Poll materials yet to reach Ghor districts

 
چغچران (پژواک،٩حمل٩٣): مواد انتخاباتى به علت مسدودى راه ها، به ولسوالى هاى ولايت غور انتقال داده نشده و اين وضعيت، نگرانى کمسييون مستقل انتخابات و مقامات محلى را برانگيخته است.
غور، از جمله ولايات کوهستانى و صعب العبور بوده و ٩ ولسوالى دارد؛ اما مسوولان محلى ميگويند که به جزاز ولسوالى دولت يار، راه ساير ولسوالى ها به علت برفبارى ها از سه هفته بدينسو مسدود مى باشد.
سید انور رحمتی والی غور ميگويد که بسته شدن راه ها، آنان را درانتقال مواد انتخاباتى، باز کردن سایت ها و شرکت مردم درانتخابات، با مشکل رو به رو کرده است.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که تلاش ها براى باز کردن راه ها، به شدت جريان دارد و اگر راه ها باز نشود، نياز به انتقال مواد از طريق هوا بوده و دولت بايد درين راستا اقدام کند.
رحمتى افزود: "ممکن است حتی دربعضی مناطق که امکان رفتن موتر نباشد، مواد انتخاباتى را ذريعۀ حیوانات انتقال بدهيم."
فضل الله جلال رئیس کميسیون انتخابات غور نيز از مسدود بودن راه هاى مواصلاتى، ابراز نگرانى کرده گفت که آنها درحال مصروف گفتگو با مسوولان محلی اند؛ تا این مشکل از طریق زمین و يا هوا حل شود.
جلال افزود: "اگر راه ها باز نشود، مردم از حق رای دادن محروم میشوند."
مل پاسوال دلاورشاه دلاورقوماندان امنیه غور گفت که دیروز، نیروهای امنیتی بخاطر تامین امنیت شش ولسوالی اعزام شده اند؛ اما تاکنون در کوتل بند بایند که چغچران مرکز غور را با شش ولسوالی وصل ميکند، گیر مانده و نمیتوانند ازين کوتل پربرف و کوهستانى عبور کنند.
وی افزود که اگر دولت توسط هليکوپترها مواد انتخاتى را انتقال نکند، ممکن است در هشت ولسوالی درهرکدام، سه یا دوسایت انتخاباتى مسدود بماند.
از جانب ديگر، محمد صادق صبا يکتن از فعالان جامعۀ مدنى غور، گفت که ١٩ سایت به اساس تهدید امنیتی بسته شده و تعدای هم اگر بخاطر مشکلات برف مسدودشود، اکثریت مردم غور از رای دادن محروم خواهند ماند.
وی افزود: "نگرانی دیگر ما این است که اگر مردم به دلایل برف ومسدود بودن راه ها، نتوانند به مراکز رايدهى بروند، مانگران هستیم که یکتعداد زورمندان، کارت های رايدهی را جمع نموده و از آن به نفع خود استفاده کنند."
عزیزالرحمن احمدی عضوی کميسیون شکایات انتخابتى درغور نیز از موجویدت افراد مسلح غیرقانونى، ابراز نگرانى کرده میگوید که یگانه مشکل درغور، موجودیت همين افراد بوده و آنها نگران اند که افراد مسلح، در انتخابات مداخله خواهند کرد که شفافيت انتخابات را زير سوال خواهند برد.
مسوولان محلى ميگويند که بیش از٦٥٠٠ نفر مسلح غیرقانونى و حدود ٣٥٠٠ تن از طالبان، در مناطق مختلف این ولایت فعالیت دارند که مانع تامین امنیت و اجرای قانون می شوند.
به گفتۀ آنها درتمام غور ٢٤٠ مرکز رای دهی وجود دارد، که قبلاً ٥٠ مرکز مسدود بود و امنيت ١٩ مرکز آن، از سوى نيروهاى امنيتى تامين شده؛ اما ٣١ مرکز ديگر، در روز انتخابات بسته خواهند بود.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.