افزايش اختطاف ها در کندز مردم را نگران ساخته است

كندز (پژواک،۸ دلو۹۳): مردم ولایت کندز، از افزایش اختطاف ها ابراز نگرانی نموده، مى گويند که برخى تاجران به همين علت اطفال شانرا از رفتن به مکتب و کورس هاى آموزشى بازداشته اند.
آنان مى گويند که امسال ۱۶ اختطاف در کندز صورت گرفته که اکثریت اختطاف شدگان، در بدل پرداخت پول رها گرديده اند.
چندى قبل، یک تاجر از سوی آدم ربایان مسلح در مرکز کندز ربوده شد و سرانجام به کشتنش انجامید و تاجران  در واکنش به آن دست به راهپیمایی زدند.
هفته گذشته یک تاجر ديگر، از بندر امام صاحب شهر کندز نيز اختطاف گرديد که تا حال از سرنوشت وی خبرى نيست.
 به تعقیب آن یک زرگر، پسران دو داکتر، پسر یک قابله، پسریک تاجر و به تازگی دوطفل از شهر کندز ربوده شده اند که برخی ازین افراد، دربدل پول آزاد گرديده و برخى ديگر تاکنون درچنگ اختطافگران  قراردارند.
مردم میگویند که بيشتر اين رويدادها در سه ماه اخیر صورت گرفته وعمدتاً افرادی اختطاف میشوند که صاحب یک مشت پول بوده اند؛ حالآنکه در سال گذشته گراف اختطاف ها کم بود.
منصور یکتن از شهروندان کندز، به آژانس خبرى پژواک گفت که دو روز پیش، دو پسرخردسال همسایه اش از مربوطات ناحیه دوم شهر ربوده شده است.
وی میگوید که اختطافگران مسلح، از محل نامعلومی به پدرش که کارمند اداره مستوفیت کندزاست، تيليفون کرده و خواستار یکصد هزار دالر امریکایی دربدل رهایی فرزندانش گرديده اند.
این باشنده علاوه کرد که باگذشت هرروز، میزان اختطاف و ناآرامی درکندز بیشترشده ومسوولان امنيتى درین زمینه هيچ اقدامى نکرده اند.
غلام حیدر يکى از تاجران درکندز نيز شکايت دارد که وضعیت امنیتی، روبه وخامت گرایيده واختطاف ها عامل دیگری  است که سبب نگرانی جدی آنها شده است.
وی گفت: "اکثراً پولداران به شمول زرگر، تجار، صراف و متنفذ از رفتن اطفال شان به مکاتب  وکورس های زمستانی جلوگیری کرده اند."
اين تاجر، هشدار داد که  اگر جلو اختطاف ها گرفته نشود و اختطاف شدگان رها نگردند، دامنۀ فعالیت های تاجران محدود شده و بيم آن ميرود كه صدها خانواده به ولايات ديگر بیجا شوند.
وى ادعا کرد که پولیس، باگروه های اختطاف کننده دست دارد و تازمانیکه این گروه ها حامیانی درچوکات پولیس نداشته باشند، به راحتی وسادگی نمیتوانند دست به اختطاف بزنند.
اما سمونوال سیدجهانگیرکرامت آمرامنیت قوماندانی امنیه کندز، دست داشتن پوليس با اختطافگران را ردکرده، میگوید که درصورت دست داشتن هر منسوب امنيتى، آنان را به نهادهای عدلی وقضایی معرفی خواهندکرد.
وى گفت که در پيوند به تاجرى به نام محمد نبى که هفتۀ گذشته درشهر کندز ربوده شده، چهار منسوب پولیس وامنیت ملی، به علت تعلل ازسوی والی کندز برکنار گرديده اند.
کرامت افزود که  تلاش هاى آنها براى رهايى دوطفل خُردسالى که شاگردان مکاتب و برادراند نيز جريان دارد.
اين مقام پوليس ميگويد که نخست یک اختطاف کننده به دو برادری که درمقابل دروازۀ ایستاد بودند پول داده وآنها را درنزدیک منزل شان به دکان برده؛ تااشیای خوردنی براى شان خریداری کند که ازمقابل دکان توسط همکاران دیگر وى در موتر اختطاف و به محل نامعلومی برده شده اند.
وى خاطرنشان کرد: "دستگاه ردیابی درکندزفعال نیست واگراین دستگاه وجودمیداشت، به زودی عاملان چنین رویدادها را دستگير ميکرديم؛ حال آنکه چنين دستگاه ها در برخی ولایات  دیگر وجوددارد."
شايان ذکر است که هفتۀ گذشته، درپی اختطاف یک صراف درشهركندز، اتحاديۀ صرافان، دست به اعتراض زده و هشدار دادند که اگر اختطاف ها و تهديدات در برابر آنها ادامه يابد، دست به اعتصاب خواهند زد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.