سيستم الکترونيکى ثبت قضايا در هرات آغاز شد

شهرهرات (پژواک،٣سنبله٩٤): براى جلوگیری از فساد اداری و شفافیت در دوسيه هاى متهمان در ولايت هرات، سيستم الکترونيکى ثبت قضايا آغاز به فعاليت نمود.
این سیستم، سه سال قبل از سوی پروگرام حمایت ازسکتورعدلی افغانستان یا "جی اس اس پی" در تمام ادارات عدلی و قضايی و قوماندانی امنیه هرات آغازشده بود که امروز رسما افتتاح گرديد.
سمیع الدین رهین رییس څارنوالی استیناف ولایت هرات، درمراسم افتتاح این سیستم گفت که این سیستم الکترونیکى، یک سیستم پیشرفته است که تمام قضایای جرمی از مرحلۀ کشف تا مرحله تطبیق مجازات بالای یک مجرم، توسط این سیستم پیگیری و ثبت می گردد.
به گفتۀ رهین؛ جلوگیری از فساد اداری، شفافیت درپرونده های جرمی متهمان، رسیدگی به موقع به دوسیه های مجرمين و متهمان، درنظرگرفتن حقوق مجرمین و متهمین، مدیریت تمام دوسیه ها درادارات عدلی و قضايی، از مزیت های این سیستم است.
وی افزود، یکی دیگر از مزیت های این سیستم این است که هرفردیکه بخواهد، می تواند تمام اجراآتی که دررابطه به یک پرونده صورت می گيرد را از طریق این سیستم مشاهده نماید.
او گفت: "پیش ازاین، ما از سیستم کهنه که توسط دفاتراستفاده می کردیم و درآن سیستم کهنه درست به  وقت و زمان آن به پرونده ها رسیدگی صورت نمی گرفت؛ اما با ایجاد این سیستم شفافیت به وجود می آید و دیگر ما چنین چالشهايی نخواهیم داشت و نیز ازفساد هم جلوگیری میکند."
به گفته وی، قراراست این سیستم درسراسرولایات افغانستان راه اندازی شود تا شفافیت بیشتر درادارات عدلی و قضای به وجود بیاید.
درهمین حال، سیدعبدالغفار زبیر رییس محکمه استیناف ولایت هرات، به پژواک گفت که پیش ازاین؛ مردم، اقارب متهمین و مجرمین و حتا مطبوعات، به معلومات کافی درمورد یک پرونده دسترسی نداشتند؛ اما با ایجاد این سیستم می توانند به سادگی داخل سایت شوند و از تمام اجراآت ادارات محاکم، څارنوالی و حتا پولیس آگاه شوند.
وی افزود: "این سیستم حتا می تواند مقامات مرکزی عدلی و قضايی را از اجراآت ارگان های شان در ولایات به صورت شفاف آگاه بسازد."
همچنان زبير گفت که محکمۀ هرات از آغازسال جاری تاکنون، به چهار هزار دوسيه رسیدگی نموده است.
به گفتۀ وی، این پرونده ها شامل قتل، اختطاف، خشونت علیه زنان،  آزار و اذیت، تجاوزجنسی و سرقت های مسلحانه می باشد.
به گفته وى، بیشتر این دوسیه ها شامل قتل می باشد که از آغاز سال روان تاکنون به آن رسیدگی کرده است.
درهمین حال شماری از شهروندان ولایت هرات، با استقبال از این سیستم در ادارات عدلی وقضایی می گویند که این سیستم، می تواند از فساد اداری وسرگردانی مردم جلوگیری کند.
مسعود احمدی باشنده دروازه قندهار شهرهرات گفت: "وقتی که یک دوسیه جرمی پی گیری میشد، هر روزمردم سرگردان ميشدند تا به دوسیه شان رسیدگی میشد؛ با ایجاد این سیستم شفافیت کار سیستم عدلی وقضایی هم معلوم میشود و مردم هم معلومات درقسمت رسیدگی به دوسیه های شان پیدا می کنند."
زلمی رحیمی یکی دیگر از باشندگان شهر هرات، به پژواک گفت: "ماشاهد بودیم که بارها زندانی ها بخاطر رسیدگی نشدن دوسیه های شان اعتراض کرده بودند وحتى لبهای شان را دوخته بودند؛ امیدواریم که با این سیستم، چالشها برطرف شود و روند رسیدگی به دوسیه ها سرعت عمل پیدا کند."
مسوولان عدلی و قضای، درحالی ازایجاد سیستم ثبت مدیرت ثبت قضایا در ادارات عدلی و قضایی خبرمیدهند که پیش ازاین، مردم به ویژه زندانیان محبس هرات بخاطر کندی در روند رسیدگی به دوسیه های شان و فساد در ادارات عدلی و قضایی، چندين بار اعتصاب غذایی نموده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.