هرات (پژواک، ١٣عقرب ٩٣): نامزدان معترض شورای ولایتی هرات و صدها تن از هواداران شان، برای پنجمین بار دست به تظاهرات زدند و کمیسیون ولایتی شکایات انتخاباتی هرات را متهم به فساد نمودند.

معترضان، براى چهار ساعت جاده ولايت را به روى ترافيک مسدود نمودند و هشدار میدهند تا زمانى که تقلب هاى انتخاباتى به صورت شفاف بررسی نشود، دست از اعتراض بر نخواهند داشت.

در انتخابات شوراهاى ولايتى ١٦ حمل، ١٦٢ تن براى احراز ١٩ کرسى شوراى ولايتى هرات نامزد کرده بودند. نتايج اين انتخابات، با حدود هفت ماه تاخير اعلام شد؛ اما اکنون برخى نامزدانى که ناکام اعلام شده اند، آن را نمى پذيرند.

شمارى از نامزدان معترض در هرات، مدعى اند که در اعلان نتایج ابتدایی انتخابات شورای ولایتی، با داشتن آرای بالا شامل ليست نامزدان برنده شده بودند؛ اما بعد از آن شمار دیگرى از نامزدان که کمترین رای داشتند، با دادن رشوه شامل ليست نتايج نهایی شده اند.

تور محمد ظریفی يک تن از اين نامزدان خطاب به مردم گفت: "اى مردم! چوکی های شورای ولایتی هرات به پول فروخته شده است و رای های مردم زیر پاشده و امروز ٧٠ هزار دالر گرفته اند وحق شما را زیر پاکرده اند."

وى از رییس جمهور ورییس اجراییوی کشور خواست که قانون شکنان را محاکمه کنند.

احمدعلی جبرییلی یکی دیگر از نامزدان معترض هرات دراین تظاهرات نيز بدون گرفتن نامى گفت: "عده يى نامزدان که به مجلس شورای ولایتی راه پیداکردن اسناد موجود، موثق وغیرقابل انکار وجود دارد که ٧٥ هزار دالر رشوت دادند که به شورای ولایتی راه پیدا کنند."

جبرییلی از مقامات قضایی خواست تا تمام افرادی را که در کمیسیون های انتخاباتی آلوده به فساد اند، مجازات نمايند.

شمار دیگرى از نامزدان معترض نيز از مراجع ذيربط، خواهان اقدامات در اين راستا شده بدون ذکر نام کسى گفتند، شش نامزدى که نام شان در ليست ابتدایی نیامده بود، حالا با پرداخت رشوه، شامل ليست نهایی شده اند.

یک تن از مسوولان کميسيون شکايات انتخاباتى هرات که نخواست نامش در گزارش ذکر شود گفت که کار دفاتر ولايتى اين کميسيون، پايان يافته و مسوولين دفتر مرکزى کميسيون، بايد در اين مورد ابراز نظر کنند.

تلاش صورت گرفت تا در مورد با مسوولان کميسيون شکايات انتخاباتى گفتگو شود؛ اما تماس با آنها برقرار نشد.

تظاهرات نامزدان معترض هرات و هوارادان شان، در حالى است که قرار است اعضاى جديد شوراى ولايتى اين ولايت، فردا چهارشنبه سوگند وفادارى ياد کنند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.