پلخمرى، چغچران (پژواک،١٠ سرطان٩٢): آلمان دو ميليون دالر را براى بازسازى و پاک کارى سه کانال بزرگ زراعتى در ولايت بغلان کمک کرد و يک پل در ولايت غور افتتاح گرديد.
رحمت الله سيفى آمر حوزۀ دريايى زون شمالشرق که بغلان نيز شامل آن است، ميگويد که اين مبلغ پول، در بازسازى و پاک کارى کانال هاى بالادورى و گوهرگان شهر پلخمرى مرکز ولايت بغلان و کانال اختچى ولسوالى بغلان مرکزى، به مصرف مى رسد.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که کار سروى اين کانال ها، اکنون آغاز شده و قرار است که تا دو ماه ديگر پايان يابد و کار عملى آن شروع شود.
سيفى طول مجموعى اين سه کانال را ٦٠ کيلومتر خوانده، علاوه کرد که از طريق اين کانال ها، ١٢ هزار هکتار زمين زراعتى آبيارى خواهد شد؛ حال آنکه اين کانال ها در چند سال اخير، بر اثر سيلاب تخريب و يا پُر شده و زمين هاى زراعتى، درست آبيارى نمى شوند.
آمر حوزۀ دريايى زون شمالشرق گفت که از طريق اين پروژه براى هزاران تن، زمينۀ کار نيز فراهم خواهد شد.
اين درحالى است که ماه گذشته از اثر آبخيزى کانال اختچى، ده ها منزل مسکونى و هزاران جريب کشتزار شالى(برنج) در ولسوالى بغلان مرکزى تخريب گرديده و شمارى از خانواده ها بيجا گرديده بودند.
آنها مسوولان حوزۀ دريايى شمالشرق را متهم ميکردند که مشکل خود را قبل از آبخيزى مطرح نموده بودند و اين مسوولان، به آن اعتنا نمى کردند.
اما محمد ايوب رييس کوپراتيف دهاقين منطقه اختچى ميگويد که با بازسازى اين کانال ها، نه تنها جلو آبخيزى ها گرفته ميشود، بلکه زمين هاى زراعتى درست آبيارى شده و دهاقين، از آن حاصلات خوب برميدارند.
وى علاوه نمود که بغلان مرکزى، سرشار از زمينهاى زراعتى بخصوص برنج و گندم بوده و بازسازى کانال ها در افزايش حاصلات مردم، موثر واقع مى شود.
قابل ذکر است که ماه گذشته، آبخيزى دريا بيش از يکصد جريب زمين زراعتى را در ساحۀ باغ شمال پلخمرى مرکز ولايت بغلان نيز تخريب نموده و دهاقين نگران بودند که اگر جلو آن گرفته نشود، ساير زمينها را نيز تخريب خواهد کرد.
از جانب ديگر، کاريک پُل موتر رو در ولسوالی چهارسدۀ ولايت غور تکمیل و به بهره برداری سپرده شد.
 انجنيرمحمد شفیق سرپرست ریاست احیا‌  وانکشاف دهات ولايت غور ميگويد که این پل، بر فراز دریای مرغاب درقریه کمرک ولسوالی چهارسده، به هزينۀ بيش از٣٤٩ هزار دالر اعمارگردیده است.
وى به پژواک گفت: با ساخت این پل،  که (34) متر طول دارد، تسهيلات لازم ترانسپورتى براى مردم محل فراهم گرديده است.
شفيق، پول آنرا ازبودجه برنامه انکشاف ساحوی وزارت احیاوانکشاف دهات خوانده، افزود که اين پل به طور آهن کانکریتی اعمارميشود و مشکلات مواصلاتى رفت وآمد اهالی شمال و جنوب مردم ولسوالی چهارسده را رفع ميکند.
به گفتۀ وى، علاوه بر آن، اين پل ولایت فاریاب را ازطریق ولسوالی چهارسده، به ولایت غور وصل مینماید.  
محمد نسیم یکتن ازباشندگان محل، ضمن قدردانی از ساخت اين پل گفت: "بااعماراین پل، علاوه بر اینکه سهولت در رفت و آمد ماصورت گرفته، باعث رفع مشکلات مردم و شکوفايی قريۀ ما شده است و میتوانیم که به بازارمارکیت راه یابیم  و محصولات زاراعتی خودرا به موقع عرضه نمایيم."
وى افزود: قبل از آنکه پل وجود نداشت، آنها راه طولانى را طى ميکردند و به مرکز ولسوالى ميرفتند؛ اما حالا اين راه بسيار کوتاه شده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.