در قانون انتخابات براى مُتقلبين جزا تعيين گردد

باميان(پژواک،١٥اسد ٩٤): "باید در قانون انتخابات گنجانيده شود کسانی که دست به تقلب میزنند، براى شان جزای مشخص در نظر گرفته شود. "
عبدالحميد بینواعضو شورای ولایتی بامیان اين مطلب رابه هيئت کميسيون اصلاحات انتخاباتى در باميان ابراز داشت.
وى کوهستانی بودن ودسترسی پیدا نکردن مردم به مراکز رایدهی رااز مشکلات عمده  ديگر عنوان کرد و گفت که باید معیاری به وجود آید که سیستم انتخابات در شهر ها وقريه ها فرق داشته وسهولت دسترسی به مراکز ومجلات رايدهی یکسان باشد.
همچنان حاجی احمدی ریيس هماهنگی احزاب سیاسی بامیان به آژانس خبرى پژواک گفت که تقلبات انتخاباتی به علتى صورت میگرفت که برای مُتقلبين از لحاظ قانون هیچ جزایی تعیین نشده وفقط آراى مراکز ومحلات باطل اعلام میشد.
احمدى ميگويد که در بامیان مشکلات انتخاباتی زیاد است از جمله نفوس این ولایت کم در نظر گرفته شده ،به همین خاطر از بامیان با اینکه بیش از ٧٠٠ هزارنفوس دارد،اما چهار وکیل در نظر گرفته شده است.
ریيس هماهنگی احزاب سیاسی بامیان گفت: "ما امید واریم که کميسیون اصلاحات انتخابات بتواند هم از لحاظ قانون وتطبیق عدالت وهم از لحاظ ساختار وتشکیلات، نظر به محیط ،کميسیون مستقل انتخابات را کمک نماید تا یک نهاد با اعتبار وملی به وجود آید. "
هيئت کميسیون اصلاحات انتخاباتی امروزبااعضاى جامعه مدنی، علما،استادان پوهنتون، احزاب سیاسی ومتنفذین درباميان در مورد مشکلات  انتخابات وپیشنهادات مردم در این مورد بحث وتبادل نظر نمود.
محمدعلی امیری عضو کميسیون به پژواک گفت که مشکلات خاصى که در بامیان در مورد انتخابات وجود دارد پراگندگی نفوس وکمبود محلات رايدهی است که از طرف نمایندگان اقشار مختلف بامیان مطرح گردید.
وى علاوه نمود که  طبق پروسیجر کميسیون اصلاحات انتخاباتی نظريات تمام مردم افغانستان در مورد اصلاحات انتخاباتی گرفته میشود.
اسدالله سعادتی عضو ديگر کميسیون گفت که تمام مشکلات مردم در مورد انتخابات بصورت کتبی وشفاهی مطرح گردید واز این نظريات برای اصلاح امور انتخاباتی به کار گرفته میشودوتمام نظريات به کميسیون درکابل انتقال داده میشود وروی آن بحث ميگردد.
اين درحالى است که شاه سلطان عاکفى رييس کميسيون اصلاحات انتخاباتى در نشست امروز با حقوقدانان، نمايندگان لوى څارنوالى واکادمى علوم درکابل گفت که هيئت هاى آنها به تمام زون هاى کشور سفر نموده تا ازنظريات وپيشنهاد هاى جامعه مدنى،متنفذين،شوراى علما وساير اقشارجامعه درزمينه چگونگى اصلاحات درنظام انتخاباتى مطلع شوند.
وى تصريح کرد:((مـسئله که شامل نظريات بوده،اين است که بايد تقلبات وتخطى هاى انتخاباتى ازجرايم انتخاباتى تفکيک شود يادر قانون جزاى افغانستان ويا در قوانين انتخاباتى اين عرصه مشخص شود تا جرم  قابل تعقيب عدلى بوده باشد. ))

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.