شاهراه سرپل- شبرغان برای کارمندان دولتی مرگبار است

سرپل (پژواک،١٤سرطان ٩٤): شماری از باشندگان ولایت سرپل، با ابراز نگرانی میگویند که اين ولايت در محاصرۀ مخالفان مسلح قرار دارد و تمام شاهراه هاى آن ناامن است.
اما مقامات امنيتى می گویند که برای مردم عادی درمسیرسرپل- شبرغان، مشکل امنیتی وجود ندارد و کارمندان دولتی، نباید غیرمسوولانه یا بابی پروایی ازاین راه  رفت وآمد نمايند.
محمد حسین باشنده قریه رحمت آباد مرکزسرپل میگوید که اخیراً آزار واذیت مردم ومسافرين ازسوی مخالفان مسلح دولت وافرادمسلح غیرقانونى،دربرخى ازشاهراه‎ها وسرک‎های عمومی ولایت سرپل افزایش یافته و جان و مال مسافرين را به مخاطره انداخته‎ اند.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که حالا یگانه راه مواصلاتی سرپل - شبرغان نیز برای مردم مشکل آفرین شده است که حتی بعضی مسافرين را، به شکل بسیار فجیع به قتل می‎ رسانند.
محمدحسين افزود که در سال جاری دراین مسیر، شش تن درسه رویداد از سوی افراد مسلح ناشناس وطالبان اختطاف گرديده که پنج تن با پادرمیانی متنفذین ویا با پرداخت پول رها شده؛ اما یک سرباز اردوی ملی به قتل رسيده است.
اين باشنده ميگويد که این مسیر، بنابه درگیری های مسلحانه، ساعت ها حتی در روز مسدود میگردد.
همچنان ماه گذشته يکتن به اتهام همکارى با نيروهاى خارجى در منطقۀ نوآباد ترکستان در شاهراه شبرغان- سرپل، توسط دوموتر سايکل سوار مسلح نخست با ضرب گلوله مجروح گرديد و بعداً به قتل رسيد.
به گفتۀ مسوولان محلى جوزجان، مخالفان مسلح اين شخص را باوجودى که يک ميليون افغانى از خانواده اش گرفته بودند که رهايش مى کنند،  کشتند.
مردم جوزجان ميگويند که در مجموع رفت و آمد در اين شاهراه قبل از ساعت ٩:٠٠ صبح و پس از ساعت ٣:٠٠ بعد ازظهر خطرناک است؛ مخالفان مسلح در سرک عمومى مناطق منگوتى، افغان تپه و دکه ظاهر شده و موتر را تلاشى ميکنند و افراد مشکوک را با خود مى برند.
محمد موسی باشنده شهر نوسرپل  گفت که بارها این وضعیت را با مسوولان امنیتی ازطریق رسانه ها ونشست ها در میان گذاشته‎ اند؛ اما آنها در زمینه تأمین امنیت  شاهراه ها بی‎توجهی کرده و این مسیر ها را امن عنوان میکنند.
وى گفت: "درواقع ولایت سرپل درمحاصره مخالفان مسلح قراردارد وتمام راه های مواصلاتی آن ناامن ومسدود است."
سرپل، شش ولسوالی دارد که ازجمله، راه های ولسوالی کوهستانات از مسیردره علف سفید ولغمان به دست مخالفان مسلح قراردارد وراه ولسوالی بلخاب  درمنطقه ده مرده نيز درکنترول مخالفان است. این راه نیز از دوسال بدینسو ناامن بوده؛ اما چهار ماه ميشود که کاملاً مسدود می باشد.
راه مواصلاتی مرکز سرپل و ولسوالی های سوزمه قلعه، سانچارک و گوسفندی نیز درمنطقه سنگ توده تحت تهدید بلند امنیتی قرار دارد و این مسیر نیز بر روى کارمندان دولتی بسته است.
سید اسدالله دانش معاون شورای ولایتی سرپل، با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی میگویدکه مردم به تامین امینت این مسیر نیاز جدی دارند ودولت باید بخاطر تامین امنیت راه سرپل - شبرغان توجه جدی نماید.
وی افزود: "مسوولان امنیتی اعلان نمودند که منبعد کارمندان دولتی، هرزمانیکه ازاین مسیر عبور ومرور میکنند آنهارا درجریان بگذارند؛ اما اگر هرکارمند بنا باشد که بخاطر رفتن به جوزجان پولیس را درجریان بگذارد، پس هزینه تیل که بخاطر امنيت آنها به مصرف میرسد، این همه را کی باید بپردازد؟"
دانش گفت که دولت بودجه آنرا دراختیار مسوولان امنیتی قرار نمی دهد؛ چون روزانه صدها کارمند ومامور دولتی از این مسیر رفت وآمد میکنند.
پاسوال محمد آصف جبار خیل قوماندان امنیه سرپل، ناامنی ها وتهدیدات را دراین مسیر تاييد نموده گفت که این مسیر برای افراد عادی مشکل ندارد؛ اما کارمندان دولتی نباید ازاین راه غیرمسوولانه رفت وآمد کنند وهرگاهی که از این مسیر عبورومرور میکنند، باید ارگان های امنیتی را درجریان بگذارند.
وی افزود: "ما بعداًپلان میگيریم وبا هماهنگی هم مشوره نموده کارمندان دولتی را با تدابير امنيتى انتقال ميدهيم؛ چون این راه پنجاه کیلومتر تا شبرغان مسافه دارد وپوسته هايی که دراین مسیر قرار دارد، درست جابجا نشده است."
به گفتۀ قوماندان امنيه، دراین مورد باوزارت داخله به تماس شده اند تا پوسته ها را درجا های مناسب آن انتقال بدهند.
اما معاون شورای ولایتی سرپل، این گفته ها را برای مردم ودولت مشکل آفرین  دانسته گفت که روزانه صد هاتن از کارمندان دولتی، از این مسیر تردد می کنند که پولیس توانایی اسکورت آنرا ندارد؛ بناءًدولت بخاطر تامین امنیت این مسیر اقدامات لازم را روی دست بگیرد.
اسد الله خُرم عضوشورای ولایتی سرپل گفت که امسال چندین مورد اختطاف، قتل، ماینگذاری ودرگیری های مسلحانه درراه سرپل -شبرغان به وقوع پیوسته و حتی این مسیر، ساعت ها در روز مسدود شده است.
به گفتۀ وى؛ چند روز قبل شاهد اختطاف یک مدیر مکتب خصوصی وسرباز اردوی ملی بوده که سرباز را طالبان کشتند؛ اما مدیر مکتب به وساطت مردم رها شد که دراین جا پولیس ونیروهای امنیتی هیچ نقشی نداشتند.
گفتنی است که درحال حاضر، به جزاز راه سرپل- ولسوالی صیاد،  تمام راه های مواصلاتی درتهدیدات بلندامنیتی قرار دارد، که ازاین میان راه ولسوالی کوهستانات و ولسوالی بلخاب، کاملاً مسدود وبه دست مخالفین مسلح دولت قرار دارد.
 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.