لاريون کوونکي : بې هويته تذکرې نه اخلو او د وېش مخنيوی يې کوو

جلال آباد (پژواک،١٥ سنبله ٩٤): برخى احتجاج کنندگان در ولايت ننگرهار، از حکومت خواستند تا بدون شرط کلمۀ "اسلام" و"افغان" را در تذکره هاى الکترونيکى ذکر نمايد.
طرح قانون ثبت احوال نفوس، در برج قوس سال گذشته از سوى شوراى ملى تصويب و بعد از آن توسط رييس جمهور توشيح گرديد؛ اما برخى اعضاى شوراى ملى، نهادهاى مدنى و احزاب، ذکر کلمۀ "افغان" در تذکره هاى برقى را که به اساس قانون متذکره توزيع مى گردد، تقاضا کردند.
اما برخى ها مى گفتند که عبارت جمهورى اسلامى افغانستان، بر تذکره ها نگاشته شده و نشان  میدهد که اين تذکره، مربوط يک افغان است.
روند توزيع تذکره تاکنون آغاز نشده است.
صدها تظاهرکننده در ولايت ننگرهار، به تاريخ ١٥ سنبله در ارتباط به ذکر کلمۀ "اسلام" و "افغان" در تذکره ها، از مستوفيت شهر جلال آباد، دست به احتجاج زدند و در جاده هاى شهر، با نعره هاى مختلف خواهان لغو توزيع تذکره هاى الکترونيکى بدون هويت گرديدند.
"مرگ به بيگانه پرستان"، در"تذکره ها اسلاميت و افغانيت مى خواهيم"، "ما تذکره هاى بى هويت نمى گيريم"، شعارهايى بودند که احتجاج کنندگان، آن را سر داده بودند.
ذبيح الله زمرى يکتن از اعضاى شوراى ولايتى و تنظيم کنندۀ اين مظاهره، به آژانس خبرى پژواک گفت که صدها باشندۀ زون شرق، در واکنش به  عدم ذکر کلمه هاى "اسلام" و "افغان" مظاهره کرده اند.
زمرى ياددهانى نمود: "ما حاميان حکومت و نظام استيم؛ اما تذکره هاى بدون هويت را اخذ نمى کنيم، بايد قربانى خواسته هاى اجنبيان نشويم، به کس اجازه نمى دهيم تا تذکره هاى بى هويت را به ما توزيع نمايند."
ملک ولايت خان يکتن از تظاهرکنندگان و متنفذ قومى ولسوالى بهسود، به آژانس خبرى پژواک گفت: "حکومت بايد موضوع تذکره ها را جدى درنظر بيگيرد، ورنه سيلاب هاى خون جارى خواهد شد؛ زيرا اين ملت هميشه از کلمۀ "اسلام" و "افغان" دفاع نموده است.
ناصر کامه وال معاون شوراى ولايتى، در گوشه يى از احتجاج به آژانس خبرى پژواک گفت: "تقاضاى ما ذکر کلمۀ اسلاميت و افغانيت در تذکره ها است؛ در غير آن دفتر توزيع تذکره هاى الکترونيکى را حريق خواهيم کرد."
کامه وال افزود: تا زمانى فعاليت هاى مدنى خويش را ادامه مى دهيم که اصلاحات در تذکره ها رونما گردد."
ارميت سنگه سخنگوى درمسال مرکزى جلال آباد که با شمارى از اهل هنود، در اين مظاهره اشتراک ورزيده بود، به رسانه ها گفت: "ما اهل هنود ننگرهار، مى خواهيم تا کلمۀ "اسلام" و " افغان" در تذکره ها ذکر گردد؛ زيرا ما همه افغانيم."
نامبرده هشدار داد، در صورتيکه کلمۀ اسلام و افغان در تذکره ها ذکر نشود، مانند شهروندان ولايات شرق، از اخذ تذکره هاى برقى اجتناب خواهيم ورزيد.
در پايان مظاهره، اسدالله خاليز يکتن از فعالان جامعۀ مدنى، قطعنامه اى را به خوانش گرفت که طى آن، از رييس جمهور و رييس اجرائيه تقاضا شده است که بدون قيد وشرط، کلمۀ اسلام و افغان را در تذکره ها علاوه نمايند.
در قطعنامه، درج شده که اگر در تذکره ها اصلاحات به وجود نيايد، جلو توزيع آن را گرفته و اجازه نمى دهند تا بيگانه پرستان، هويت افغانها را مورد سوال قرار دهد."
احتجاج صلح آميز متذکره، بعد از پخش قطعنامه در پشتونستان وات شهر جلال آباد، به پايان رسيد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.