طالبان از مردم در جوزجان عشر و زکات ميگيرند

 
شبرغان(پژواک، ١٥ سرطان ٩٢): شمارى از باشندگان ولایت جوزجان میگویند که طالبان، از آنها به زور عشر و زکات ميگيرند و گاهى بخاطر تقسیم آن با همديگر درگیر میشوند.
طالبان، گرفتن عُشر و زکات به رضايت مردم را تاييد نموده؛ اما درگيرى را تبليغات سوء دولت ميدانند.
اين باشندگان که مربوط ولسوالی هاى قوش تپه و درزآب هستند، میگویند که این امر سبب ناامنی درقُرا وقصبات شده و مردم را نگران کرده است.
جلال الدین یکتن از باشندگان ولسوالی قوش تپه، به آژانس خبرى پژواک گفت که طالبان، مردم را اذیت نموده وعشر و زکات جمع میکنند؛ هرگاه جیب آنها پاليده شود، نزد هرکدام شان ٢٠ تا ٣٠ هزارافغانی پول نقد دريافت ميشود، که از بابت عشر و زکات دريافت کرده اند.
وى علاوه کرد: "ما ازدست طالبان به ستوه آمده ایم. اینها طالبان و مجاهد نیستند؛ بخاطرى که مجاهد، مردم آزاری نمیکند و کسی را چوروچپاول نمی نماید."
اين موسفيد محل گفت که مردم از جبروظلم آنها، کشت شان را جمع کرده نمیتوانند و از حکومت میخواهند تا جلواین افراد را بگیرد و به حالت بد مردم  توجه کند.
یکتن ازباشندگان ولسوالی درزآب که نخواست ازاو نام برده شود، نيز گفت که جمع آوری عُشر و زکات در وقت برداشتن حاصلات زراعتی توسط طالبان، یک امرمعمول است.
وى که خود را يک متنفذ محلى معرفى نمود، علاوه  کرد که طالبان از ١٠ سير گندم، يک سير و از چهل گوسفند، پول يک گوسفند را که پنجهزار افغانى ميشود، نقد ميگيرند.
به گفتۀ منبع، اگر کسى عُشر و زکات ندهد، طالبان به زور از آنها  ميگيرد.
اين متنفذ مدعى است که جمع آورى عُشر و زکات بین خود طالبان نیزمشکلات به بار آورده و آنها بر سر تقسیم پول آن با هم درگیر نيز ميشوند؛ طورى که چندی  قبل مولوی نعمت یکی ازسرگروپ هاى طالبان، مقدارى ازگندم جمع آوری شده توسط قاری امان سرگروپ ديگر را درجايی پنهان کرده و به قرارگاه خود انتقال داد، که این مسئله باعث درگیری بین طرفين گردید
همچنان ملاجبار یک سرگروپ دیگر طالبان باافراد مولوی نعمت و قاری امان برسرتقسیم گندم و پول زکات درگیر شدند، که يک طالب زخم برداشت.
وى گفت که این مسئله، باعث ازدیاد ناامنی شده واکثر مردم ولسوالی های قوش تپه و درزآب قربانی درگیری این سرگروپ ها ميگردند.
وى گفت که یک هفته قبل، براثردرگیری بین افراد قاری امان و ملاجبار درنزدیکی قریه خانقاى قوش تپه، واقع شاهراه قوش تپه- درزآب دو باشندۀ این قریه کشته شد.
موصوف اضافه کرد: "نمیدانیم ازاین بابت به کی شکایت کنیم و درد خودرا باکی شریک سازیم؛ اگربرای دولت بگوییم قادر به کنترول اوضاع نیست؛ اگربه طالبان شکایت کنیم، مارا میکُشند و ناچار این درد را تحمل میکنیم."
اما طالبان میگویند که جمع آوری عشر و زکات توسط نیروهای آنها در  اندازۀ معین، توسط گروپ های مشخصى که ازقبل تعیین شده صورت میگیرد.
ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در تماس تيليفونى به پژواک گفت که جمع آوری عشر و زکات، يک امرى است که در سراسر کشور توسط گروپ هاى مشخص آنان عملی میگردد.
اما وى گفت که طالبان، به زور و اکراه از کسى عشر و زکات نمى گيرند و مردم به رضايت خود ميدهند.
موصوف افزد کرد که هرگاه مردم  در مورد ایجاد مشکلات توسط طالبان محلی شکایت کنند و افرادى را که به این کارمتوسل میشوند، معرفی نمایند؛ این سرگروپ ها، مطابق به قانون شرعی مجازات خواهند شد.
اما مل پاسوال عبدالعزیزغیرت قوماندانی امنیۀ جوزجان گفت که جمع آوری عشرو زکات توسط طالبان بیشتر درساحات دشت لیلی و نقاط دوردست ولسوالی های قوش تپه و درز آب همچنان ادامه دارد.
به گفتۀ وى، اکثر نقاط اين دو ولسوالى، زیرکنترول نیروهای امنيتى است و گروپ های چریکی طالبان بيشتر از طرف شب درنقاط دوردست، عشرو زکات ميگيرند.
غيرت نيز ادعا کرد: "این امربرای طالبان مشکلاتى را درقبال داشته، آنها برسرتقسیم گندم و پول جمع آوری شده، اکثراً باهم درگیر میشوند و دورنیست که به زودی دشمن همدیگرشده و برای نابودسازی خود چاه بکنند."
اما سخنگوى طالبان، درگيرى برسرتقسیم عشرو زکات را رد نموده، ميگويد که اين تبلیغات سوء، بیشتر توسط (ادارۀ کابل) بخاطر ایجاد تفرقه وبدنام ساختن طالبان به راه انداخته ميشود.
قابل ذکر است که سال گذشته نيز شمارى از باشندگان دشت لیلی ولسوالی قوش تپه، از جمع آوری عُشر و زکات توسط طالبان مسلح شکایت نموده، ميگفتند که طالبان از هر چهل گوسفند، یک گوسفند یا پول معادل آنرا میگیرند و دهاقين و مالداران، از این کار طالبان به ستوه آمده اند.

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

جهت دسترسی به خبرهای تازه ، فیچر ها ، مصاحبه ها ، ویدیوها و تصاویر مبایل اپلکیشن آژانس خبري پژواک را دانلود نمایید.