شبرغان (پژواک،۲۶میزان۹۷): مسئولان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات ولایت جوزجان می گویند قرار بود که ۱۲۹ مرکز رای دهی در این ولایت ایجاد شود؛ اما مردم تنها در ۶۰ مرکز ثبت نام کردند و باقی آن به دلیل تهدیدات امنیتی فعال نشده است.
حمیدالله  بلوچ رئیس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات ولایت جوزجان، امروز در نشست مشورتی با نامزدان ولسی جرگه آن ولایت گفت که در این ولایت، ۱۲۹ مرکز رای دهی در نظر گرفته شده بود که از جمله این مراکز، مردم در ۶۰ مرکز ثبت نام کرده اند.
وی تصریح کرد که از شصت مرکز رای دهی در روز انتخابات، تنها ۵۳ مرکز در هفت ولسوالی و مرکز ولایت جوزجان فعال خواهد بود.
او علاوه کرد که در پروسه ثبت نام رای دهندگان ۹۷۴۷۴ تن برای شرکت در انتخابات ولسی جرگه در ولایت جوزجان ثبت نام کرده اند.
پلوچ گفت: "برای گشایش هفت مرکز دیگری که بنابر چالش های امنیتی در روز انتخابات فعالیت نخواهد داشت، خواستار تضمین ولایت هستیم، اگر مسئولین امنیت را تضمین کرده میتوانند، ما برای انتقال مواد انتخاباتی کاملاً آماده هستیم."
وی از کاندیدان ولسی جرگه در جوزجان خواست تا عکس هاى خود را از فاصله یکصدمتری مراکز رای دهی بردارند؛ در غیر آن کمیسیون اقدام به برداشتن آن خواهد نمود که آنگاه حق شکایت ندارند.
ولی برخی از کاندیداتوران، از تخطی شماری از همقطاران شان در کارزار انتخاباتی شکایت میکنند.
امان الله شریفی یکی از کاندیداتوران گفت: شب گذشته یکی از کاندیدان، با موتری مملو از مواد خوراکی به عقب درب منازل رهایشی مردم رفته و با دادن یک یک بوری برنج از آنها تقاضای رای نموده است.
او افزود: "در این راستا اسناد موثق نیز به دست دارم، که اگر کمیسیون رسیده گی به شکایات انتخابات بخواهد، آنرا در اختیار شان قرار میدهم."
وی تصریح کرد که مسئولین ذیربط باید از این موارد جلوگیری کنند و نگذارند اصل شفافیت انتخابات زیر سوال رود.
عزیزالله الفتی یکتن از کاندیداتوران دیگر گفت: "اربابان پول، با بوری های آرد و برنج به عقب منازل مسکونی ریخته و ما جریان را به قوماندان امنیه و بالاخره مسئول دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات بیان کردیم."
وی افزود که از طرف کمیسیون به آنان گفته شد که این امر تخطی نیست؛ در حالیکه در قانون انتخابات هر گونه عمل تطمیع آمیز بخاطر گرفتن رای مردم مردود شمرده شده است.
وی از رئیس دفتر ولایتی پرسید که شما در برابر این عمل برخی از کاندیداتوران، چی اقداماتی را روی دست گرفته اید؟
الفتی گفت در قانون به یک نکتۀ دیگر نیز اشاره شده که هیچ کاندیداتوری، نباید از یک میلیون افغانی پول در کارزار انتخاباتی اش بیشتر مصرف کند؛ در حالیکه برخی از کاندیداتوران بيلبوردهايی را به چاپ رسانده اند که میلیون ها افغانی هزینه برمیدارد.
سایره شکیب سادات کاندیداتور دیگر گفت که یکی از کاندیداتوران، در کارزار انتخاباتی اش از نام رئیس جمهور و خانم وی استفاده میکند و بردش را در انتخابات قطعی بیان میدارد .
او نیز از رئیس کمیسیون انتخابات پرسید که با چنین افراد چگونه برخورد باید صورت گیرد و قانون انتخابات در مورد افرادی که از موقف مقامات بلند پایه دولتی استفاده سوء میکنند، چی حکم میکند؟
در رابطه به پرسش های طرح شده کاندیداتوران، رئیس دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات گفت: هر کاندیداتوری که در مورد تخطی همقطاران شان اسناد در دست دارند، میتوانند با ارایه درخواست و خانه پری فورم شکایت در کمیسیون انتخابات، مکلفیت های شانرا ادا کنند.
موصوف تصریح کرد: پروسه ارزیابی تخطی کاندیداتوران، بر مبنای اسناد ارایه شده مورد تدقیق قرار میگیرد و بعداً در مورد تصامیم لازمه اتخاذ میشود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.