Commanders forcibly collecting voter cards

 
چغچران(پژواک،١١حمل٩٣) برخى مردم ولايت غور ميگويند که قوماندانان مسلح غيرقانونى، کارتهاى رايدهى انتخابات را با زور و تهديد جمع ميکنند؛ اما مسوولان محلى از برخورد جدى با متخلفين و زورمندان اطمينان ميدهند.
اين باشندگان ميگويند که بخصوص ملامصطفى در ولسوالى شهرک و ملافضل الاحد در ولسوالى دولينه، مردم را تهديد ميکنند که به نامزدان مشخص رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى مورد نظر آنها راى بدهند؛ در غير آن با عواقب بدى مواجه خواهند شد.
مسوولان محلى ميگويند که بیش از٦٥٠٠ نفر مسلح غیرقانونى در قالب ١٣٢ گروپ و حدود ٣٥٠٠ تن از طالبان، در مناطق مختلف این ولایت فعالیت دارند که مانع تامین امنیت و اجرای قانون می شوند.
محمد نعیم یکتن از باشندگان منطقه کمينج ولسوالی شهرک، به آژانس خبرى پژواک گفت که ملامصطفی دوصدنفرمسلح غيرقانونى دارد و از چند روز بدينسو مردم راتهدید ميکند که اگر به نامزد مشخص که وى میگوید رای ندهند، مجازات خواهند شد.
به ادعاى وى، اين قوماندان تنها در قريۀ آنها پنجصد کارت رايدهى را از مردم به زور و تهديد جمع نموده و کسانى که مقاومت کنند، مورد لت وکوب قرار ميگيرند.
ملا مصطفى در گذشته چند بار موردحملات هوايى نيروهاى آيساف قرار گرفته،که ده ها تن از افراد وى کشته شده؛ اما خودش جان به سلامت بُرده است.
نجم الدین باشنده ولسوالی دولینه نيز مدعى است که قوماندان فضل الاحد، پنجصد نفر مسلح غيرقانونى دارد و برادرزاده اش به نام نوراحمد کریمی نامزد شوراى ولايتى است و از  يک نامزد مشخص رياست جمهورى حمايت ميکند.
وى افزود که افراد مسلح اين قوماندان، در هر قريه رفته و در ساحاتى که ميدانند مردم به نامزد مشخص آنها راى نخواهند داد، کارتهاى شانرا جمع ميکنند.
به گفتۀ نجم الدين، افراد مسلح فضل الاحد، از قريۀ آنها ٧٠ کارت بخصوص از زنان را جمع نموده و تهديد کرده اند که نبايد به نامزد ديگرى راى بدهند؛ درغير آن با عواقب ناگوارى روبه رو خواهند شد.
ملا فضل الاحد نيز متهم به همکارى با طالبان مسلح بوده و در چند سال اخير، متهم به دره زدن دو زن و سه جوان در ولسوالى دولينه گرديده و اين کار، باعث نگرانى نهادهاى مدنى و حقوق بشر شده است.
شیراحمد باشندۀ ولسوالی دولتیار نیز گفت که یک قسمتى از اين ولسوالى، تحت کنترول ريیس عطامحمد قوماندان محلى بوده و وی به مردم هشدار داده است که به نامزد مشخص رياست جمهورى راى بدهند؛ درغير آن سخت مجازات خواهند شد.
 وی گفت که درمنطقه دیگر دولتيار، جبهۀ نظامی به نام (زی حسین) فعال است و آنها به مردم گفته اند که افراد شان در روز انتخابات، به مراکز رايدهى رفته و مردم را نخواهند گذاشت که بدون نامزد مشخص آنها، به نامزد ديگرى راى بدهند.
اما سلمان شريفى معاون کميسيون انتخابات در ولايت غور ميگويد که هرگاه به مردم اجازۀ شرکت در انتخابات داده نشود و از راى آنها سوء استفاده صورت بگيرد، آراى همان منطقه را باطل اعلام خواهند کرد.
وى به پژواک گفت که موضوع اخذ کارت رايدهى توسط افراد مسلح غير قانونى، در حد يک شايعه بوده؛ اما معلوم است که افراد مسلح، زور و قدرت دارند و مى کوشند که در امور انتخابات مداخله نمايند.
شريفى گفت که: "ما نگرانى خود را از ناحيۀ مداخلۀ افراد زورمند در امور انتخابات، به مسوولان محلى ابراز نموده ايم و ميخواهيم که از مداخلۀ آنها جلوگيرى کنند."
سیدانوررحمتی والی غور گفت که به آنها نیز گزارش هايی رسیده است که دربعضی مناطق، کارت های رايدهى مردم توسط زورمندان جمع  شده؛ اما تاهنوز اسناد دراختیار آنها قرار نگرفته است.
وی افزود: "نیرهای امنیتی به طور جدی به کسانیکه بخواهند در روز انتخابات تقلب نمایند یا مردم را تهدید کنند، برخورد خواهند کرد."
کميسيون انتخابات درغور ميگويد ٢٤٠ مرکزرای دهی وجود دارد، که قبلاً ٥٠ مرکز مسدود بود. اخيراً امنيت ١٩ سايت آن از سوى نيروهاى امنيتى تامين شده؛ اما ٣١ مرکز ديگر در روز انتخابات بسته خواهند بود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.