با گذشت یکسال از انتخابات ١٣٩٣ روزگار در هرات "تنگتر شده است"

هرات (پژواک، ١٦ حمل ٩٤): امروز ١٦ حمل است؛ دقیقاً یکسال پیش در همین روز، مردم به پای صندوق هاى رای رفتند تا رییس جمهور آینده و نماینده های شورای های ولایتی را تعیین کنند.
اشتراک گسترده و میلیونی مردم اعم از زنان و مردان، جوانان و کهنسالان در انتخابات، درخود پیام امیدواری ها و خوشبینی برای آینده را نهفته داشت. هرچند امکان تقلب منتفی نبود؛ اما در عموم در نهایت مردم انتظار انتقال آبرومندانه و مسالمت آمیز قدرت را داشتند.
هرات نیز به حیث یکی از شهرهای پرنفوس افغانستان، یکی از مناطق موثر بر نتیجۀ انتخابات شمرده می شد. مردم این ولایت با اشتیاق تمام در دو دور انتخابات ریاست جمهوری اشتراک کردند.
وعده های اغراق آمیز نامزدان رقیب، امیدواری های زیادی در دلهای باشندگان هرات به میان آورد؛ اما پس از جنجالی ترین انتخابات تاریخ افغانستان، با گذشت یکسال باشندگان هرات، زندگی خود را نسبت به سال گذشته تنگتر احساس می کنند.
مسعود محمودی یکتن از باشندگان هرات که پیش از انتخابات ١٣٩٣ سالهای زیاد زندگی اش را در مهاجرت در کشور ایران گزرانده است، گفت به امید صلح و آرامی و اشتغال به افغانستان برگشت.
اما محمودی افزود که سطح زندگی مردم در یکسال گذشته نه تنها بهبود نیافته، بلکه رو به وخامت بوده است.
موصوف علاوه کرد: "هرروز به سرگذر می آیم به امید اینکه کار پیدا کنم و لقمه نانی به خانواده ام تهیه کنم؛ اما یک روز کار پیدا می شود و شش روز نه. من با خانواده ام با فقر و مشکلات زیاد دچار هستیم."
زبیرشهید زاده یکی دیگر از باشندگان ولایت هرات، به پژواک گفت: "نه کاری است و نه روزگاری، همه مردم بیکارند و بی روزگار. مردم امروز نان خشک ندارند که بخورند، ما برفتیم دولتی تشکیل دادیم، دولت هم به درد ما که نمیخورد."
احمد شاه نورزایی باشندۀ دیگر شهر هرات نیز از نبود کار ومشکلات اقتصادی، ازحکومت وحدت ملی شکایت نموده گفت: "تا حالا که حکومت، کاری به مردم و ملت خود نکرده، از این به بعد هم فکر نکنم موفق باشند؛ چون که تاحالا کاری نتوانستند بکنند."
در این حال، شماری از اعضاى ولسی جرگه نيز در اين مدت كاركرد حكومت وحدت ملی را ناكام می دانند.
غلام فاروق مجروح نماينده مردم هرات در ولسی جرگه، به پژواک گفت با آنکه شش ماه از تشكيل حكومت وحدت ملی می گذرد، تاهنوز كابينه اين حكومت تکمیل نشده و اكثر ولایت ها و وزارت ها از سوی سرپرستان رهبری می شود؛ "پس نمی توانیم ادعا کنیم که کار رهبران حکومت وحدت ملی موفق بوده است".
مجروح افزود: "اگر کارکرد و تصمیم گیری رهبران حکومت وحدت ملی به همین منوال ادامه پیدا کند، احتمال دارد كه به زودترين فرصت اين حكومت به سقوط مواجه شود."
درهمین حال شماری از مسوولان سابق تیم اصلاحات وهمگرایی در زمان انتخابات، از جمله دلایل ناکامی حکومت جدید را عدم همدیگر پذیری می دانند.
جمال عبدالناصر حبیبی که در زمان انتخابات عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله بود گفت: "متاسفانه او تفاهمی که مردم ما انتظار دارند، او تفاهم سرتاسری در ارتباط به گزینش افراد و یک سری اصلاحات که در بدنۀ دولت به وجود بیاید، هنوز در بین دو رهبر به وجود نیامده است."
اما مسوولان سابق تیم تحول وتداوم، به اين باوراند كه حكومت در شش ماه گذشته دستاوردهای چشمگیری داشته است.
حلیم یوسف مسوول سابق ستاد انتخاباتی اشرف غنی در غرب کشور، امضاي پيمان امنيتی کابل-واشنگتن، برقراری روابط ميان كشور های منطقه و كشورهای كمك كننده، تلاش های مذاكرات صلح با طالبان و جلب كمك های جهانی در كنفرانس لندن را از جمله دستاوردهای "حکومت وحد ملی" عنوان کرد.
یوسف افزود: "تمام هم وغم حکومت وحدت ملی، تامین صلح وثبات در افغانستان بوه است. ... وقت اینها (رهبران حکومت) را همین مسئله گرفته است".
با این حال، آگاهان سیاسی در هرات، به این باوراند که انتخابات رياست جمهورى ١٦ حمل ١٣٩٣ همه مشروعیت‌ خود را در نزد ملت از دست داده است.
محمد رفیق شهیر آگاه امورسیاسی درهرات، به پژواک گفت: "متاسفانه به علت بی کفایتی تعدادی از رهبران کمیسیون مستقل انتخابات، انتخابات در سطح منطقه و در سطح جهان بسیار بد نام شد."
حالا پرسشی که باقی میماند، عملی شدن وعده های رهبران حکومت وحدت ملی است که در بیشتر از چهار سال آینده، می توانند به آن جامۀ عمل بپوشانند یا خیر؟ این پرسشی است که با گذشت زمان پاسخ دریافت خواهد کرد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.