کار پروژۀ بند برق ولايت غور تسريع ميشود

فيروزکوه (پژواک،١٠سرطان٩٤): مسوولان محلى، از تاکيد وزارت انرژى وآب برکمپنى که مسووليت  پروژۀ بندبرق ولايت غور را به دوش دارد، استقبال نموده ميگويند که ازطريق اين پروژه، تمام مردم مرکز غور از انرژى برق مستفيد ميگردند.
بندبرق پوزه ليچ، در حومۀ شهر فيروزکوه مرکز غور قرار دارد وبالاى درياى هريرود ساخته ميشود.
اين بند، به هزينه ١٥ ميليون دالر از بودجۀ دولت در ظرف پنج سال اعمارميشود و درهرسال، سه ميليون دالر براى آن اختصاص داده شده وظرفيت توليد چهارونيم ميگاوات برق را دارد.
محمد امين وکيلى رييس آبيارى ولايت غور، به آژانس خبرى پژواک گفت که با اين پروژه مهم، انرژى برق به مرکز غور تمديد مى يابد و اگر دولت بخواهد هزينه و ظرفيت آنرا بلند ببرد، مشکل آب وجود ندارد و ساير مناطق غور نيز از انرژى برق مستفيد خواهند شد.
وى افزود که کار مقدماتى اين بند، امسال توسط کمپنى روسى آغازگرديده که شامل اعمار سرک، محل براى زيست کارگران و تثبيت نوعيت خاک پروژه است، که از کدام نوع خاک استفاده شود.
غلام سخى جاويد،عضو شوراى ولايتى غور گفت که در بيش از يک دهۀ اخير، يکى ازخواست هاى مهم مردم تامين انرژى برق بوده است .
جاويد علاوه نمود که ازغور درياهاى هريرود، فراه رود و مرغاب ميگذرد و آب سرشار دارد، اگر چه قبلاً بايد کاراين بند شروع ميشد، بازهم خوب است و خواست مردم اين است که دولت کار آنرا در وقت معين  وباکيفيت تکميل کند و مانند پروژه هاى ديگر به تاخير نيفتد.
شهر فیروز کوه، داراى نفوس تخمينى٢٠ هزار نفرى است و هنوز مردم آن از برق آبى محروم اند.
برق شهر، توسط یک پايه جنراتورکهنۀ ديزلى٥٠٠ کیلو وات دولتى، براى ٢٥درصد شهريان ازساعت هفت و نيم شام سه ساعت جريان پيدامى کند؛ اماهر کیلووات برق  برای منازل مسکونى ٣٥ افغانی وبراى دکانها و دفاتر٦٠ افغانى است که تنها این برق برای روشنی منازل رهایشی استفاده میشود؛ حال آنکه برق دولتى درديگر ولايات کيلووات دو - سه افغانى است.
مردم ميگويند که دربازار، چراغ های سابق پیدا نمیشود وچراغ هايی که توسط بطری روشن میشود، دربازارکم است و اکثر مردم در تاريکى به سر مى برند.
اين درحالى است که ديروز وزیر انرژی و آب با کمپنی (روس الکترو) سازنده بند پوزه لیچ ولایت غور دیدارکرد وکمپنی روسی، از سروی توپوگرافی، و جیولوژیکی گزارش داد و گفت که برای این سروی شش کیلومتر سرک نیز ساخته اند.
نماینده این کمپنی افزود: "پلان ما تا دو هفته دیگر آماده خواهد شد و ما منتظر نتایج آزمایشگاهی هستیم که قرار است تا دو ماه ديگر به دست آید."
انجنیرعلی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب، به مسوول کمپنی  گفت که پلان کاری خود را بصورت عاجل به وزارت بسپارند واین پلان در ظرف سه روز باید تهیه گردد. وزارت، پنج روز فرصت می دهد تا کمپنى، پلان خود را تهیه کرده به مسوولان تخنیکی وزارت تسلیم دهد. 
وى از وضعیت جوی ولایت غور سخن گفته تاکید کرد که بنابر سردی هوا در غور این کمپنی، باید نهایت تلاش خود را به کار بندد تا در ظرف شش ماه که هوا مناسب است بیشترین کار صورت بگیرد.
عثمانی با تاکيدبراينکه پیش از سردی هوا باید قسمت عمده يى از کار کمپنی پیش رفته باشد، افزود: "ما منتظر یک سال و پنج سال نمی مانیم، باید از هم اکنون همه چیز بر اساس جدول زمان بندی ارائه شود؛ چون ما همه چیز را محاسبه می کنیم".

نمايندگان مردم ولایت غور در شوراى ملى که دراین نشست شرکت داشتند، بر سرعت کار این کمپنی تاکید کردند وخواهان افزایش ساعات کاری این کمپنی در شش ماه آينده گردیدند.
سید نادر شاه بحر و رقیه نایل نمایندگان ولایت غور در ولسى جرگه گفتند که کار ساخت بند پوزه ليچ، بايد سرعت بخشيده شود.
گفتنى است که درزمستان گذشته برق شهر فيروزکوه به علت کهنه شدن ماشين جنراتور، درتاريکى فرورفت ومردم بيش ازيکماه  برق نداشتند وبرق پس از ترميم جنراتور درکابل، دوباره جريان پيدا نمود.
همچنان صدها تن به شمول فعالان جامعۀ مدنى، شبهنگام در کناردریای هریرودشهر فيروزکوه، شمع، چراغ تيلى و هريکين روشن کردند و خواستار اعمار بندبرق در اين ولایت شدند.
آنها شعارهاى "ريیس جمهور! وعده هایت چه شد؟ غور باداشتن دریاهای مشهور و خروشان هریرود، فراه رود ومرغاب، درتاریکی تابه کی؟ و مابرق میخواهیم"، را سر مى دادند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.