Sher Khan Port revenue declines by 27%

کندز(پژواک،٥حوت ۹۳): عوايد گمرک شيرخان بندر ولايت کندز، نسبت به سال گذشته بيش از دوصد ميليون افغانى کاهش را نشان ميدهد وعلل آن، طولانی شدن پروسه انتخابات، سرپرستی وزارتخانه ها و مشکلات امنيتى خوانده شده است.
شیرخان بندر، یکی از بنادر مهم ترانزیتی در کندز بوده و در سرحد با تاجکستان واقع است و تاجران ملی و بین المللی، اموال تجارتی را از طريق اين بندر از کشورهای آسیای میانه، شرق میانه، آسیای مرکزی و خلیج فارس، وارد افغانستان مینمایند.
شهاب الدین باور ریيس شيرخان بندر ميگويد که عوايد سال گذشته، به بیش از ۷۰۰ میلیون افغانی مى رسيد؛ اما امسال به اضافه از ۵۰۰ میلیون افغانی رسيده است.
وى به آژانس خبری پژواک گفت که عمده ترین عوامل کاهش عواید گمرک را، عدم ثبات سیاسی در کشور، طولانی شدن پروسه انتخابات، سرپرستی وزارتخانه ها، عدم مصوونیت تاجران ملی و افزایش ناامنی در شاهراه شیرخان بندرتشکيل ميدهد.
دوراول انتخابات رياست جمهورى، در١٦ حمل و دور دوم آن در٢٤ جوزاى سال جارى برگزار گرديد و نتايج آن، بعداز شش ماه اعلام گرديد که اين وضعيت، علاوه بر ساير عرصه ها در امور تجارتى نيز اثر ناگوار برجا گذاشت.
همچنان کابينۀ جديد، بعد از سه ماه اعلام گرديد و نامزد وزيران در ٣٠ جدى به شوراى ملى جهت راى اعتماد معرفى شدند؛ اما از جملۀ ٢٤ نامزد، صرف هفت نامزد وزير و رييس امنيت ملى راى اعتماد گرفته و کار ديگر وزارت ها به شکل سرپرست به پيش برده مى شود.
صادرات افغانستان از طريق شيرخان بندر شامل شکر، صنایع  دستی، سمنت، میوه تازه و غیره اقلام و واردات  شامل سیخ گول، مواد نفتی، مواد ساختمانی و مواد خوراکه مى باشد.
رييس گمرک شيرخان بندرميگويد که روزانه میزان صادرات الی۵۰ محموله؛ اما واردات تا دو محموله ازطريق اين بندر صورت ميگيرد.
وی بیان داشت که سال گذشته ٢٥١٠ موتر لاری؛ اما در سال روان ١٧٢٤موتر لاری اموال تجارتی از طریق این بندر به کشور وارد شده است.
محمدعمرصافی والی کندز، کاهش واردات راغيرقابل قبول خوانده، گفت که تلاش ميكنند تا ظرفيت ها را بالابرده وسطح واردات را درين بندر افزايش بدهند.
وى به ساخت بندرتجارتی برای تاجران، تقویت سکتورخصوصی و ایجاد زمینه ها برای تجارت میان مرزی اشاره نموده گفت كه باعملی ساختن این پلان، شیرخان بندرجایگاه اش را در كنار ساير بنادر مهم كشور دريافت خواهدكرد.
تاجران ميگويند كه امورتجارتی آنها خوب است؛ امادولت باید درراستای تامین امنیت ومصوونیت   آنها اقدام کند.
محمدنسیم یکتن ازتاجران بوره درشیرخان بندرگفت: "يکى از مشکلات ما افزایش ناامنی درشاهراه شیرخان بندراست، که بیشترین تاجران دل خوش نمیکنند تامحموله های شانرا به کشورهای آسیای میانه انتقال بدهند."
این تاجرمیگويد هرچند درماه های اخیر، چالش عمده که سبب رکود تجارت شود وجودنداشته؛ اما افزایش اختطاف های تاجران به ویژه کارمندان تصدی شیرخان بندر، برروحیه آنها تاثیرمنفی گذاشته ومسوولان امنيتی باید درین زمینه همکارى نمايند.
١٦مامور تصدی شیرخان بندر، در ماه قوس سال جارى هنگاميكه درموتر کاستر، از وظیفه به طرف شهرکندز میرفتند، در راه توسط مخالفان مسلح اختطاف گرديدند و بعداً در چند مرحله و در کمتر از يکماه، به وساطت موسفيدان و تعدادى از آنها در بدل پول آزاد شدند.
اماوالی کندز میگويد كه تلاش دارند تامشكلات و چالشهارا از برابر تاجران بردارند و آنها متکی شوند تا امور تجارتی شانرا به خوبی به پیش ببرند.
گفتنى است که شش سال قبل، پل دوستى ميان افغانستان و تاجكستان بر فراز درياى آمو در کنار شيرخان بندر، با هزينۀ بيش از ٣٠ ميليون دالر کمک امريکا اعمارشده و تسهيلات لازم را درانتقال اموال تجارتى فراهم ساخته است. قبل از آن اموال تجارتى توسط کشتى انتقال ميشد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.