کابل(پژواک، ۳۰ دلو ۹۸): رحمت الله نبیل رهبر تکت انتخاباتی "امنیت و عدالت"، در واکنش به اعلام نتيجۀ انتخابات رياست جمهورى، خواستار باطل شدن اين نتيجه گرديد و برتامین آتش بس از سوی گروه طالبان و ایجاد حکومت مصالحه ملی تاکید کرد.
این درحالی است که روز گذشته، کمیسیون مستقل انتخابات، محمد اشرف غنی را با کسب ۵۰،۶۴ درصد آرا، برنده انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان ۱۳۹۸ اعلام کرد.
به اساس معلومات کميسيون انتخابات، محمد اشرف غنی، با ۹۲۳۵۹۲ رای (۵۰،۶۴ درصد کُل آراء)، داکتر عبدالله با ۷۲۰۸۴۱ رای  (۳۹،۵۲ درصد کُل آراء) و گلبدین حکمتیار با ۷۰۲۴۱ رای،  (۳،۸۵ درصد کُل آراء) را از آن خود کرده اند.
رحمت الله نبیل، يکتن از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، که امروز در یک نشست خبری در کابل صبحت می کرد، اعلام نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری را باطل دانسته و هشدارداد که هیچ کشوری حق ندارد تا روشن شدن قضیۀ انتخابات، کسی را به رسمیت بشناسد.
وی افزود که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، در مورد نزدیک به ۱،۲ میلیون رای تقلبی سخن زده ش، که ۸۰۰ هزار آن از دورخارج گردید؛ اما در مورد بیش از ۳۰۰ هزار رای تقلبی هیچ تصمیمی گرفته نشد.
موصوف گفت که در مورد ۳۰۰ هزار رای تقلبی، به جای در نظر گرفتن طرزالعمل ها و قوانین انتخاباتی، فشارهای سیاسی، اقتصادی، مالی و گزینش های قومی اولويت داده شد.
اين نامزد انتخابات، روز گذشته (اعلام نتيجه انتخابات) را مرگ دموکراسی در افغانستان عنوان کرده و گفت که با اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری، بحران های جدی امنیتی، سیاسی و اقتصادی آغاز گردید.
رهبرتیم امنیت و عدالت، با بیان این که هرنوع حکومت برآمده از تقلب به نفع افغانستان نیست و کشور را به بحران می برد، افزود که تشکیل دو حکومت راه حل نیست، بحث های انتخاباتی ختم و انتخابات باطل است.
به گفتۀ موصوف، از عملکرد رهبران حکومت وحدت ملی معلوم می شود که  کشور را به طرف بحران می برند، مردم نباید تماشاگر باشند و باید جلو آنان را بگیرند.
این نامزد ریاست جمهوری، وضعیت کنونی افغانستان را شکننده خوانده و گفت: «در وضعیتی که قرار داریم، هیچگاه برنده جنگ و صلح نمی شویم.»
نبیل، با بیان اینکه افغانستان در شرایط بسیار حساس قرار دارد و در مناطق مختلف سلاح توزیع شده است، از رهبران حکومت وحدت ملی و گروه طالبان خواست که قربانی بدهند و از خودخواهی و ادبیات خشونت و جنگ بگذرند و چالش را به فرصت مبدل کنند.
وی، در خطاب به گروه طالبان گفت که اگر خود را از افغانستان می دانند، جنگ را کنار بگذارند و در داخل افغانستان، مذاکرات بین الافغانی را آغاز کنند.
موصوف، حرکات دیروز را متزلزل کننده صلح خوانده و منحیث راه حل بحران به وجود آمده، حکومت مصالحه ملی را پیشنهاد کرد.
او تصریح کرد که به خاطر بیرون رفت از وضعیت کنونی، باید يک حکومت تحت عنوان مصالحه ملی متشکل از جوان تحصیل کرده ایجاد شود؛ تا اين حکومت زمينه را براى برگزارى انتخابات فراهم سازد .

Add new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

دورستیو خبرونو، فیچرونو ، مرکو ، ویډیو او انځورونو ته دلاسرسي په موخه دپژواک خبري آژانس مبایل اپلکیشن ډانلوډ کړئ.