درگيرى بين دو قوماندان در بغلان مردم را هراسان ساخته است

 
پلخمرى(پژواک،١٢ اسد ٩٢): دو قوماندان محلى در ولسوالى ده صلاح ولايت بغلان، با استفاده از سلاح هاى ثقيله با هم درگير شده و اين وضعيت، مردم را به شدت نگران کرده و خواهان خلع سلاح آنها هستند.
مسوولان محلى ميگويند که اين قوماندانان؛ عزيز و عيسى نام دارند و دو روز قبل در منطقۀ شاشان (ولسوالى ده صلاح) به درگيرى آغاز نمودند و بالاخره شب گذشته، درگيرى را به شکل موقت پايان دادند.
عبدالحنان ولسوال ده صلاح، به آژانس خبرى پژواک گفت که آنها در اين درگيرى از توپ، راکت و BM1 استفاده نموده اند، که بر اثر آن دو تن از طرفين جراحت برداشته؛ اما تلفاتى در قبال نداشته است.
وى علت درگيرى را اختلافات ذات البينى و منطقوى عنوان کرد و علاوه نمود که اکنون وضعيت آرام است.
اما محمد صفدر محسنى يکى از متنفذين محل و برادر عبدالرسول محسنى رييس شوراى ولايتى بغلان که چندى قبل براثر حملۀ انتحارى دربغلان کشته شد، ادعا نمود که دولت توان خاموش کردن جنگ را نداشته؛ زيرا اين دو قوماندان نسبت به نيروهاى امنيتى، قويتر اند.
محسنى گفت که به همين منظور، موسفيدان ومتنفذين، اين دو قوماندان رابه جرگه فراخواندند و عجالتاً آنها تعهد کردند که تا بعد از عيد رمضان آتش بس مى کنند؛ همان بود که درگيرى شب گذشته پايان يافت.
وى افزود که بين طرفين، کميسيونى ايجاد گرديده که قضيه را پيگيرى کرده و آنرا به طور اساسى حل کنند تا از درگيرى مجدد جلوگيرى شود.
اين متنفذ محلى علاوه نمود: "دولت درخلع سلاح افرادمسلح غيرقانونى، کوتاهى ميکند و اگر دراين مورد توجه جدى نکند، هر آن احتمال دارد که بين هم درگير شوند و مردم متضرر گردند."
محسنى گفت که در جريان درگيرى دو روزه بين اين دو قوماندان، پنج منزل مسکونى نيز خساره برداشته است.
صوفى عبدالحميد يکى ازباشنده هاى محل نيز گفت: "ما دوشب و دو روز ازخانه برآمده نمى توانستيم و از کار و روزگار و کشت و زراعت مانده بوديم."
وى گفت که قوماندانهاى محلى، بدون درنظرداشت ماه مبارک رمضان و مشکل مردم، با هم درگير ميشوند؛ آنها بايد اختلافات خود را از طريق مراجعه به ولسوالى و علما حل نمايند.
موصوف اضافه کرد که دولت بايد اقدام به خلع سلاح افراد مسلح غيرقانونى نمايد و يا آنها را قانع بسازد که درگيرى نکرده و به مردم مشکل خلق ننمايند.
اما جاويد بشارت مسوول مطبوعات قوماندانى امنيۀ بغلان گفت که نيروهاى پوليس، در منطقه جابجا گرديده و قوماندان امنيۀ ولسوالى ده صلاح نيز به منطقۀ شاشان که در شش کيلومترى مرکز ولسوالى قرار دارد، رفته است.
وى افزود: تلاش ميکنند که مشکل اين دو قوماندان، تا بعد ازعيد حل شود؛ اما وى در مورد خلع سلاح آنها چيزى نگفت.
ده صلاح، يکى از ولسوالى هاى ناامن بوده و در ١١٧ کيلومترى پلخمرى مرکز بغلان واقع است و مردم علت بيشتر ناامنى را در وجود افراد مسلح غيرقانونى مى دانند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.