Votes from 32 sites in Herat, Kandahar invalidated

 
هرات، کندهار(پژواک، ٤ سرطان ٩٣): مسوولان کمیسیون های شکایات انتخاباتی در هرات و کندهار می گویند که حدود ١٩ هزار رای در این دو ولایت، به دلیل تقلب باطل اعلام شده است.
عبدالله شیرزی رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی در ولایت هرات، به آژانس خبری پژواک گفت که پس از بررسی آرای ٤٤ محل در ١٥ مرکز رای دهی  در هرات، آرای ٢٤ محل باطل شد.
و ی گفت: "آرای این ٢٤ محل، نزدیک به ١٤ هزار رای می گردد که  بیشتر شان  مربوط به ولسوالی های چشت، گلران، کهسان، شیندند، اوبه و زنده جان می باشد."
به گفتۀ شیرزی، پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، ١٠٣ شکایت در مورد چگونگی این روند در این کمیسیون به ثبت رسیده است.
رییس کمیسیون ولایتی شکایات انتخاباتی در هرات، از مجموع شکایات ثبت شده، ٦٨ شکایت از سوی ستاد اشرف غنی بر علیه ستاد عبدالله عبدالله، ٢٨ شکایت از سوی ستاد عبدالله عبدالله بر علیه تیم اشرف غنی احمدزی و هفت شکایت از سوی مردم برعليه هردو کانديد بوده است.
پر شدن صندوق های رای دهی به نفع یک نامزد مشخص، دخالت افراد بانفوذ، کارمندان کمیسیون انتخابات و نیروهای امنیتی، از جمله شکایاتی است که به گفتۀ شیرزی در این کمیسیون به ثبت رسیده است.
بر پایۀ معلومات وی، افزون بر این شکایات ٢٩ شکایت مبنی بر تقلب در هرات در دفتر کمیسیون شکایات در کابل به ثبت رسیده است.
عبدالله شیرزی افزود که قرار است در پایان روز چهارشنبه، نتایج بررسی آنان در مورد ٤٤ محل رای دهی در ١٥ مرکز مشخص شود.
موصوف در ادامه بیان داشت که در ختم امروز، نتایج بررسی در مورد این محلات رای دهی معلوم خواهد شد.
در عین حال، باشندگان هرات از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواسته اند که بیطرفی خود را حفظ کرده و تحت تاثیر تبلیغات و فشار افراد قرار نگیرد و آرای تقلبی را از آرای پاک جدا کند.
فرید احمد یک تن از باشندگان هرات، به پژواک گفت: "ما از کمیسیون شکایات انتخاباتی میخواهیم که بیطرف باشد و به آرای مردم احترام بگذارد و آرای پاک را از آرای ناپاک جدا کند تا سرنوشت مردم و کشور ما معلوم گردد."
سروش یکی دیگر از باشندگان این ولایت گفت: "ما کاملاً از انتخابات خسته شدیم، هر روز یک جنجال جدید پیدا می شود. یک سال است که کار و بار خوابیده و ما هیچ سودا نداریم؛ بخاطر همین انتخابات؛ ما می خواهیم که زودتر نتایج انتخابات معلوم شود و بیشتر از این ما را بیچاره نکنند."
افزون بر این، روز چهار شنبه آرای هشت محل رای دهی در ولسوالی های سپین بولدک، تخته پل و ارغستان کندهار نیز باطل اعلام گردید.
مروند وزیری رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی ولایت کندهار، به پژواک گفت که مطابق بررسی های انجام گرفته، آرای این محلات که شامل ٤٨٠٠ رای می شود و به نفع اشرف غنی احمد زی به صندوق های رای ریخته شده بود، باطل اعلام شده است.
به گفتۀ وی، در مورد چگونگی برگزاری این دور از انتخابات در کندهار، ١٣٤ شکایت ثبت شده بود که ١١٥ شکایت در این ولایت، و متباقی در کابل به ثبت رسیده است.
وزیری افزود که برمبنای این شکایات، ٧٥ صندوق رای در ١٧ مرکز انتخاباتی در شهر کندهار و ولسوالی های ارغنداب، خاکریز، تخته پل، نیش، شاولیکوت، ارغستان، ژیری و پنجوایی  قرنطین شده است.
 این تعداد آراء درحالی اعلام می شود که در پی ادعای تیم اصلاحات و همگرایی مبنی بر تقلب گسترده به نفع اشرف غنی احمدزی، جنجال های انتخاباتی افزایش یافته است.
عبدالله عبدالله گفته است تا زمانی که به شکایات تیم وی رسیدگی نشود، هیچ نوع اجراآت و نتیجۀ کار کمیسیون های انتخاباتی را مشروع نمی داند و نخواهد پذیرفت.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.