مياخېل: د ټاکنيز بهير د اصلاحاتو لپاره مشورتي غونډې ګټورې دي

جلال آباد (پژواک،١٢ اسد ٩٤): مسوولين کميسيون اصلاحات انتخابات مى گويند که در بخش هاى تخنيکى و حقوقى روند انتخابات، براى اصلاحات در سطح  ولايت و منطقه، مشوره ها نتايج مطلوب داشته است.
شاه محمود مياخيل عضو اين کميسيون، با هيئت تخنيکى به تاريخ ١٢ اسد در جريان سفر به ننگرهار گفت که بعد از مشوره ها در سطح ولايت، بر مرامنامۀ منظم براى روند انتخابات کار آغاز مى شود.
نامبرده، اين اظهارات را طى نشستى در ارگ شاهى و مقام ولايت ننگرهار در حضور  سران قومى، علما و نمايندگان شوراى ولايتى و کميتۀ صلح ابراز داشت و به خواسته هاى آنها در اين رابطه  نيز گوش داد.
نمايندگان ولايت ننگرهار تقاضا کردند که جهت جلوگيرى از تقلب ها، بايد در بخش هاى تخنيکى و قانونى نظام انتخابات تغييرات وارد گردد، به سطح ولايات بايد رييسان شايسته براى کميسونهاى انتخابات تعيين شوند؛ افزون بر معلوم شدن نفوس، انتخابات بايد به سيستم حوزوى مبدل گردد.
رييس هيئت کميسيون اصلاحات انتخاباتى گفت: "ما توظيف شده ايم  که جهت اصلاحات در انتخابات، به سطح منطقه نظريات مردم را جمع آورى نماييم و بعداً در بحث هاى ذات البينى کميسيون، از آن طرح ها و  مرامنامه ها بسازيم."
شاه محمود مياخيل افزود که کميسيون بر جنبه هاى  تخنيکى و حقوقى روند انتخابات کار مى کند تا  براى مشکلات موجود در اين عرصه راه هاى حل يافته شود.
نامبرده افزود: "فکر مى کنيم درمورد انتخابات پارلمانى که در آيندۀ نه چندان دور در پيش روى ما قرار دارد، چه بايد کرد؟ بعداً انتخابات رياست جمهورى و در مرحلۀ سوم در مورد اصلاحات روند انتخابات و جلوگيرى از منازعات، کار صورت خواهد گرفت."
از جانب ديگر، سليم خان کندزى والى ننگرهار، از اشتراک کنندگان جلسه خواست تا نظريات شان را با هيئت مذکور در ميان بگذارند، که مشکلات رفع شود.
کندزى با اشاره به سران قومى و علماى دينى گفت: "شما در انتخابات گذشته شاهد بوديد که مشکلات موجود بود، پس براى اصلاحات، نظريات شما ضرورى است."
حميرا رفيع عضوى شوراى ولايتى گفت: "براى راى دهندگان زن که عکس هاى ايشان در کارتها موجود نيست، بايد چارچوب ساخته شود؛ زورمندان در روز انتخابات يک بوجى از چنين کارتها را چاپ مى نمايند، امنيت منطقه را مختل و به نفع خود صندوق ها را پُر مى کنند."
رفيع اين را نيز گفت که براى داير شدن انتخابات، بايد نفوس ولسواليها معلوم شود و انتخابات به شکل حوزوى برگزار شود.
مولوى عبدالظاهر حقانى  يکتن از علماى دينى، حکومت و کميسيون انتخابات را به تلقب کارى متهم نمود که  به گفتۀ وى، به راى مردم ارج نگذاشته است.
نامبرده گفت که در روند انتخابات، بايد اصلاحات بنيادى رونما شود تا مردم اعتماد کنند که به آراى آنها احترام مى شود.
قرار است که هيئت کميسيون اصلاحات در ننگرهار، غرض اصلاح روند انتخابات، با جوامع و ادارات محلى مختلف مشوره ها را انجام دهد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.