کاريابى، زمينه ساز تطبيق پروگرام صلح است

شبرغان (پژواک،٢٩سنبله ٩۴): "دولت برای آوردن صلح در کشور، برنامۀ کاری مشخصی ندارد و به تعهداتی که در برابر افراد پیوسته به پروسۀ صلح دارد نیز عمل نکرده است."
این مطلب را شماری از سخنرانان امروز، در اجتماعى بيان داشتند که به مناسبت٢١ سپتامبر روز جهانى صلح در ولايت جوزجان برگزار شده بود.
 مولوی عبدالحی "حیات" ریيس شورای ولایتی جوزجان، دراين محفل که درآن صدها تن شرکت داشتند، گفت تازمانیکه دولت دراصول کاری خود درمورد برنامۀ صلح، تغییرات واردنکند، جنگ همچنان ادامه خواهد داشت.
وی علاوه کرد: "مردم از جنگ خسته اند، درجاده ها وشهرها صدها جوان به مواد مخدر معتاداند، وقتی موضوع، ریشه یابی میگردد، علت آن بیکاری است؛ بنابرين ما باید بخاطر اشتغالزایی فابریکه ها ایجاد کنیم و گليم بيکارى را جمع نماييم. "
ریيس شورای ولایتی افزود که در گذشته مردم ازامکانات کاری خوبی برخوردار بودند، فابریکه تولید سمنت وجود داشت که از کیفیت خاص برخوردار بود، ولی امروز تولیدات آن اندک است .
مولوى حيات ضمن انتقاد از دولت تصریح کرد قزاقستان تعهد نموده که پنج فابریکه را درجوزجان ایجاد میکند که با ایجاد آن، برای پنجهزار تن زمینه اشتغال فراهم میگردد؛ اما دولت نمیخواهد این پروژه ها عملی گردد.
مولوى محمد اکرم رييس شوراى صلح جوزجان نيز ازبيکارى جوانان ابراز نگرانى کرده و خواستار تمرکزدولت براى فراهم آورى زمينه هاى کار گرديد.
وى گفت: "کاريابى، زمينه ساز براى تطبيق پروگرام صلح است. "
ارقام شوراى صلح جوزجان نشان ميدهد که از سال ١٣٨٩ که شوراى عالى صلح ايجاد شده، تا حال بيش از٧٠٠ مخالف مسلح دراين ولايت به پروسه صلح پيوسته اند.
مولوی نعمت الله که سال گذشته با دوصد تن ازافرادش از ولسوالى درزآب جوزجان با روند صلح يکجا گرديده، دراجتماع امروزگفت که شماری از افراد به نام پل ارتباط بین طالب و دولت از برکت پول دولت، صاحب اپارتمان ها شدند، ولی دولت این همه را نادیده میگیرد؛ درحالیکه کار آنها سودی هم ندارد.
وى پاکستان را عامل جنگ درکشورخوانده افزود: "اگر پاکستان برخی از رهبران ما را میکشد و یا ترور میکند، ما چرا عمل بالمثل نداشته باشیم؟ این مسئله جواز دارد؛ متجاوز هر که است، ما باید با او تصفیه حساب کنیم."
سیف الله "قویاش" یکتن ازباشندگان شهرشبرغان، صلح رابه مثابه آکسیجن برای امرارحیات دانسته گفت که صلح، نمیتواند به تنهایی درجامعه عملی گردد وصلح، مستلزم همکاری و همیاری همه انسان ها در جوامع بشری است.
قویاش گفت که مردم افغانستان، بيش از سی سال جنگ را سپرى کرده وبايد برای دستيابى به صلح بدون تبعیض دست به دست هم داده و جامعه را به طرف آینده روشن و خوشبخت سوق دهند.
عظیم الله "رحمانیار" باشنده دیگر شبرغان گفت: "ما پدیده های منفی جنگ را با پوست و گوشت خود لمس کردیم و درد تلخ آن را میدانیم که جنگ چه مصایبی را در قبال دارد.
  وى علاوه نمود که با آنکه تلاش ها برای آوردن صلح از طرف دولت جریان دارد، مردم آرزو دارند تا به یک نتیجۀ مثبت برسد و مردم بتوانند در فضای امن و آرام زندگى کنند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.