Work on water supply project blocked in Samangan

ايبک (پژواک،٧ دلو٩٣): باشندگان درۀ "ژوندون" در مرکز سمنگان، کار یک پروژۀ بزرگ آبرسانى را از يک ماه به اين طرف متوقف نموده، می‌گویند تا زمانى مانع اين کار می‌شوند که براى آنان، ذخيرۀ توزيع آب ساخته شود.  
اما مقام‌هاى مسوول که تلاش براى ادامۀ کار اين پروژه را آغاز کرده اند، می‌گویند که در قسمت دوم اين پروژه؛ براى استفادۀ مردم از آب اين پروژه، در درۀ يادشده ذخيرۀ آب ساخته می‌شود.
به گفتۀ آنها، کاراين پروژه که بيش از ٨،٩ ميليون دالر امريکايى هزينه بر می‌دارد و اين هزينه از بودجه دولت پرداخت می‌شود؛ در ماه ثور سال ١٣٩٢ آغاز شده و درحالى در درۀ ژوندن متوقف شده است که ٩٥ درصد کار آن پيش رفته است.
مسوولان می‌گویند که از طريق عملى شدن اين پروژه، آب يک چشمه از ولسوالی خرم سارباغ سمنگان، با تمديد ٣٨ کيلومتر پايپ به قطر ۴۵۰ ملی متر، به ايبک مرکز اين ولايت انتقال داده می‌شود.
محمد امین، ۴۶ ساله باشنده قریه دشت مزارمنطقه دره ژوندون، به آژانس خبرى پژواک گفت که باشندگان اين دره،   به دلیلى کار اين پروژه را متوقف نموده‌اند که دراین پروژه براى توزیع آب آشامیدنی صحی به باشندگان منطقه يادشده، ذخیرۀ توزیع آب درنظر گرفته نشده است.
به گفته وى  در دره یادشده؛ حدود یک هزار خانواده زیست دارند و نباید از آب پروژه يادشدۀ  آبرسانى محروم شوند.
محمدامين گفت: "تا زمانى که براى مردم دره ژوندون ذخيره توزيع آب ساخته نشود، اجازه نمی‌دهيم که پايپ آب از اين منطقه عبور کند."
با اين حال انجنیرمحمد سردارعزیزی، آمر گروپ شرکت "عمران هولندگ گروپ" که مسوولیت تطبیق این پروژه را دارد، گفت که در قسمت اول اين پروژه که تمديد پايپ از خرم سارباغ تا مرکز ولايت است، ذخیرۀ آب در مسیر تمديد پايپ در نظر گرفته نشده است.
اما موصوف خاطرنشان کرد که قسمت دوم اين پروژه که از سوى وزارت احی و انکشاف دهات، سروی و دیزاین شده، در مسير پروژه هفت ذخيره در نظر گرفته شده تا برعلاوۀ شهر ايبک، هفت هزار فاميل در مسير پروژه نيز از آب صحى آشاميدنى مستفيد شوند.
اخترمحمد خیر‌زاده معاون ولایت سمنگان، ضمن تاييد سخنان عزيزى گفت که وى براى آغاز دوبارۀ کار اين پروژه،  با بزرگان قريه هاى درۀ ژوندون گفتگو نموده و از آنها خواسته اند تا مانع اين کار نشوند؛ زيرا در قسمت دوم پروژه که شامل توزيع آب می‌باشد، ذخيره هاى آب در مسير پروژه و درۀ يادشده ساخته می‌شود.
 همچنان موصوف خاطرنشان کرد که نمايندگان مردم در شوراى ولايتى نيز تلاش براى آغاز دوبار کار پروژۀ يادشده وعده داده اند که تا يک هفته اين مشکل را حل می‌کنند.
نصرالله امینی، آمر اداره آبرسانی ولایت سمنگان گفت که کار پروژۀ يادشده درحالى متوقف شده که دو ماه ديگر براى تکميل کار پروژه مانده و بعد از توقف کار، شرکت قراردادى هر روز ۳۰ هزار افغانی ضرر می‌بیند.
او افزود درصورتى که اهالی منطقه تا ختم سال جاری، مانع تطبیق کار این پروژه گردد، بودجه باقی ماندۀ آن درسال ۱۳۹۴ ازطریق ریاست آبرسانی و کانالیزاسیون به پروژۀ ديگرى اختصاص داده خواهد شد.
اين در حالى است که باشندگان مرکز اين ولايت و برخى مناطق ديگر آن، از ناحیه کمبود آب صحى نوشيدنى با مشکل جدی مواجه‌ می‌باشند.
به اساس سروی ریاست احیا و انکشاف دهات سمنگان، باشندگان ۱۰۶ قریه مرکز و اطراف آن، آب آشامیدنی مورد نیازخود را از آب آلوده دریا، جوی‌ها و ذخاير سرباز به دست می‌آورند. همچنان برخى آنها در بدل اين آب غيرصحى نيز پول می‌پردازند.

 

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.