در هرات علیه نتایج نهایی انتخابات شورای ولایتی تظاهرات شد

هرات، ایبک (پژواک، ٦ عقرب ٩٣): ده ها تن در هرات، در اعتراض به نتایج نهایی انتخابات شورای ولایتی، دست به تظاهرات زدند و کمیسیون های انتخاباتی را به فساد و تقلب در این زمینه متهم کردند.

معترضان که شمار شان به حدود ١٠٠ تن می رسید، با تجمع در مقابل ساختمان ولایت، از مقام های مربوطه خواستند تا به اعتراض شان رسیدگی کنند.

تورمحمد ظریفی یک تن از معترضان گفت که نام وی در فهرست ابتدایی نتايج انتخابات وجود داشت؛ اما از فهرست نهایی حذف شده است.

به گفتۀ وی، برخی افرادی که در فهرست نهایی به عنوان برنده اعلام شده، توانسته اند با پرداخت رشوت برنده شوند.

ظریفی افزود: "کسی هست که در فهرست ابتدایی نبود و با دو نیم یا سه هزار رای پنجاه و یکم بود؛ اما امروز با بیشتر از هفت هزار رای، به ليست نهایی راه پیدا کرده است؛ مردم امروز اعتراض کردند و می خواهند بدانند که اینگونه افراد چطور صاحب این قدر رای شده اند."

گدا احمد یکی دیگر از معترضان نیز گفت که در مرحله اول، شامل فهرست بود و بیشتر از ٦٤٠٠ رای داشت؛ اما در مرحله نهایی اعلام نتایج، بیشتر از سه هزار رایش نادیده گرفته شده و نامش از فهرست دور شده است.

وی گفت: "کمیسیون ها رای مردم ولسوالی کهسان را اصلاً در نظر نگرفتند و مرکز این ولسوالی را حذف کردند و بیشتر از سه هزار رای مرا از بین بردند."

معترضان در پایان این تظاهرات هشدار دادند که چنانچه به تقاضاهای شان در این زمینه رسیدگی نشود، به اعتراض خود ادامه خواهند داد.

اما اصیل الدین جامی معاون والی هرات، در نشستی با معترضان وعده سپرد تا خواسته های شان را به کمیسیون های انتخاباتی در هرات و مرکز بفرستد.

وی گفت: "کمیسیون های انتخابات و شکایات انتخاباتی در هرات نمایندگی دارند، ما به زودترین فرصت خواسته های شما را هم به دفاتر ولایتی انتخابات و هم به مرکز می فرستیم تا توجه صورت گیرد."

اما هرات در حالی شاهد تظاهرات معترضان به نتیجه انتخابات است که مردم جوزجان، از ورود شمار زیادی از جوانان به شورای ولایتی این ولایت، استقبال کرده اند.

در این انتخابات، ٥٨ تن برای ١٥کرسی شورای ولایتی جوزجان نامزد شده بود، که نه تن آنها زن بودند.

بر پایه فهرست نامزدان شورای ولایتی جوزجان، هشت تن از جمله راه یافته گان به این شورا، افراد جوان هستند که در مقایسه با سال قبل شمارشان دوبرابر شده است.

نوید نظری محصل پوهنحی حقوق و علوم سیاسی موسسه تحصلات عالی امیر علیشیرنوایی در شهر شبرغان گفت: "از این که برخی جوانان در شورای ولایتی راه پیدا کرده اند، خوش هستم."

وی افزود که جوانان دارای استعداد و توان کاری هستند و آنان با راه یابی به شورای ولایتی، می توانند برای مردم بیشتر خدمت کنند.

مژده، یک تن از دختران جوان در شبرغان که کارمند دولت است نیز گفت که راه یابی جوانان به شورای ولایتی، زمینه را برای کارآیی بهتر این شورا فراهم خواهد ساخت.

به گفته وی، در گذشته بیشتر اعضای شورای ولایتی جوزجان، جوان نبودند و به همین دلیل نمی توانند به درستی کار کنند.

اما سمیر مرادی یکی دیگر از شهریان شبرغان گفت که از اعضای این شورا، انتظار دارد تا با کار بهتر به فکر حل مشکلات مردم باشند و سعی کنند صدای مردم را به گوش مسوولین برسانند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.