"مخالفان مسلح اموال طرفداران دولت را در غور غارت کردند"

فيروزکوه (پژواک،١٨جوزا ٩٤): برخى مردم ادعا ميکنند که مخالفان مسلح، برخی مناطق را در ولسوالى هاى پسابند و دولينۀ ولايت غور تصرف کرده، اموال منازل را به غارت برده و ده ها خانواده بيجا گرديده اند.
آنان ميگويند که طالبان مى کوشند با ايجاد ترس و رعب، بر مردم حاکميت نموده و دايرۀ ساحات تحت ادارۀ خود را توسعه بدهند.
احمد تاجداریکتن ازقوماندان سابق جهادی در ولسوالى پسابندمیگوید که وى سالها است که باطالبان درگیراست وتاکنون دوبار توسط ماین کنار جاده و دوبار توسط کمین، هدف طالبان قرار گرفته وزخمی شده است.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که بارها باطالبان جنگيده و ازحملات برولسوالی جلوگیری نموده و افرادش کشته وزخمی شده اند .
تاجدارکه باشندۀ منطقه نورک ولسوالى پسابنداست و بخاطرتداوی یک عضو خانواده اش به شهر فيروزکوه مرکز ولايت غورآمده است، ادعا نمود که طالبان ازنبود وی استفاده کرده ومنطقه تحت ادارۀ وى را تصرف کرده، ده ها طرفدار وی را خلع سلاح واموال ودارايی يکصد خانه را غارت نموده اند.
اين قوماندان محلى گفت که دوصد نفر مسلح  دارد و اکنون طرفداران ونزدیکان وی مصروف جنگ با طالبان بوده و دولت هیچ کمکى با آنها نکرده است.
وى طالبان را دزد و رهزن خطاب نموده، گفت: "بی توجهی وعملکرد ضعیف دولت، سبب شده است که طالبان درپسابند، قدرتمند شوند ومردم از دولت فاصله بگيرند."
محمد هاشم فيضى عضوشوراى ولايتى غور گفت که طالبان اخيراً مناطق زيادى را در ولسوالى هاى پسابند و دولينه به شمول منطقۀ احمد تاجدار تصرف نموده و مردم را آزار  واذيت ميکنند.
وى نيزگفت که طالبان، شمارى ازافراد طرفدار دولت راخلع سلاح نموده و اموال برخى منازل راغارت کرده اند.
به گفتۀ فيضى، طالبان تلاش دارند که با تصرف بندباين، راه شش ولسوالى را قطع نموده و ساحات تحت ادارۀ خود را توسعه بدهند.
اين عضو شوراى ولايتى که باشندۀ ولسوالى دولينه است، گفت که طالبان خانۀ محمود قوماندان محلى طرفدار دولت را در دولينه نيز محاصره کرده و هشدارداده اند که يا بجنگد و يا تسليم شود و يا هم منطقه را ترک کند.
فيضى اضافه کرد که مردم برضد طالبان مقاومت ميکنند؛ به شرطى که دولت از آنها حمايت کند و آنها را تنها نگذارد.
وى علاوه نمود که هم مصرف طالبان وهم از قوماندانان محلى به دوش مردم است و دولت توانايى مقابله دربرابر افراد مسلح غيرقانونى را ندارد.
مقامات محلى غور ميگويند که حدود ٤٥٠٠ نفر مسلح غيرقانونى درقالب بيش از يکصدگروپ و ٢٤٠٠ مخالف مسلح دراين ولايت فعاليت دارند که باعث آزار و اذيت مردم و برهم زدن امنيت و اجرای قانون می شوند.
سید احمد باشنده ولسوالی پسابند میگوید که مردم مجبوراند که مصارف طالبان را بپردازند وظلم آنها را قبول نمایند.
وى گفت: "ما که ازدولت حمایت نمودیم حالا دولت هیچ به فکر ما نیست؛ هم اکنون طالبان تنها درمنطقه نورک پسابند، اموال يکصد خانه راغارت نموده و تعداد زیادی مردم به دلیل حمایت از دولت وظلم طالبان مجبور شده اند  که  به مرکز ولایت و یا به ولایات همجوار غور بیجا شوند."
سید انور رحمتی سرپرست ولایت غور، حملات طالبان وغارت اموال وخلع سلاح طرفداران دولت را تايیدنموده، گفت که طالبان از چهار روز بدينسو حملاتى را بر این مناطق آغاز کرده و راه ولسوالی هاى دولینه وپسابند را که به مرکز ولایت وصل میشود، قطع نموده اند.
وى به پژواک گفت که طالبان دراطراف ولسوالى پسابندجابجا بوده و به علت مسدودى راه ها، امکان فرستادن نيرو به کمک طرفداران دولت کمتر است؛ اماتلاش دارند که حملات هوايى را افزايش بدهند و به طرفداران دولت کمک کنند و راه را باز نمايند.
گفتنى است که امروز مقامات محلى غور، ادعاى کشته شدن٢٥ مخالف مسلح و جراحت ١٣ تن ديگر درحملۀ هوايى در ولسوالى پسابند را نموده وگفته اند که ملا فاروق ولسوال قبلى و برادر مولوى خالق والى نامنهاد طالبان در جملۀ کشته شدگان است.
اما طالبان تاحال دراين مورد چيزى نگفته اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.