شاروالى و انکشاف دهات جوزجان به مردم آب آشاميدنى تهيه ميکند

 
 شبرغان (پژواک،٢٣ اسد ٩٢): برنامۀ آبرسانى براى هزاران خانواده در ولايت جوزجان، درحالى آغاز گرديد که آب چاه هاى سطحى آن، شور بوده و برخى مردم، آب را در بدل پول به دست مى آورند.
اين برنامه، توسط دفترجرمن اگرواکشن که در بخش همبستگى ملى و زراعت و مالدارى فعاليت دارد، بيش از پنجهزار خانواده درهشت ولسوالی وشماری از قريه هاى اطراف شبرغان مرکز جوزجان را تحت پوشش قرار ميدهد.
انجنیرعزیزالرحمن ایماق ریيس آمادگی مبارزه باحوادث طبیعی جوزجان ميگويد که پروگرام آبرسانی بخاطر رفع مشکلات مردم، ذريعۀ ١٠ تانکر تنظیم گردیده و برای یک ماه ادامه خواهد داشت.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که این تانکرها، همه روزه آب را از چاه عميق رياست شاروالى به اطراف شهر شبرغان توزيع ميکند و سپس برنامۀ آبرسانى مشابه، از طرف رياست انکشاف دهات نيز آغاز ميگردد که براى دو ماه ادامه پيدا خواهد کرد.
 ايماق افزود که برای تنظیم این پروگرام، دفتر اکشن اید که موسسۀ غيردولتى هندى است و در بخش همبستگى ملى و تامين آب آشاميدنى فعاليت دارد، دوهزار لیتر تیل را به ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی نيز کمک نموده است.
  موصوف گفت: "ریاست های احیا و انکشاف دهات، شاروالى و فوایدعامه نیز چهار تانکر را در اختیار ما قرارداده است و این پروگرام به علت خشکسالی های پی درپی، همه ساله در مربوطات جوزجان عملی میگردد."
شماری از باشندگان جوزجان که زیر پوشش این پروگرام عام المنفعه قرار گرفته اند، میگویند که با توزیع آب آشامیدنی، مشکل آنها از ناحيۀ خريدن و آوردن آب از فاصله هاى دور حل ميشود.
به گفتۀ آنان، برخى مردم به علت نوشيدن آب غير صحى، مريض ميشوند.
عبدالغفور باشنده قریه شوراریغ شهرشبرغان گفت: "در قریۀ ما آب زيرزمينى، شور و تلخ اس و مردم   با نوشيدن آن، اسهال ميشوند."
وى افزود که قبلاً مردم قريه، آب مورد نیازشان را ازشهر شبرغان انتقال میدادند که 21 کیلومتر فاصله دارد و قیمت يک بشکه آب، 20 افغانی تمام میشد.
به گفتۀ عبدالغفور، مالکان ریکشاها با برخی خانواده های این قریه قرارداد کرده بودند؛ امااکنون آب صحى درپُشت منازل شان به طور رایگان توزیع میگردد.
اوراض گیلدی باشندۀ قریه رحمت آباد شهرشبرغان گفت که ‎آنها آب را از جنگل باغ شهرشبرغان، به قریه انتقال میدهند که کرايۀ هربشکه آب برای یک خانواده، 20 تا 25 افغانی تمام میشود.
به گفتۀ وى، جنگل باغ يگانه منبع آب شيرين دارد که از قريۀ رحمت آباد ١٥ کيلومتر فاصله داشته و توسط ريکشا در بدل کرايه منتقل ميگردد.
اوراض گیلدی علاوه کرد که در قریۀ آنها 300 خانواده زیست دارند؛ اما شاید تا 150 خانواده، توانایی خریداری آب راداشته باشند؛ بقيۀ خانواده ها توانایی خریداری آب را ندارند و ناچاراند که از آب جوی و یا آب شور در منطقه استفاده نمايند.
وى از برنامۀ آبرسانى ابراز خرسندى نموده، گفت که با اين کار مشکل آنها از ناحيۀ کمبود و غيرصحى بودن آب، حل ميشود.
مسوولان محلى میگویند که از نفوس تخمينى 500 هزار نفرى در جوزجان، بیش از 300 هزار تن آنان، به آب اشامیدنی صحی دسترسی ندارند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.