ريیس و معاون کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی هرات "تهدید" شده اند

 
هرات(پژواک، ٢ ثور ٩٣): ريیس و معاون کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی در هرات می گویند که بعد از باطل کردن ده ها هزار رای، از سوی افراد برخى نامزدان تهدید شده اند.
دفترسمع شکایات انتخاباتی در هرات، روز یکشنبه ٣١ حمل اعلام کرد که در پی دریافت ١٥٠شکایت، حدود ١٠٠ هزار رای را که مربوط به  ٢٧٧ محل در این ولایت می شود، به دلیل تقلب باطل کرده است.
عبدالله شیرزی رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی هرات، به آژانس خبری پژواک گفت که وی و اعضای خانواده اش مورد تهدید قرار دارند.
بر اساس ادعای وی، بیشتر آرای باطل شده در هرات مربوط به داکتر عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوری بود و اکثر تهدیدها نیز  از سوی افراد وابسته به این نامزد می باشد.
شیرزی گفت که بیشتر این تهدیدها از طریق رسانه های اجتماعی به ویژه فیسبوک و همچنان پیام و تماس های تيليفونی و حتی از طریق تهدید کتبی صورت گرفته است.
رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی هرات افزود: "پس از این تهدیدات و اخطارها، درهنگام رفتن به طرف خانه یا دفترکارش نیز احساس خطر می کند و به آسانی بیرون نمی شود."
عبدالله شیرزی علاوه کرد که این موضوع را با نیروهای امنیتی در میان گذاشته؛ اما مسوولان امنیتی هرات تا کنون در این زمینه ابراز نظر نکرده اند.
قربانعلی کرمانی معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی هرات نیز مدعی شد که تهدیدهای مشابهی دریافت کرده؛ اما جدی نبوده است.
بر اساس ادعای وی، این تهدیدها از سوی افراد وابسته به ستادهای انتخاباتی است که بیشترین آرای آنها باطل اعلام شده و حتی آنان تهدیدات کتبی را که از تیم داکتر عبدالله دریافت کرده اند، در اختیار دارند.
به گفتۀ کرمانی، ابطال اوراق رای دهی در هرات، بر اساس قوانین انتخاباتی صورت گرفته است.
اما محمد ناصر خاضع مسوول ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در هرات، این ادعاى ريیس و معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی هرات را بی اساس خواند.
وی گفت: "ما بیشترین آرای مردم هرات را باخود داریم و ضرورت به تهدید ريیس و یا معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی نداریم."
خاضع افزود که ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله براساس قانون علیه باطل اعلام کردن آرا شکایت کرده اند؛ اما هیچ یک از کارمندان این ستاد، کسی را تهدید نکرده است.
رئیس ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله تاکید کرد که برخورد تیم انتخاباتی این نامزد با مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی در هرات، مسالمت آمیز وتوام با احترام بوده است.
باطل اعلام شدن حدود ١٠٠ هزار رای در هرات، واکنش جدی عبدالله عبدالله را در پی داشت و این نامزد ریاست جمهوری گفت که علیه آن، از طریق مراجع قانونی اقدام خواهد کرد.
روز گذشته محمد نادر محسنی سخنگو و منشی کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی، به پژواک گفته بود که تصمیم دفتر محلی اين کميسيون در هرات مبنی بر باطل کردن این تعداد رای، قانونی است؛ اما دفاتر محلی پس از ٣٠ حمل صلاحیت تعیین سرنوشت آرا را ندارند.
به گفته وی، افزون بر هرات، آرای یک مرکز در پنجشیر، یک مرکز در بامیان، سه مرکز در پکتیکا، ٤ مرکز درخوست، سه مرکز در بدخشان، سه مرکز در بلخ و یک مرکز در تخار نیزبه دلیل تقلب باطل اعلام شده است.
با وصف این، این مقام کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی گفت که نامزدان انتخابات می توانند علیه این اقدام کمیسیون های محلی استیناف طلب شوند و دفتر مرکزی کمیسیون به آن رسیدگی خواهد کرد.
محسنی افزود که ممکن است در رسیدگی به این شکایات، تصمیم کمیسیون های ولایتی شکایات انتخاباتی تائید، نقض و یا تعدیل شود.
قرار است با در نظرداشت جدول زمانى انتخابات، نتايج ابتدايى ٤ ثور و نتايج نهايى در ٢٤ ثور سال جاری اعلام گردد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.