پروسۀ ثبت نام انتخابات در جوزجان کمرنگ است

 
شبرغان (پژواک،٣ اسد ٩٢): کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت جوزجان، مراجعۀ مردم براى ثبت نام انتخابات را کمرنگ خوانده و يک علت آنرا ضعيف بودن آگاهيدهى براى آنان ميداند.
مرحلۀ اول ثبت نام، به تاريخ ٥ جوزاى سالجارى در مراکز تمام ولايات آغاز شده و قرار است که مرحلۀ دوم آن، در پنجم اسد در ولسوالى ها نيز آغاز گردد.
کميسيون مستقل انتخابات ميگويد که در مجموع، چهار ميليون تن واجد شرايط راى دهى مى باشند.
محمد اسلم حیدری مسوول پروگرام آگاهی دهی عامه دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در جوزجان، به آژانس خبرى پژواک گفت که از آغاز پروسۀ ثبت نام تا حال، ١٩٠٠ تن در شبرغان مرکز اين ولايت ثبت نام کرده اند.
وى افزود که ٢٠ درصد آنها را زنان تشکيل ميدهند؛ اما روند ثبت نام طورى که توقع ميرفت، صورت نگرفته است و حداقل تا حال بايد١٠ هزار تن ثبت نام ميکردند.
حيدرى گفت: "کمى آگاهيدهى يکى از عللى است که تعداد اندک مردم، کارت راى دهى گرفته اند و تسريع اين پروسه، مستلزم کار وسیع تبلیغاتی است."
اين مسوول انتخاباتى در جوزجان افزود که ملا امامان و نهادهاى جامعۀ مدنى، بايد پروسۀ آگاهيدهى به مردم را سرعت ببخشند تا مردم به مراکز ثبت نام مراجعه کنند و کارت رایدهی بگيرند.
محمد خان تقى يکى از شهريان شبرغان گفت که علاقمندى مردم براى کارت گرفتن، اکنون به تناسب دوره هاى قبلى انتخابات، کم شده است.
وى علاوه کرد که در دور انتخابات گذشته، کارت گرفته بود؛ اما به کسى که راى داد، قناعت او را حاصل نکرد.
تقى افزود: "اگر اين بار هم همينگونه اشخاص به قدرت برسند، من حاضر نخواهم بود که راى بدهم."
اين درحالى است که امروز نهادى به نام "شورای تفاهم همبستگی سمنگان" کار آگاهیدهی برای برگزاری انتخابات را در جوزجان آغاز نمود.
خواجه عبدالله حمید مسوول دفتر اين نهاد، در جوزجان گفت که اين شورا در تفاهم با دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات جوزجان، به فعاليت آغاز نموده و پنجاه دختر و پسر را بخاطر تطبیق این پروگرام کاری خود استخدام کرده اند.
حميد علاوه کرد که شورا ضمن آگاهی دادن برای مردم در مورد حقوق بشر نیز معلومات را با مردم شریک خواهد ساخت.
به گفتۀ منبع، این شورا سراسر کشور را زیر پوشش پروگرام آگاهیدهی قرار ميدهد، که جوزجان نيز جزئى از آن است.
وى گفت که قبلاً پروگرام آگاهی دهی را برای مهاجرین افغان در ايران، پاکستان و تاجکستان نيز عملی نموده است.
مسوول پروگرام آگاهیدهی عامه دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات درجوزجان نيز گفت که "شورای همبستگى سمنگان" ضمن امضای تفاهمنامه اى که با اين کمیسیون عقد نموده، کميسيون مکلفیت دارد که غرض فراهم نمودن تسهیلات کاری برای این شورا، مواد ضروری را آماده نماید.
حسینا یکتن از مُبلغین اين شورا گفت که آخرین تلاش هایش را برای آگاهيدهی مردم به خرچ داده، به دورترین نقطه غرض تنویراذهان عامه رفته و مردم را پیرامون حق اساسی شان در انتخابات آگاه خواهد کرد.
اين خانم گفت: "هرچند مشکلات زیادی را در پیش روخواهم داشت؛ زیرا در محلات دوردست اکثراً زنان و دختران، از سواد محروم اند و دادن ذهنیت مثبت به این افراد کار دشواراست، ولی منحیث یک مُبلغ، کارم را دراین عرضه به تجربه خواهم گرفت."
 گفتنى است که کميسيون مستقل انتخابات، به تازگى اعلام کرد که تاحال در سراسر کشور، حدود ١٢٠ هزار تن به شمول٣٠ هزار زن کارت راى دهى گرفته اند؛ اما از يکسو حضور زنان در پروسۀ ثبت نام کمرنگ بوده  و از سوى ديگر، کميسيون با کمبود کارمندان طبقۀ اناث درين پروسه مواجه است.
انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، به طور همزمان به تاريخ ١٦حمل ١٣٩٣ هجرى شمسى، در سراسر کشور برگزار  خواهد شد.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.