Heavy snowfall blocks roads in Ghor, Faryab

فيروزکوه، ميمنه (پژواک، ٥ حوت٩٣): راه شش ولسوالى ولايت غور و يک ولسوالى ولايت فارياب به علت برفبارى مسدود گرديده، يک زن در راه انتقال به شفاخانه جان باخته و قيمت مواد غذايى بلند رفته است.
انجنير خلیل نور آمر فوایدعامه ولایت غور میگوید که برفبارى ازصبح ديروزآغازگرديده و راه ولسوالى هاى تولک، دولینه، شهرک، ساغر، تیوره وپسابند که از مسیربند بایند به فيروزکوه مرکزغور وصل ميشود، به روى ترافيک بسته است.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که دربعضی مناطق تا٦٠ سانتی متربرف باريده و براثربرفکوچ در ولسوالی لعل و سرجنگل غور، شاهراه غور- کابل نيز مسدود گرديده است.
نورعلاوه کردکه زمينۀ پاک کاری مسیر این شش ولسوالی به علت طوفان فعلاًمساعد نیست؛ اما بامساعد شدن آب وهوا به زودی پاک کاری آغاز و راه ها باز خواهند شد.
گل محمد باشنده ولسوالى دولینه که برای خرید مواد خوراکی به مرکز غور آمده است گفت که به علت برفباری و بندش راه نتوانسته به خانه برگردد.
وى گفت: "دولت باید راه ولسوالى ها را باز کند؛ چون مردم اکثراً مریضان خودرا به مرکز انتقال میدهند و برای خرید مواد سوخت وخوراکه به مرکز مى آیند."
اين باشنده ابرازنگرانى کرد که اگر راه ها مسدود باقى بمانند، قيمت مواد خوراکی و سوخت بلندرفته ومریضانى که درکلينیک های ولسوالی مشکل شان حل نمیشود و باید به شفاخانه ولایتی انتقال داده شوند، در راه تلف خواهند شد.
اين درحالى است که به علت مسدودى راه ولسوالى کوهستان فارياب، يک خانم جان باخت.
امام يار تقوا ولسوال کوهستان گفت که برفبارى سنگين، راه اين ولسوالى با ميمنه مرکز فارياب را از دو روز بدينسو مسدود نموده و اين خانم که اپندکس بود و توسط اسپ به مرکز صحى منتقل ميشد، در راه فوت نموده است.
وى ضخامت برف در برخى ساحات کوهستان را تا حدود سه متر خوانده، گفت که راه کوهستان با ميمنه در يکسال، شش ماه به روى وسايط مسدود مى باشد و مردم توسط حيوانات رفت و آمد ميکنند؛ اما برفبارى فعلى امکان تردد توسط حيوانات را نيز مشکل ساخته است.
محمد صادق لولاشى معاون سابق شوراى ولايتى فارياب و ازمتنفذين کوهستان گفت که مسدودى راه، باعث بلند رفتن قيمت مواد خوراکى شده است.
به گفتۀ وى، قبلاً يک سير گندم ١٢٠ افغانى بود؛ اما حالا به ٢٠٠ افغانى رسيده است. قيمت مواد سوخت نيز تا بيست درصد بلند رفته است.
لولاشى گفت: "دولت قبل از مسدودى راه ها، مواد غذايى و علوفۀ حيوانى را در کوهستان ذخيره نکرده و به همين سبب، مردم با اين مشکلات مواجه گرديده اند."
کوهستان در فاصلۀ ١٢٠ کيلو مترى ميمنه واقع بوده و با ولايات بادغيس، غور و سرپل سرحد دارد.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.