د خوست مشران: ملېشه جوړونه او د وسلو وېش د سولې پر وړاندې د خنډ لپاره دي

شهرخوست (پژواک، ٦ اسد ٩٤): عالمان دينى و سران قومى ولايت خوست، در مورد توزيع غيرقانونى اسلحه به مردم ولايات شمال، ابراز نگرانى نموده و اين کار را عامل بحران جديد در کشور خواندند.
آنها در نشست حمايت از پروسۀ جارى صلح گفتند که بعضى حلقات ميخواهند براى منافع شخصى خود، موانعى را در برابر مذکرات صلح حکومت افغانستان و طالبان صلح ايجاد نمايند.
عالمان دينى و سران قومى که از سوى نهادهاى مدنى و بعضى اعضاى شوراى ولايتى حمايت مى شدند، امروز در يک نشست از رييس جمهور خواستند که براى تحکيم صلح در کشور، از هر راه ممکن کار گيرد.
عبدالولی واحدزی عضو شوراى ولايتى خوست، در سخنانى به اين نشست گفت که بعضى حلقات ترس دارند که در صورت خاتمۀ جنگ، در مورد تمامى خيانت هاى شان با آنها حساب ميشود.
موصوف رييس جمهور، جنرال عبدالرشيد دوستم معاون اول رييس جمهور و محمد محقق معاون دوم رياست اجرايى را متهم کردند که با تشکيل مليشه ها از تامين صلح جلوگيرى ميکنند.
وى افزود: "ما از رييس جمهور ميخواهيم که جنرال دوستم را در ارگ قيد کند و محقق را در رياست اجرائيه. از يک رو مذاکرات صلح پيش ميبرد و از سوى ديگرعليه طالبان مليشه سازى مى کنند."
مولوی رحیم الله یکی از عالمان دينى خوست، طى سخنانى در اين نشست، از طرف هاى درگير خواست که براى اظهار کردن نيت نيک خود، بدون قيد و شرط آتش بس نمايند.
موصوف همچنان از دولت خواست که به پروسۀ صلح سرعت بخشيده و در دور دوم مذاکرات مستقيم با طالبان، به افرادى سهم دهند که از تمامى افغانستان نمايندگى کرده ميتوانند.
وى همچنان گفت: "اگر مذاکرات مستقيم با طالبان صورت گيرد، به يک توافق ميرسيم و ميدانيم که اسلام چيست، جهاد چيست و جهاد با کى جواز دارد؟"
مولوى حضرت خان يکى از عالمان دينى گفت که اگر دولت واقعاً خواهان صلح است، پس لازم است که بعد از انجام دادن دور دوم مذاکرات صلح با طالبان، گام هاى جدى در بخش محو فساد ادارى بردارد.
وى افزود: "فساد ادارى يک عمل بسيار زشت است، به صلح خيلى مضر است، يگانه علت رنج مردم ما فساد ميباشد."
حيدرگل منگل يکى از سران قومى، از دولت افغانستان و طالبان مسلح خواست که در مذاکرات جارى صلح، از مسايل کوچک صرفنظر نموده و براى توافق بر مسايل بزرگ تلاش نمايند.
وى افزود که مردم، از اين روند شديداً حمايت ميکنند و از کشورهاى ميانجگير در اين روند ميخواهند که براى تحکيم صلح و ثبات در افغانستان، تلاش هاى کامل انجام دهند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.