مردم نيمروز خواهان تحکيم سرحدات و جلوگيرى از فروش مواد مخدراند

زرنج (پژواک،٥حوت٩٣): درحالیکه مسوولان امنيتى ولايت نيمروز، هزاران کيلو مواد مخدر را که به ايران قاچاق ميشد، به دست آورده و ده ها تن را دستگير نموده اند، مردم خواهان تحکيم سرحدات و جلوگيرى از فروش مواد مخدر در اين ولايت هستند.
مقامات امنيتى ميگويند که از آغاز سال جارى تاحال، بيش از چهار تُن موادمخدر به شمول  ١٨١٥ کيلو ترياک،٨٨٧ کيلو هيروئين،١٨٠ کيلو شيشه (نوع پيشرفتۀ هيروئين) و١١٢ کيلو چرس از مناطق مختلف اين ولايت کشف و به دست آمده است.
به گفتۀ آنان ٣٧٤ کيلو مواد جامد،٩٠٠ کيلو مواد مايع که از آن در ترکيب هيروئين استفاده ميشود، ١٦١١ ليتر مشروبات الکولى نيز به دست آمده و دولابراتوار هيروئين در شهر زرنج مرکز نيمروز کشف و تخريب گرديده است.
سمونيار پرويز سيستانى مدير مبارزه با مواد مخدر قوماندانى امنيۀ نيمروز، به آژانس خبرى پژواک گفت که حدود ٧٠ تن به ظن قاچاق موادمخدر نيز دستگير شده، ٢٧ موتر مختلف النوع ضبط گرديده و دو کلاشنکوف و ٧٠٠ مرمى پيکا به دست آمده است.
به گفتۀ مقامات امنيتى در سالهاى گذشته، شمارى از اتباع ايرانى نيز حين قاچاق مواد مخدر در پل ابريشم نيمروز در سرحد با ايران دستگير شده اند.
 آنها مواد مخدر را در موترهاى اموال تجارتى در نيمروز تخليه نموده و مواد مخدر را در موترها مخفى نموده و آنرا در وقت برگشت، به کشور خود انتقال مى دادند.
مدير مبارزه با مواد مخدر قوماندانى امنيۀ نيمروز افزود که مواد مخدر ازهلمند، فراه، هرات وکندهار به نيمروز وسپس به ايران قاچاق ميشد که بيشتر آن درسرحدات نيمروز با ايران کشف و به دست آمده است.
سيستانى گفت: "مبارزۀ ماعليه مواد مخدرجدى است و دستاوردهاى سال جارى گوياى جديت ما است."
وى در مورد مشکلات پوليس درمبارزه با موادمخدر چيزى نگفت؛ اما محمد صديق چخانسورى رييس شوراى ولايتى نيمروز گفت که سرحدات باز اين ولايت با ايران و پاکستان، کار قاچاقبران مواد مخدر را آسان ساخته است.
چخانسورى گفت که ٨٥ کيلو متر سرحد نيمروز با ايران، فاقد پوسته هاى امنيتى است و سرحدات اين ولايت با پاکستان نيز باز است.
نيمروز با ايران ٢٣٠ کيلو متر و با پاکستان ١٨٥ کيلو متر سرحد دارد .
رييس شوراى ولايتى، فعاليت نيروهاى امنيتى در مبارزه با مواد مخدر را خوب توصيف نموده؛ اما  افزود که بايد سرحدات نيمروز با اين دو کشور، تحکيم يافته و تعداد نيروهاى امنيتى بيشتر شود.
امير محمد آخند زاده سرپرست والى نيمروز نيز بارها گفته است که نیمروز، به علت داشتن دشت های هموار و درهمسایگی با هلمند، همواره به عنوان شاهراه ترانزیت مواد مخدر به ايران محسوب شده است. 
آخندزاده افزوده است: "مابه دلیل کمبود نیروهای امنیتی و نبود تجهیزات کافی به دسترس پولیس سرحدی، نمیتوانیم امنیت سرحدات را به خوبی تأمین نمايیم."
با اين حال، برخى مردم ميگويند که مسوولان امنيتى بايد جلو توزيع مواد مخدر به معتادان را بگيرد.
عبدالکريم باشندۀ شهر زرنج مرکز نيمروز ادعا کرد که حدود دوصد دکان، خانه و سراى در شهر وجود دارد که قاچاقچيان، پورى هاى هيروئين و چرس را آزادانه به دسترس آنها قرار ميدهند.
وى افزود: "دولت بايدازهمه اولتر همين ساقى خانه ها راکه در نزديکى دفاتر مقامات قرار دارد، بند کند."
اما مل پاسوال قسيم جنگلباغ قوماندان امنيۀ نيمروز گفت که تا حال کدام موردى از ساقى خانه و فروش مواد مخدر را دريافت نکرده اند و اگر چنين مواردى باشد، با عاملان آن مطابق قانون برخورد مى شود.
وى علاوه نمود که معتادان را همواره از سطح شهر جمع نموده و به کلينيک هاى تداوى معتادان تحويل داده اند.
مقامات امنيتى ميگويند که سال گذشته، چنددکان را درشهر زرنج که درآن موادمخدر به فروش ميرسيد، مسدود نموده و بيش از ١٠ تن را دستگير کردند.
اين درحالى است که بيش از ١٠ هزار تن به شمول ٦٠٠ زن، در نيمروز به مواد مخدر معتاد هستند که بيشتر آنان را جوانانى که جهت کار به ايران رفته و دوباره به اين ولايت برگشته اند، تشکيل ميدهد.
بر اساس آمارادارۀ مبارزه عليه مواد مخدرو کنترول جرايم ملل متحدUNODC و وزارت مبارزه با موادمخدر افغانستان؛ بيش ازيک ميليون معتاد درکشور وجود داردکه هزاران تن آنها درکشورهاى همسايه بخصوص ايران معتاد شده اند.
 دولت ميگويد که فعلاً عرضۀ خدمات تداوى معتادان، از يک درصد به حدود شش درصد افزايش يافته؛ اما قرار است تاچهارسال آينده، اين رقم در همکارى با نهادهاى ديگر به ٤٠ درصد افزايش يابد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.