رييس جمهور: از موقف ضعيف با مخالفين مسلح صحبت نمى کنيم

کابل (پژواک ،١١جوزا ٩٤): رييس جمهورغنى، ضمن اينکه حکم افزايش تعداد ولسوالى شيندند را صادر نموده است، مى گويد که جنگ برآنها از اين جهت تحميل شده است تا از موقف ضعيف در مذاکرات صلح حضور يابند.
خبرنامه اى که از سوى دفتر مطبوعاتى رياست جمهورى  به آژانس خبرى پژواک مواصلت ورزيده نگاشته است  که رييس جمهور محمد اشرف غنى، قبل از ظهر امروز در مقام اين ولايت با سران، متنفذين، علماى دينى و نمايندگان جوامع مدنى ديدار به عمل آورد.
منبع افزوده است که رييس جمهور، طرح هاى نمايندگان ادارات و اقشار مختلف را تاييد نمود و  درمورد افزايش شمار ولسواليها گفت  که به رييس ادارۀ مستقل ارگانهاى محل دستور داده که در راستاى افزايش شمار ولسواليهاى شيندند، زودتر اقدام نمايد.
ولسوالى شيندند مربوط ولايت هرات است، که از مرکز اين ولايت ١٣٠ کيلومتر فاصله دارد، ٦٧٦٢ کيلومتر مساحت و حدود ٨٠٠ هزار نفوس دارد؛ شيندند يک ولسوالى وسيع است  که از اين جهت به پنج بلاک تقسيم شده است، نفوس و مساحت آن از برخى ولايات کشور بيشتر است؛ اما به اين ولسوالى وسيع، قرار ولسواليهاى عادى کشور، امکانات و تسهيلات در نظر گرفته مى شود.
درخبرنامۀ رياست جمهورى درج است که اشرف غنى، در مورد تقويت محصولات وطنى و انسجام گندم اطمينان داد و افزود: "از زمانيکه آمده ام، پيرامون انسجام گندم حداقل شش نشست را برگزار نموده ام، به وزارتهاى دفاع ، داخله و تمام ادارات دولتى هدايت صادر کرده ام که ضروريات اردوى ملى، پوليس ملى و پوهنتون ها را از محصولات داخلى تامين نمايند."
نامبرده در مورد جلوگيرى فساد و ايجاد شفافيت گفت: "همه تدارکات را خودم اداره مى کنم، هر شام شنبه در اين مورد پنج ساعت نشست داريم ، به وزير فوايد عامه دستور صادر کرده ام تا همه قرارداد ها دوباره صورت گيرد، قدرتمندان سياسى هيچ قرارداد را تصاحب کرده نمى توانند، از تمام سياسيون توقع ميبرم تا نمايندگى شخص نه، بلکه نمايندگى ملت را نمايند.
نامبرده علاوه کرد که طى يکسال، هرات نخستين ولايت خواهد بود که از برق دوامدار مستفيد مى شود؛ قرار بود که برق از ترکمنستان به مزارشريف و از آن جا به کابل وسپس به کندهار امتداد يابد؛ اما در نتيجه گفتگوها با رييس جمهور ترکمنستان اين مسير برق در يک خط مستقيم واقع شد، که برق به گونۀ مستقيم به هرات، نيمروز، فراه ، هلمند و کندهار امتداد يابد، در کنار آن خط آهن، پايپ لاين گاز و فايبر نورى نيز در نظر گرفته شده است.
رييس جمهور غنى، از آغاز کار بخش دوم بند کمال خان نيز يادآورى نمود و افزود که هرات بايد نقطۀ تقاطع دو خط آهن گردد.
قرارگفتۀ وى، هرات بايد به نقطۀ اتصال ، چهارراه آسيا و ايجاد مرکز تفکر مبدل گردد.
اشرف غنى، جانفشانى و وطندوستى نيروهاى امنيتى و دفاعى کشور را ستود و اصرار ورزيد که نيروهاى ملى نياز به حمايت همه مردم به ويژه علماى دينى و متنفذين دارد.
نامبرده گفت: "جنگ برما تحميل شده، براى اينکه از موقف ضعيف وارد مذاکرات صلح شويم؛ اما دولت افغانستان و مردم آن، هيچگاه از موقف ضعيف بحث نمى کنند."
رييس جمهور، نقش علما را برجسته خواند و افزود که حکومت به اين نقش آنها به ديده قدر مى نگرد، حکومت وحدت ملى درصدد آن است تا مراکز خدمات اسلامى و فتاوا را ايجاد نمايد.
موصوف گفت: "وحدت ارگ و مسجد،  همکارى مدرسه وپوهنتون را خواهانم."
غنى، نقش جوامع مدنى را مهم پنداشته و گفت که جوامع مدنى، در جلوگيرى از فساد، همدست ما شوند تا با اين پديدۀ شوم مبارزۀ مشترک نماييم.
رييس جمهور، قربانى و جان نثارى مردم هرات را در ادوار تاريخى  کشور ستود و گفت هراتى ها نه تنها طى ٣٥ سال گذشته، بلکه د رتاريخ اين سرزمين، هميشه به متانت از کشورشان دفاع نموده و قربانى داده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.