ISIS flexing muscles in Kunduz, governor says

كندز(پژواک، ۱۳ دلو۹۳): والی کندز از موجوديت ده ها عضو گروه "داعش" دراين ولايت خبر داده، مى گويد که لازم است از همين حالا از فعاليت هاى اين گروه جلوگيرى شود.
محمدعمرصافی، درمصاحبۀ اختصاصی با آژانس خبری پژواک گفت كه هم اكنون درحدود ۷۰ تن ازافراد مربوط به "داعش"، در ولسوالی هاى  دشت ارچی  و چهاردره‌ فعالیت دارند.
والی کندز افزود که ولسوالی دشتِ ارچی مرکز آموزشی، رزمی وتعليمى گروه‌ های طالبان، جندالله و "داعش" برای ولایات‌ تخار، بغلان، بدخشان و فاریاب است.
وی علاوه کرد: "طالبان، جندالله و"داعش" گروپ  هاى عمده يى اند که در کندز فعالیت دارند و عمدتاً مرکز فعالیت شان در ولسوالی دشت ارچی است و درآنجا درکنار فعالیت‌های رزمی، فعالیت‌های آموزشی نيز دارند."
صافى گفت که استراتیژی‌هایی را که اين گروپ هاى ضد دولتى برای بدخشان، بغلان، تخار و حتی تا فاریاب دارند، از همینجا تنظیم می کنند و زیر کنترول دارند.
والى کندز "داعش" را يک خطر خوانده و افزود که بايد ازهمين حالا عليه اين گروه مبارزۀ جدى شود و به آنها مجال فعاليت داده نشود.
موصوف علاوه کرد که اخيراً يک قطعۀ خاص نظامى از کابل در مربوطات کندز عمليات نمود و شمارى از افراد "داعش" را دستگير کرد و با خود انتقال داد. وى در مورد جزئيات بيشتر نداد.
اين درحالى است که نشر گزارشاتى مبنى بر فعاليت داعش در بعضى ولايات مانند هلمند، فراه، لوگر، کنر و سرپُل باعث نگرانى مردم گرديده و برخى از تحليلگران  ميگويند که ظهوراين گروه در کشور، به اندازۀ اى بزرگ و خطرناک نيست که تبليغ ميشود؛ اما تاکيد دارند که جلو اين گروه بايد از همين حالا گرفته شود.
داعش به معناى "دولت اسلامى عراق و شام " بوده، گروهى است که در ماه اکتوبر سال ۲۰۰۶ ميلادى و پس از نشست شماری از گروه‌های مسلح در عراق شکل گرفت و “ابوعمر البغدادی” به عنوان رهبر  آن تعيين شد و مسووليت حملات تروريستی  را در عراق به عهده گرفت.
پس از کشته شدن “ابوعمر البغدادی” درسال ٢٠١٠، ”ابوبکر البغدادی” جايگزين وی معرفی شد و با روی کار آمدن وى، دامنه عمليات و حملات اين گروه وسعت گرفت و همزمان با آغاز بحران در سوريه، عناصر اين گروه در سوريه نيز فعال شدند.
والی کندز گفت که بیش از ۲۴۰۰ مخالف مسلح دولت درمناطق مختلف این ولایت بخصوص در ولسوالى هاى دشت ارچى و چهاردره نيز  فعاليت دارند.
صافی افزود که تنها درحمله برمرکز نیروهای پولیس محلی ولسوالی امام صاحب، حدودچهار هزار مخالف مسلح سهیم بودند که به کمک آنها ازولایات همجوار تخار وبدخشان نیزآمده بودند وساحه وسیعی را احتوا میکردند وتلاش داشتند که نیروهای امنیتی راتحت محاصره قراربدهند.
اما وى گفت که اقدامات نیروهای امنیتی به هدف سرکوبی این افراد جریان دارد وبه زودی آنان سرکوب و يا دستگير خواهند شد.
والی کندز، تعداد افرادمسلح غیرقانونى در کندز رابیش ازهفت هزارتن عنوان نموده، افزود كه اين افراد درطول چندسال گذشته سبب بی بندوباری های زیادی شده بودند، ولی حالا قوماندانان آنان به دولت تعهد سپرده اند که اکثریت این افراد درتامین امنیت به شمول امنيت شاهراه کندز- تخار تلاش میکنند.
صافى تصریح کرد که سلاح ها و تجهيزات۷۰ قوماندان آنها درهفتاد قریه ولسوالی خان آباد، ازسوی رياست امنیت ملی ثبت گرديده ومسوولیت این قوماندانان رابه عمر مشهور به پخسه پران و ارباب شريف دوقوماندان محلی سپرده اند.
وی گفت كه  سلاح های  افراد مسلح غيرقانونى، بخاطری ثبت گرديده که آنان منبعد نتوانند درناامنی ازآن استفاده کنند و دولت درصورت ضرورت، به سادگی بتواند این گروپ هاراخلع سلاح نمايد.
گفتنى است که تنها تعداد افراد مسلح غيرقانونى در ولسوالى خان آباد، به بيش از سه هزار تن ميرسد و مردم که از آنان به نام اربکى ياد مى کنند، همواره شکايت نموده اند که مردم را آزار و اذيت و لت و کوب مينمايند و بايد آنها خلع سلاح شوند.
مسوولان امنيتى بارها گفته اند که براى خلع سلاح افرادمسلح، پلانى روى دست است و اين پلان باآمدن تشکيل پوليس محلى ازسوى وزارت داخله عملى خواهد شد.

 

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.