Uzbek women join rebels in Sar-i-Pul

سرپل (پژواک،٣٠ قوس ٩٣): مقامات محلی سرپل ادعا ميکنند که ده زن ازبکستانی درآن ولايت مخالفین مسلح دولت را درساخت ماین های مقناطیسی کمک ميکند.

عبدالجبار حقبین سرپرست مقام ولایت سرپل، ضمن تایید این موضوع به آژانس خبری پژواک گفت که این زنان از یکماه به اينسو در صفوف مخالفین مسلح دولت درقریه سالریزی ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل، فعاليت دارند.

موصوف افزود که این زنان، بر علاوۀ انجام فعالیت های تروریستی و تخریبی علیه حکومت افغانستان، مصروف ساخت ماین های مقناطیسی در آن ولایت نیز می باشند.

برخى رسانه ها از قول محمد کاظم کنعان سخنگوی قوماندانی امنیه سرپل گفته اند که این زنان، مهارت ساختن ماین ها را در پاکستان آموزش دیده اند و در حال حاضر مصروف آموزش شماری از زنان در مناطق دوردست این ولایت اند؛ اما سرپرست ولايت سرپل به پژواک گفته است که تاکنون چگونگى فعاليت اين زنان مشخص نشده است.

حقبین همچنان افزود که زنان يادشده، مهارتهاى ساخت ماین مقناطیسی را به مخالفین مسلح دولت افغانستان آموزش ميدهند.

حقبین درادامه صحبتهاى خود گفت که به خاطر تحقیق و بررسی بیشتر اين موضوع به نیروهای امنیتی مستقردرآن ولسوالى اطلاع داده شده و تاکيد گرديده تا هرچه زود جلوفعاليت هاى اين زنان گرفته شود.

وی علاوه نمود که مقامات محلی در همکاری با نیروهای امنیتی افغان، تدابیری را جهت جلوگیری فعالیت های تروریستی و تخریبی زنان ازبکستانی روی دست گرفتند و اکنون عملیات تصفيوی در منطقه سالریزی ولسوالی کوهستانات، ادامه دارد.

اما محمد نور رحمانی رئیس شورای ولایتی سرپل گفت که سه تبعۀ ازبکستانی شامل ده زن و سه مرد، در قریه سالریزی مصروف فعالیت های تروریستی و تخریبی می باشند.

وی هرچند اضافه کرد که موقعیت دقیق اين افراد تاکنون مشخص نشده؛ اما افزود که از ده روز به اینطرف، درمناطق ناامن کوهستانات فعالیت دارند.

موصوف به نقل از مردم محل افزود: "زبان آنها را کسی نمیداند که به کدام زبان حرف می زنند."

با اينحال یک تن از باشندگان قریۀ سالریزی که نخواست نامش گرفته شود، به خبرنگار پژواک گفت تعداد این اتباع ازبکستانی، به ١٩ تن می رسد، که ١٦ تن آنان خانمها و سه تن شان مردان می باشند.

وى افزود که اين افراد، از قریه سالریزی به قریۀ تاریک ولسوالی کوهستانات نقل مکان کرده اند.

این درحالی است که در گذشته نيز مقامات محلی سرپل از موجودیت اتباع خارجی به شمول کشورهای عرب، پاکستان و ازبکستان، در صفوف مخالفین مسلح دولت خبر داده بودند و یک هفته قبل در نتیجۀ عملیات تصفیوی نیروهای امنیتی افغان در مربوطات ولسوالی کوهستانات، یک تبعۀ امارات متحدۀ عربی بازداشت شده بود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.