Population of Karakul sheep increases

 
شبرغان (پژواک، ٢٦ اسد ٩٢): مسوولان محلی جوزجان می گویند که شمار گوسفندان قره قُل که پوست برۀ آن، یکی از اقلام مهم صادراتی کشور است، به دلیل بهبود آب و هوا افزایش یافته است.
عبدالاحد آمر خدمات مالداری اداره زراعت و مالداری جوزجان، به آژانس خبری پژواک گفت که براساس برآوردهای تازه؛ حدود یک میلیون گوسفند در این ولایت وجود دارد که سه صد هزار راس آن، قره قل می باشد.
وی گفت: "تعداد گوسفندان قره قل در سال ١٣٩٠، حدود دوصد هزار راس بود؛ اما این رقم در دو سال گذشته به دلیل بهبود آب و هوا و تامین علوفۀ مورد نیاز، تا حدود يکصد هزار راس افزایش یافته است."
به گفتۀ عبدالاحد، در حال حاضر ٣٧٠ راس گوسفند قره قل نر، از سوی این اداره نگهداری می شوند که طی سال های اخیر و به منظور افزایش نسل این نوع گوسفندان، پرورش یافته اند.
آمر خدمات مالداری جوزجان افزود که گوسفندان پرورش یافته، به مالداران به فروش می رسد تا از آنها برای توسعۀ  نسل قره قل اصیل استفاده کنند.
گل محمد کوچی، یکتن از مالداران قریۀ اقچه گی دشت لیلی گفت که ریزش به موقع برف و باران در دو سال گذشته، سبب افزایش چراگاه و ازدیاد شمار گوسفندانش شده است.
وی افزود که پنج گوسفند نر قره قل اصیل را در سال جاری، از اداره مالداری خریداری نموده و برای نسل گیری از آن استفاده کرده است.
گل محمد افزود که او در حال حاضر، بیش از یکهزار راس مواشی دارد که ٣٥٠راس آن، قره قل می باشند.
این مرد مالدار، خاطرنشان کرد که گوسفند قره قل، منفعت زیادی دارد و بیشتر مالداران در تلاش هستند تا نسل این نوع گوسفند را افزایش دهند و پوست برۀ آن را با قیمت بالا به فروش برسانند.
به گفتۀ آمر خدمات مالداری جوزجان، پوست برۀ قره قل، خریدار خوبی دارد و به طور معمول بره های تازه تولد شده و یا گوسفند، قبل از تولد بره ذبح شده و پوست بره نیز بعد از ذبح، جدا گردیده و برای فروش عرضه می شود.
این مسوول محلی؛ از بره های کبودچه، سور و شتری قره قل، به عنوان انواع اصیل این نوع گوسفند نام برد که پوست آن، خریدار خوبی دارد.
از پوست بره قره قل در افغانستان، بیشتر در ساخت کلاه های مخصوص استفاده می شود؛ اما بخش عمدۀ این نوع پوست ها برای تولید پوشاک های گرانقیمت، به خارج از کشور صادر می شود.
بر پایۀ اطلاعات منشترشده از سوی وزارت زراعت و مالداری؛ در سال ١٣٩٠، بیش از ٣٢٠ هزار پوست قره قل به ارزش سه میلیون و دوصد هزار دالر، به خارج از کشور صادر شده است.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.