More Jawzjan militants join peace process

شبرغان (پژواک،٩جدى٩٣): دوصد مخالف مسلح به قوماندانى مولوى نعمت الله در ولايت جوزجان، از طريق جنرال عبدالرشيددوستم معاون اول رياست جمهورى به پروسۀ صلح پيوست.

ديروز ٨٠مخالف مسلح درمنطقۀ سردرۀ ولسوالى درزآب، در حضورجنرال دوستم باروندصلح يکجا گرديدند.

مقامات امنيتى ميگويند که ١٢٠ تن ديگر نيز در همين محل، امروز به پروسۀ صلح پيوستند.

مل پاسوال فقيرمحمد جوزجانى قوماندان امنيۀ جوزجان، به آژانس خبرى پژواک گفت که تمام پيوستگان تحت قوماندانى مولوى نعمت الله بوده و يکصد ميل سلاح مختلف النوع شامل کلاشنکوف، پيکا و راکت را با خود آورده اند.

وى از اين قوماندان درگذشته به حيث والى ورييس محکمه و اکنون به حيث رييس شوراى نظامى طالبان در جوزجان يادکرد وعلاوه نمود که فعلاً رييس امنيت ملى جوزجان در ولسوالى درزآب به سر مى برد و مصروف ثبت و تسليم گيرى سلاح هاى پيوستگان است.

مولوى محمداکرم رييس شوراى صلح جوزجان ميگويد که پيوستن اين قوماندان طالبان، بر امنيت ولايات فارياب و سرپُل نيز اثرگذار خواهد بود.

وى گفت که قوماندان نعمت الله تعهد کرده که با گروپ هاى ديگر طالبان نيز در تماس ميشود تا از جنگ دست بکشند و به پروسۀ صلح بپيوندند.

رييس شوراى صلح جوزجان علاوه کرد که آنها مطابق مقررات خود، براى پيوستگان معاش شش ماهه ميدهند و زمينۀ کاريابى را براى شان فراهم ميکنند و به زودى برنامۀ قيرريزى ٤٠ کيلو مترسرک درزآب- جوزجان را به حيث پروژۀ مهم بازسازى، روى دست خواهند گرفت.

همچنان عبدالرشید دوستم ازپيوستن اين دوصد تن استقبال کرده، گفت که بر اساس هدایت رئیس جمهور اشرف غنی، در مراسمی که به همین منظور در ولسوالی درزآب برگزار شده بود، شرکت کرد و این اقدام را سرآغازى برای برقراری صلح در شمال کشور دانست.

وى در صفحه فیس بوک خود نوشته است که حکومت برای فراهم سازی زمینه های کاری و اشتغال، به کسانیکه با دولت می پیوندند، از هیچگونه تلاش دریغ نخواهد کرد.

اما ذبيح الله مجاهد سخنگوى طالبان، درتماس تيليفونى به پژواک گفت که طالبان، مولوى نعمت را که يک سرگروپ بود وهفت نفر مسلح داشت، چهار ماه قبل به علت آزار واذيت و جمع آورى عشر و زکات و تهديد به مرگ مردم، از صفوف خود رانده بودند.

وى مدعى است که اکنون مولوى نعمت با چند نفر محدود خود، به جنرال دوستم پيوسته و با طالبان هيچ رابطه اى ندارد.

گفتنى است که جنرال دوستم، ديروز به هدف بررسى مشکلات امنيتى و ديدار بامسوولان و متنفذين محلى، به ولسوالى هاى درزآب و قوش تپۀ جوزجان سفر کرده بود.

از آغاز برنامۀ صلح (سال ١٣٨٩) تاحال، حدود ٦٠٠ مخالف مسلح در جوزجان با روند صلح يکجا گرديده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.