Jawzjan militants tear passengers’ voter, ID cards

 
شبرغان(پژواک،١٩جوزا٩٣): شماری از باشندگان ولسوالی درزآب جوزجان میگویند که مخالفان مسلح، موترهای مسافرین را در شاهراه شبرغان- درزآب متوقف ساخته، کارت انتخابات و تذکرۀ آنها را پاره میکنند.
به گفتۀ آنان، مخالفان مسلح به مردم هشدار ميدهند که در دور دوم انتخابات شرکت نکنند؛ درغير آن مورد حمله قرار گرفته و مسووليت آن، به دوش خود شان خواهد بود.
اما مسوولان امنيتى ميگويند که براى تامين امنيت انتخابات آمادگى کامل داشته و از چنین موردی به آنها گزارش نشده و اگر چنین امری اتفاق  بيفتد، از آن جلوگیری مینمایند.
حبیب الله یکتن از باشندگان  ولسوالی درزآب، به آژانس خبرى پژواک گفت که دیروز زمانیکه به طرف شهر شبرغان مرکز جوزجان ميرفت، طالبان در راه نزدیک قریۀ تراغلی افغانیه، موتر آنها را توقف دادند، همۀ مسافرين را پیاده کردند و پس از تلاشی، تذکره و کارت های انتخاباتی آنها را پاره نمودند.
وى افزود که طالبان به مردم هشدار داده اند که در انتخابات شرکت نکنند؛ زيرا صبغۀ قانونى نداشته و به کمک خارجى ها برگزار ميگردد.
کینجه باشنده ديگر ولسوالى درزآب گفت که تهديد طالبان، تنها در شاهراه ولسوالی درزآب - شبرغان خلاصه نمیشود؛ آنها در قريه هاى دوردست ولسوالى در اجتماعات مردم شرکت میکنند و کارت ها و تذکرۀ آنها را جمع ميکنند.
وى گفت: "طالبان در قریۀ قیرستون، کارت ها و تذکره های ده ها تن از مردم محل  را بعد از جمع آوری، آتش ميزنند."
اين باشنده علاوه کرد که طالبان به مردم گفته اند که در صورت اشتراک در انتخابات، انگشت شانرا قطع میکنند؛ ازهمينرو مردم در هراس اند و نمى دانند که چه کنند؟ شماری از مردم کارت های شانرا پنهان نموده و برخی آنرا به طالبان داده اند.
اما ذبیح الله "زاهد" ولسوال درزآب گفت که در مورد پاره کردن  کارت های انتخاباتی و تذکره ها، به آنها کسی شکایت نکرده است.
زاهد افزود که در نقاط مختلف مسیر ولسوالی درزآب تا به شبرغان، پوسته های امنیتی وجود دارد؛ اگر چنین کاری اتفاق می افتاد، نیروهای امنیتی حتماً جریان را به آنها گزارش میداد.
ولسوال علاوه کرد: "بدون شک مشکلات در قرای قیرستون و چگانۀ درزآب وجود دارد؛ اما این مشکلات به پیمانه اى نیست که بتواند بر تمام ولسوالی تاثیرگذار باشد."
وى علاوه کرد که آنها نتوانستند انتخابات ١٦ حمل را درين دو قريه برگزار کنند، ولی رویهمرفته مردم  زیادی در ولسوالی درزآب در انتخابات شرکت کردند.
زاهد گفت که طالبان درين دو نقطه رفت و آمد دارند و شاید مردم را تهدید به  عدم اشتراک در انتخابات نموده باشند؛ اما مسوولان محلى بر اوضاع مسلط  بوده و اگر چنین کاری اتفاق بیفتد، با آن مقابله ميکنند.
اما ذبیح الله مجاهد سخنگوى طالبان میگوید که از طرف مقامات طالبان به نیروهای آنها در تمام نقاط افغانستان دستور داده شده که مانع مشارکت مردم در انتخابات گردند.
وی در پيام تيليفونى به پژواک تایید نمود که نیروهای آنها، کارت های انتخاباتی مردم را پاره میکنند.
سخنگوى طالبان، دلیل این کار را به جعلی بودن انتخابات نسبت میدهد و میگوید که این انتخابات به هیچوجه رنگ قانونی ندارد؛ زیرا در آن تعدادی زیادی مردم شرکت ندارند.
مجاهد می افزايد که به طالبان دستور داده شده که آنها به سایر اسناد مردم کار ندارند، ولی کارت های انتخاباتی را از مردم جمع کرده از بین میبرند و از مردم میخواهند تا  در انتخابات شرکت نکنند.
اما مل پاسوال فقیرمحمد جوزجانی قوماندان امنیۀ جوزجان گفت: "ما برای برگزاری انتخابات مصمم استیم و مردم از رفتن به پاى صندوق هاى راى، هراسى ندارند."
وى افزود که مردم در ١١٩ مرکز رایدهی حضور خواهند يافت و تنها در هشت سایت، انتخابات برگزار نخواهد شد.
 جوزجانی افزود که این سایت ها در ولسوالی درزآب، قوش تپه، خواجه دوکوه، خانقاه و فیض آباد موقعیت دارد که خالی از سکنه بوده و اهالی آن، نسبت مشکلات امنیتی مجبور به ترک خانه های شان گرديده اند.
وى اقدامات طالبان را یک عمل تبلیغاتی عنوان کرده، خاطرنشان نمود که مخالفان مسلح قادر نیستند تا در روز انتخابات، امنیت سایت های انتخاباتی را برهم زنند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.