Graft, land-grabs widespread in Nangarhar: Muslimyar

 
جلال آباد (پژواک، ١٦ دلو٩١): رييس مشرانوجرگه ميگويد که فساد ادارى، غصب زمين و متوقف شدن کارهاى بازسازى در ولايت ننگرهار، باشندگان اين ولايت را نگران کرده است.
 اين مطلب را فضل هادى مسلميار رييس مشرانوجرگه، امروز (١٦ دلو) در شهر جلال آباد، در يک مصاحبۀ ويژه با آژانس خبرى پژواک اظهار داشت.
 وى افزود که از دو سال گذشته بدينسو، کارهاى بازسازى در ولايت ننگرهار متوقف شده است.
 مسلميار علاوه کرد که مسوولين ولايتى و نمايندگان مردم ننگرهار در شوراى ملى، مسووليت خود را در مورد بازسازى اين ولايت انجام نداده اند.
 موصوف در مورد فساد ادارى و غصب زمين در ولايت ننگرهار گفت که در اکثر ادارات ننگرهار، فساد در سطح وسيع موجود است.
 وى افزود: "غصب هم شده و فساد نيز، من فرد چهارم اين نظام هستم؛ اما من خودم به اين اعتراف ميکنم که به سطح کشور فساد وجود دارد؛ پس بدون شک در ننگرهار نيز هست."
 رييس مشرانوجرگه نيز گفت که دشت هاى دولتى، در همه ولسواليها و زمين هاى ديگر، از سوى اشخاص مختلف غصب شده اند.
 موصوف در مورد ادعاهايى که گويا کشمکش هاى سياسى بين وى و حاجى عبدالظاهر قدير معاون اول ولسى جرگه در ننگرهار موجود است، گفت: "شما اين سوال را از وى بپرسين، وى اگر با من مخالفت دارد يا خير؛ اما من با وى کدام مشکل شخصى ندارم و نه هم وى را تخريب ميکنم."
 مسلميار، اين ادعا را نيز رد نکرد که گويا شمار زيادى از طرفداران وى در ادارات ننگرهار، به وظايف گماشته شده اند.
 موصوف افزود: "من رييس مشرانوجرگۀ افغانسان استم، من بايد به سطح وزرا افرادى داشته باشم؛ اما کسانى که به وظايف شان گماشته شده اند، همۀ شان افراد اهل اند و من از موقف خود استفاده سوء نکرده ام."
  رييس مشرانوجرگه، سال ٢٠١٤ را سال باثبات و باامن براى افغانستان خواند و افزود که بعد از سال ٢٠١٤، کشور امن خواهيم داشت و همه جهت هايى که حالا باهم درگيراند، در يک فضا‌ى صلح آميز زندگى خواهند کرد.
 وى گفت: "در تاريخ نيز کشور ما توسط بيگانگان حفظ نشده و هم نخواهد شد؛ ما توان اين را داريم که کشور خود را حفظ کنيم."
 مسلميار، از مخالفين مسلح خواست که همزمان با خروج نيروهاى خارجى، به کشور خود برگردند و در بازسازى کشور شان سهم بگيرند و کارکنند.
 موصوف افزود: "بياييد و در انتخابات آينده اشتراک کنيد و مشکل تان را از راه انتخابات حل نماييد."
 به گفتۀ مسلميار، با موجوديت نيروهاى خارجى نيز ناامنى موجود است؛ اگرخارج شوند، هيچوقت ناامنى به ميان نخواهد آمد.
 موصوف در مورد سيستم انتخابات گفت: بايد به هر فرد افغان، تذکره هاى کمپيوترى توزيع مى شد تا از تقلب، جلوگيرى به عمل مى آمد.
 موصوف افزود: حالا که به انتخابات وقت زيادى نمانده؛ اما هر آن چيزى که هرفرد را افغان تثبيت ميکند، مؤثر تمام خواهد شد؛ مثل تذکره، پاسپورت و کارت انتخابات.
 رييس مشرانوجرگه، خطاب به همۀ افغان ها گفت که در راستاى بازسازى کشور خود گام برداريد و کشور خود را با اشاره هاى ديگران ويران نکنيد.