لشکرگاه(پژواک، ٢جدى  ٩٢): رياست معادن ولايت هلمند مى گويد، در مناطق مختلف اين ولايت معادن وجود دارد، که هيچ کدام اقدام استخراج فنى و مسلکى آن تاکنون صورت نگرفته است.
عصمت الله شمس، رييس معادن ولايت هلمند به آژانس خبرى پژواک گفت، به اساس تخمين  ١٦ نوع معادن سنگ ها در اين ولايت شناسايى شده است.
شمس گفت: در ولسوالى سرحدى خانشين ولايت هلمند که ١٦٠ کيلومتر سرحد در جنوب ولايت هلمند با کشور پاکستان تشکيل کرده، داراى چهار نوع مختلف سنگ ها ميباشد.
 سنگ هاى مذکور عبارت است از: يوراينوم(Uranium)، مقناطيس يا آهن ربا(Magnet)، ايپاتيت و مواد کاربونيت carbonate که در اين ولسوالى تثبيت گرديده است.
به اساس نتايج تحقيقات جيولوجيکى که درسال ١٣٥٠ خورشيدى توسط فرانسه در افغانستان انجام شده، ذخاير يورانيم در ولسوالى خانشين ولايت هلمند تشخيص گرديده است.
اين سروى نشان ميدهد که ذخاير يورانيم ولسوالى خانشين  ولايت هلمند به سطح جهان قابل ذکر است که در پهلوى آن بيرايت، فلورايت، نفلين، نيوبيم و تانتاليم نيز وجود دارد.
از سوى ديگر، سروى اداره ناسا نشان ميدهد که در حدود ١،٤ ميليون متريک تن نيوبيم  و فسفر همچنان ٣،٥ متريک تن يورانيم و توريم در  ولسوالى خانشين ولايت هلمند تخمين شده است.
تحقيقات ادارۀ ناسا تصريح کرده که بعد از آهن و مس، ذخيره هاى بزرگ درجۀ دوم نيوبيم در افغانستان وجود دارد که  ارزش آن به اساس ستندرد بين المللى ٨١،٢ ميليارد دالر تشخيص شده است.
شمس مى گويد، هر تن سنگ تشخيص شدۀ ولايت هلمند يک عشاريه چهار کيلوگرام يورانيم خالص دارد و همچنان در هر تُن نيوبيم سنگ، ٣،٥ کيلوگرام  مواد نيوبيم خالص وجود دارد.
 به اساس معلومات رييس معادن، در ولسوالى  ديشو که در جوار ولسوالى خانشين و در ٢١٥ کيلومترى شهر لشکرگاه موقعيت دارد. ذخاير قلعى، سرب، جست و سنگ هاى روخام نيز موجود است.
به گفتۀ وى، در اين ولسوالى ها تنها سنگ هاى روخام کندن کارى ميشود و ذخاير ديگر تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته اند.
منبع مى گويد که ٤٥ محل معادن سنگ هاى روخام در ولسوالى هاى ديشو و خانشين تثبيت گرديده  که قرار داد آن با پنج شرکت عقد گرديده؛ اما کندن کارى هاى خودسر هنوز هم در آن ادامه دارد.
به گفتۀ رييس معادن، هر چند يک فابريکۀ پروسس سنگ روخام درسال ١٣٤١خورشيدى از سوى دولت در ولايت هلمند ايجاد شد که همه ساله ٦٠ تن سنگ ها را پروسس ميکند؛ اما باز هم ذخيره هاى روخام که در مناطق هموار و نيمه هموار ولسوالى نا امن ديشود وجود دارد، باز هم توسط يکتعداد افغان ها و پاکستانى ها به اسانى به کشور پاکستان قاچاق ميشود.
منبع مى گويد که فابريکه پروسس سنگ هاى روخام درهلمند درسال ١٣٤١ خورشيدى توسط امريکا ايجاد و به بهره بردارى سپرده شد.
 لعل محمد کارگر رييس اين فابريکه مى گويد که همه ساله از ٥٠ تا ٧٠ تن سنگ را پروسس و مواد زينتى از آن ميسازد که از بازار جهانى برخوردار است.
به اساس معلومات وى، سنگ هاى روخام به شکل کاشى در کارهاى ساختمانى استعمال ميشود و علاوه بر آن براى ساخت مجسمه، گلدان و ساير مواد زينتى نيز به کار برده ميشود.
موصوف گفت، در پنج ولسوالى هلمند( موسى قلعه، سنگين، کجکى، نوزاد و واشير) نيز معادن سنگ هاى مختلف وجود دارد؛ اما تاکنون به شکل درست تثبيت نشده است.
  عصمت الله شمس، رييس معادن به آژانس خبرى پژواک گفت که اين پنج ولسوالى در شمال، شمال شرق و شمال غرب هلمند در ٩٠ کيلومترى تا ١٤٣ کيلومترى مرکز هلمند موقعيت دارد و معادن موجود  آن عبارت از گچ، سرب، سيماب، جست، ولفرام، ولفرام طلا، سمکويت، مولبدين، ايپدوت، طلا و مس ميباشد که براى اسختراج و پروسس به وسايل و مواد خاص نياز دارد؛ اما اين وسايل و مواد با وزارت معادن و پيتروليم و شرکت ها وجود ندارد، از همينرو تاکنون کندن کارى هاى خود سر و يا قانونى در آن صورت نگرفته است .
 ١-ولفرام: يک عنصر ترکيبى ميباشد که در طلا و ساير مواد  ديگر وجود دارد و به کار برده ميشود.
٢-مسکويت: اين نوع مواد در وسايل برقى، در صنعت شيشه و همچو بخش هاى ديگر استعمال ميشود.
٣-مولبدين: يکى نوع مواد ترکيبى است که در سيماب و ساير عناصر ديگر به شکل طبيعى وجود دارد و همچنان به کار برده ميشود.
 ٤-اپاتيت: يک نوع منرال سرخ رنگ است که در ٩٢ درصد در ترکيب کود کيمياوى استعمال ميشود و علاوه بر آن در ظرف شويى، وسايل آتش فشانى مانند پشنگ استعمال ميشود، اپاتيت همچنان در تهيۀ يک نوع غذاى مرغ ها نيز به کار برده ميشود.
 ٥-مگنيت: يک نوع آهن است که انواع مختلف دارد.
شمس مى گويد، تحقيقات ادامه دارد و ممکن که انواع مختلف ديگر معادن نيز در اين ولايت کشف و تشخيص شود؛ اما اکنون به علت يک سلسله مشکلات براى انجام دادن اين کار موفق نشدند.