سیمینار آگاهی دهی نقض موارد انتخاباتی در شبرغان راه اندازی شد

 
شبرغان (پژواک، ١٣ حمل ٩٣): سیمینار آگاهی دهی پیرامون نقض موارد انتخاباتی، برای منسوبین نهادهای جامعۀ مدنی و کاندیدای شورای ولایتی در شهر شبرغان راه اندازی گردید.
دراین سیمینار که امروز از طرف کمیسیون شکایات انتخاباتی برگزار شد؛ پیرامون تخطی، تقلب و سایر موارد که با مقررات انتخابات در تناقض قرار دارد، به اشتراک کنندگان توضیحات ارائه شد.
محمداشرف جلیل یکتن از کمیشنران کمیسیون ولایتی شکایات انتخاباتی در ولایت جوزجان، گفت که این پروگرام، برمبنای برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه راه اندازی گردیده و در این سیمینار ابعاد مختلف، موارد نقض انتخاباتی توضیح وتشریح  ميشود.
وى افزود که این امر، میتواند شرکت کنندگان را جهت برگزاری یک انتخابات شفاف و عادلانه با مسایل مختلف این اصل، آشنا سازد.
وی علاوه کرد که این پروگرام، میتواند در قسمت تفکیک موارد نقض انتخابات، اشتراک کنندگان را کمک کند تا آنها بتوانند مسایلى را که در روز انتخابات در کتگوری تخطی، تخلف و سایر موارد شامل میگردد، تفکیک نمایند.
دراین حال، گیتا مصدق عضو شبکۀ نهادهای جامعۀ مدنی و یکتن از اشتراک کنندگان این سیمینار، راه اندازی چنین پروگرام ها را در قسمت برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه موثر خواند.
وى گفت: (ما در این سیمینار، مسایل مختلف را پیرامون موارد نقض انتخاباتی آموختیم و به سادگی میتوانیم در این بخش کار کنیم و نگذاریم انتخابات به چالش کشیده شود و شماری، در این روز دست به تقلب و تخطی زنند.
عبدالصابر حمیدی عضو انجمن فرهنگی اشراق گفت که بدون شک انتخابات برای نسل جوان خیلی با اهمیت است؛ اینکه دراین پروگرام آموزشی، پیرامون موارد نقض انتخاباتی معلومات و آموزش داده میشود، خیلی مهم است.
موصوف علاوه کرد که این مسایل، میتواند در قسمت جلوگیری از موارد تخطی و تقلب در انتخابات، تاثیرگذار باشد.
ازجملۀ ١٢٧ سایت انتخاباتى در ولایت جوزجان، در هشت سایت؛ انتخابات برگزار نمیگردد.
مسوولین میگویند که سه سایت در ولسوالی قوش تپه و یک یک سایت در ولسوالی های خانقاه، فیض آباد، خواجه دوکوه، درزاب و منگجک این ولایت مسدود خواهد بود.
امان الله امان فاریابی مسوول دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت جوزجان گفت که دراین مراکز، اوراق رایدهی ارسال نمیگردد و انتخابات نیز برگزار نخواهد شد.
وی افزود که به اساس گزارش نیروهای امنیتی، در محلاتى که قرار است انتخابات برگزار نشود، مشکلات وجود دارد و مردم نیز کمتر حضور دارند.
فاریابی گفت: (بر مبنای این اصل، ما تصمیم گرفتیم تا دراین محلات مواد و اوراق انتخاباتی را ارسال نکنیم.)
در این حال، مل پاسوال فقیرمحمد جوزجانی قوماندان امنیۀ ولایت جوزجان میگوید، سایت هايی که در آن انتخابات برگزار نمیگردد، از مرکز ولسوالی های یادشده فرسنگ ها دور است.
 وی علاوه کرد که مثلاً در قریۀ سیاه کمر ولسوالی خانقاه که یک محل کوهستانی است و نیز سکنه کمتر وجود دارد، نمیتوان انتخابات را برگزار کرد.
وى افزود که در این محل، کسی کارت رایدهی اخذ نکرده و مردم نیز نسبت رفت و آمد مخالفین در منطقۀ شان، به انتخابات علاقمندی ندارند.
جوزجانی گفت که ساحۀ مجید قدوق ولسوالی خواجه دوکوه نیز عین مشکل را دارد. دراین محل نیز مردم کوچ نشین به شکل پرامنده زندگی میکنند و کارت رای دهی اخذ نکرده اند؛ بناءً ضرورت نیست تا درآنجا انتخابات را برگزارکرد.
طبق یک خبر دیگر، باشندگان ولسوالی قرقین ولایت جوزجان میگویند که برای مشارکت در انتخابات آماده اند، ولی اوراق رایدهی کمتر برای آنها در نظر گرفته شده است.
عبدالرسول یکتن از باشندگان این ولسوالی گفت درحالیکه ١٧٥٠٠ تن در این ولسوالی کارت های رایدهی در اختیار دارند، فقط ١٠٢٠٠ ورق رایدهی برای آنها درنظر گرفته شده است.
موصوف افزودکه اگر اقدامات دفتر ولایتی برای ارسال کارت های رایدهی چنین باشد، شماری از باشندگان این ولسوالی، از مشارکت در انتخابات باز خواهد ماند.
وى علاوه کرد: "ما خواستار آنیم تا مسوولین، در این راستا توجه نمایند و مشکل مارا درنظر گیرند."
اما مسوول دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در ولایت جوزجان گفت: (ارسال اوراق رایدهی به ولسوالی قرقین ولایت جوزجان، برمبنای فیصلۀ دفتر مرکزی صورت گرفته و آنها نمیتوانند در این راستا کاری انجام دهند.
وى افزود که این اقدام براساس مشارکت مردم در انتخابات قبلی ریاست جمهوری و شوراهاى ولایتی در ولسوالی ذکر شده، اتخاذ شده است.
موصوف علاوه کرد که در این ولسوالی، چهار مرکز رایدهی در نظر گرفته شده که هر کدام دارای چندين محل میباشد.
او از تعداد محلات نام نبرد؛ اما گفت که برای هر محل رایدهی که به داخل یک مرکز یا سایت میباشد، ششصد ورق رایدهی در نظر گرفته شده است.
به قول فاریابی، تصمیمی که از جانب دفتر مرکزی بخاطر ارسال مواد انتخاباتی و اوراق رایدهی گرفته شده، نمیتواند عوض شود و در این عرصه دفتر ولایتی نمیتواند تداخل کاری داشته باشد.
این در حالیست که مواد و اوراق انتخاباتی در دو ولسوالی قوش تپه و درزاب ارسال گردیده و برای هشت ولسوالی دیگر این ولایت، فردا ارسال خواهد شد.
قراراست انتخابات رياست جمهورى، بتاريخ ١٦ حمل برگزار گردد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.