مشکلات امنيتى مانع راى دادن زنان در قرا قصبات خواهد شد

 
شبرغان (پژواک، ٢٤حوت ٩٢): شمارى از زنان در ولايت جوزجان ميگويند که به علت مشکلات امنيتى، از شرکت در انتخابات آينده محروم خواهند ماند؛ اما مسوولان امنيتى، از تامين امنيت انتخابات اطمينان ميدهند.
اين نگرانى، امروزدر نشستى ابراز شد که با شرکت بيش از٧٠٠ زن از مرکز و ولسوالى هاى ولايت جوزجان در شهر شبرغان برگزار گرديد.
فهیمه یکتن از زنان ولسوالی آقچه گفت که هرچند اين برنامه، برای کسب معلومات زنان گام خوبى است؛ اما شاید در انتخابات ١٦ حمل، شمار زیادی از زنان در قرا و قصبات نتوانند به مراکز رایدهی رفته رای خود را به نفع کاندیدای مورد نظر خود استعمال نمایند.
وی درين نشستى که از سوى دفترولایتی کمیسیون مستقل انتخابات، به منظور ذهنیت دهی درمورد اشتراک فراگیر زنان در انتخابات  داير شده بود، علاوه نمود: "من میدانم که در مرکز جوزجان و ولسوالی های مربوط آن انتخابات برگزار ميگردد، ولی در قريه ها زنان از سهمگیری در این پروسه محروم میمانند."
فهيمه علاوه کرد که هرچند گفته میشود که نیروهای امنیتی، امنیت را برای مشارکت فراگیر مردم تامین خواهند کرد؛ اما در حال حاضر در ١٠ کیلومتری اطراف شهر شبرغان مرکز جوزجان وبه همین ترتیب در پنج کیلومتری ولسوالی ها امنیت وجود ندارد، که اين خود مايۀ نگرانى راى دهندگان بخصوص زنان مى باشد.
فاروقه خانم دیگری از شهر شبرغان، به آژانس خبرى پژواک گفت که هنوز مراکز رایدهی که تحت تهدید مخالفان مسلح قرار دارد، به حال خود باقی است.
این زن علاوه کرد: "ما درقريه ها هر روزمیشنویم  که مخالفین مسلح به مساجد آمده، مردم را تهدید میکنند تا از رفتن به مراکز رایدهی ومشارکت در انتخابات خوددارى کنند."
فاروقه افزود که اگر اوضاع چنین باشد، محال است که زنان در انتخابات شرکت کرده بتوانند.
به تازگى طالبان مسلح با نشر اعلاميه اى هشدار داده اند که انتخابات را بر هم ميزنند و از مردم خواسته اند که درانتخابات شرکت نکنند؛ در غير آن عواقب آن به دوش خود شان خواهد بود.
اما امان الله فاریابی ریيس دفتر مستقل انتخابات در جوزجان گفت که به برگزاری انتخابات باورمند هستند و ارگان های امنیتی، اطمینان داده اند که در روز انتخابات امنیت را تامين ميکنند.
وی افزود که با در نظرداشت این اصل، آنها پروگرام های آگاهیدهی را راه اندازی نموده اند تا بتوانند زنان را تشویق به مشارکت در انتخابات نمایند.
فاريابى علاوه کرد که تا حال، بیش از٢٠هزار زن از نقاط مختلف این ولایت، کارت رایدهی گرفته اند تا حضور خود را در انتخابات آينده ثابت نمايند.
به گفتۀ منبع، در پروگرام امروز پیرامون ابعاد مختلف انتخابات و مشارکت زنان آگاهی داده شد تا آنها بتوانند در روز برگزاری انتخابات کدام مشکلی نداشته باشند.
مل پاسوال فقیرمحمد جوزجانی قوماندان امنیه جوزجان نيز گفت که تا کنون توانسته اند امنیت پنج سایت را که زیر تهدید بلند قرار دارد، تامین نمايند.
وی افزود  که فعلاً تلاش جریان دارد تا امنيت پنج سایت دیگرى را که در ولسوالی های قوش تپه، خانقاه وفیض آباد زیر تهدید بلند قرار دارند نیزتامین کنند.
جوزجانی گفت که ١٠سایت دیگری که در این ولسوالی ها با تهدید پایین روبه رو اند نگران کننده نیست.
به گفتۀ قوماندان امنيه، تا برگزاری انتخابات، امنیت تمام ١٢٧ مرکز رایدهی تامین خواهد شد تا مردم بتوانند با فکر آرام، به مراکز رایدهی رفته و آراى خود را به صندوق هاى راى بيندازند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.