر را نيزمجروح نموده بودند.
رييس اجرائيوى شبکه نهادهاى مدنى بغلان ادعا ميکند که بعد ازاين رويداد، ساعت ٩:٠٠ شب گذشته عاشق الله وفا با ده ها نفر مسلح خود، عقب دروازۀ خانۀ وى آمده و با دشنام ميخواستند داخل خانه شوند و ده ها مرمى فير کردند که براثر آن، وسايل خانه و دروازه شکسته و سوراخ شده است.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که آنها از ترس، به خانۀ همسايگان فرار کردند، پوليس آمد و وى و برادر ديگرش به نام خالد را دستگير نمود.
عارفيان که در قوماندانى امنيه صحبت ميکرد، اين کار را خلاف قانون خوانده، علاوه نمود که جُرم، فردى است و پوليس  برادرش را که فرار کرده، بايد مورد بازپرس قرار بدهد.
رييس اجرائيوى شبکه نهادهاى مدنى بغلان گفت: "از وفا بايد بازپرسى شود که چرا برخانۀ ما حمله کرده و فير نموده است؟"
اما عاشق الله وفا مدعى است: "من درلب نهر آب بازى ميکردم، زمانى که پيرهن خودراکشيدم، ازطرف افراد عارفيان فيرشدوخود رابه نهرانداختم، بعد به پوليس اطلاع دادم وبا پوليس يکجا به خانۀ عارفيان رفتيم که خانۀ وى را نشان بدهم، همان بودکه عارفيان ازداخل حويلى فيرکرد ودوطرفه مرمى تبادله گرديد ومن ساحه راترک نمودم."
وى گفت که عارفيان، مقصر است و بايد تحت پيگرد قرار بگيرد.
اما ملالى نورى مادرعارفيان، در نشست خبرى امروز گفت که وفا در تيليفون با وى تماس گرفت که پسرش را به وى بسپارد؛ اما وى گفت که در خانه نيست و اگر پسرش مقصر باشد، وى را به پوليس تسليم ميکند؛ همان بود که وفا و افرادش برخانه آنها حمله کردند و تلاشى نمودند وخانم هاى خانه فرار نمودند.
اين مادر افزود: "من خواهان عدالت هستم که چرا يک عضو ولسى جرگه، داخل خانه ما شده و فير کرده؟ ما اهل قلم هستيم و سلاح نداريم؛ پوليس چرا دو پسرم را بُرده؟ بايد آنها را رها کند."
محمد عثمان شيرزى مسوول کميتۀ دادخواهى شبکه جامعۀ مدنى بغلان، نيز عمل عاشق الله وفا را غير قانونى خوانده، گفت که وى بايد ازمجراى قانونى استفاده ميکرد.
وى  افزود که عارفيان بايد رها شود؛ زيرا مقصر نيست.
اما مل پاسوال عبدالجبار پُردلى قوماندان امنيۀ بغلان گفت که عارفيان و برادرش را براساس ادعاى عاشق الله وفا که بر آنها فير کرده، دستگير نموده اند.
به گفتۀ پردلى، برادر ديگر عارفيان را که فرار کرده نيز تحت تعقيب دارند و اظهارات وفا را نيز گرفته و از وى تحقيق ميکنند.
از جانب ديگر به گفتۀ مردم محل، شيرخان مجاهد پسر علم جان مجاهد عضو شوراى ولايتى بغلان، بر رينجر پوليس محلى در منطقه چشمۀ شير پلخمرى فير نموده، شش پوليس را ازيک پوسته خلع سلاح کرده و سلاح ها را با يک پوليس با خود برده است.
در واکنش به اين عمل، اقارب پوليس هاى محلى مظاهره نموده و شاهراه پلخمرى- مزار شريف را در ساحه چشمۀ شير براى دوساعت به روى ترافيک بسته بودند.
محمد خان يکتن ازمعترضين گفت که علم جان مجاهد و پسرش، ده ها نفر را مسلح کرده و دکانها و زمين هاى مردم را غصب نموده و زمانى که پوليس محلى مانع اين کارهاى غيرقانونى شان ميشد، دست به خلع سلاح پوليس زدند.
وى هشدار داد: "اگر چنين عملکرد هاى خودسرانه اين عضو شوراى ولايتى ادامه يابد، به تظاهرات خود ادامه خواهيم داد."
اماشيرخان مجاهد گفت که مردم ازاين پوسته به تکليف بودندو آزار و اذيت ميشدند و وى اين کار را به همين خاطر انجام داده است.
به گفتۀ وى، چند بار به ولايت و قوماندانى امنيۀ شکايت کردند؛ اما توجه نشد. عصر ديروز پوليس محلى با آنها درگير شد و ازطرف وى خلع سلاح گرديدند؛ اماپوليسى راکه با خودبرده بود، امروز رها کرده است.
مسوولان امنيتى با وجود تماس هاى مکرر چيزى نگفته و دسترسى براى اخذنظر محمد علم مجاهد نيز پيدا نشد.
 اما محمد صفدر محسنی ریيس شورای ولایتی بغلان گفت که موضوع را جدى پيگيرى ميکنند و درصورتى که علم جان مجاهد مقصرباشد، تصميم ميگيرند که دست از تهديد و آزار و اذيت مردم بردارد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.