کابل(پژواک، ۷ حمل ۹۸): محمد ابراهیم الکوزی، با ارزشمند دانستن نقش شهروندان در تامین امنیت، صلح و نجات کشور از وضعیت کنونی، می گوید که در صورت پیروزی در انتخابات، نظام مردم سالار و همه شمول را شکل می دهد.
محمد ابراهیم الکوزی رئیس اجماع ملی مردم افغانستان و رئیس پیشین شورای سرتاسری قوم الکوزی و از نامزدان ناکام انتخابات ولسی جرگه ۱۳۹۷ خورشیدی از ولایت کندهار، این بار با ایجاد ستاد انتخاباتی تحت شعار «مبارزه بر ضد ظلم و بی عدالتی» با معاونت خدیجه غزنوی، به حیث معاون اول و سید سامع کیانی به حیث معاون دوم وارد رقابت در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری با ۱۷ نامزد احتمالی دیگر شده است.
محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله، محمد حنیف اتمر، رحمت الله نبیل، زلمی رسول، نورالحق علومی، شیدا محمد ابدالی، احمد ولی مسعود، فرامرز تمنا، گلبدین حکمتیار، لطیف پدرام، حاجی محمد ابراهیم الکوزی، غلام فاروق نجرابی، محمد حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، محمد شهاب حکیمی، نور رحمان لیوال و عنایت الله حفیظ از جمله ۱۸ نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۶ میزان ۱۳۹۸ می باشند.
محمد ابراهیم الکوزی نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، در یک مصاحبه اختصاصی با آژانس خبری پژواک، حکومت فعلی را ناکام ترین نظام در دو دهۀ پسین عنوان کرد که نتوانسته است اختلافات طبقاتی را از میان بردارد.
موصوف افزود که با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی، مردم به حاشیه کشانده شدند و حکومت با یکه تازی زمام امور را به دست گرفت و با سمبولیک قرار دادن موقف ها صلاحیت ادارات دولتی را به ارگ انتقال داد.
به گفته او، این حکومت که در اوایل، وعده تغییر وضعیت اقتصادی و دسترخوان اهالی این سرزمین را داده بود؛ اما با گذشت هر روز افزون بر اینکه بر تعهدات خود عمل نکرد، نیم یک نان را از سفره شهروندان برداشت.
الکوزی، با انتقاد از حکومت وحدت ملی به ریاست محمد اشرف غنی گفت: «همه حرف ها و وعده های اشرف غنی شعار بوده و است؛ به خاطری که با گذشت حدود پنج سال از حکومتش، هیچ یک از وعده هایش را عملی نکرده است.»
وی، افغانستان را خانه مشترک همه افغان ها عنوان کرده، گفت که نقش شهروندان در تامین امنیت، صلح و بیرون کردن کشور از وضعیت کنونی، ارزشمند است.
موصوف، با بیان اینکه به همکاری شهروندان یک حکومت مردمی را بنا می گذارد، گفت: «حکومت فعلی در افغانستان وحشت را ایجاد کرده است و هیچ کس این حکومت را از خود نمی داند، اگر من برنده شوم حکومتی را می سازم که یک کوچی در هر نقطه افغانستان که باشد، بگوید که ما حکومت داریم و من به خاطر این حکومت سر می دهم.»
او خاطر نشان کرد در صورتی که از مبارزات انتخاباتی موفق به در آید، با همکاری و مشوره مردم، چالش های موجود را از بین خواهد بُرد.
پروسه صلح
الکوزی، صلح را نیاز مبرم و یکی از آرزوهای دیرینه مردم افغانستان عنوان کرده گفت که اگر تیمش برنده انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ شود، صلح و آشتی ملی در اولویت برنامه های کاری اش قرار خواهد داشت.
موصوف افزود: «پس از تشکیل حکومت در مشوره با علمای دین، متنفذین قومی، جامعه مدنی، جوانان و سایر اقشار جامعه، فضاى صلح را در افغانستان به میان می آوریم.»
وی، با بیان اینکه صلح بدون قربانی به دست نمی آید، از رهبری حکومت و گروه طالبان خواست که بعضی خواست های شان را کنار بگذارند، تا صلح تحقق یابد.
سیاست داخلی و خارجی
محمد ابراهیم الکوزی، دراشاره به سياست داخلى وخارجى کشور افزود: «ما با همسایگان خود روابط نیک و برادری می خواهیم و به هیچ کس اجازه نمی دهیم که از حریم افغانستان به کشورهای همسایه ما ضرر برساند.»
موصوف گفت در صورت پیروزی تیمش، با توجه به وضعیت امنیتی و اقتصادی کشور با تدویر «لویه جرگه مشورتی» در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان تصمیم اتخاذ خواهد شد.
او تصریح کرد: «اکنون پیش از وقت است که در مورد خروج نیروهای خارجی از کشور اظهار نظر کنم؛ اما به یقین گفته می توانم که خواست مردم از هر چیز دیگر کرده برایم اولویت دارد.»
پست ریاست اجرایی و نخست وزیری
الکوزی، با موجوديت پست نخست وزیری و ریاست اجرایی، در تکت های انتخاباتی مخالفت کرده و گفت که در صورت برنده شدن، نظام ریاستی را ادامه می دهد و کرسی های اضافی را در حکومتش بر می چیند.
وی، با اشاره به موجودیت پُست ریاست اجرایی در حکومت وحدت ملی گفت که ایجاد پست ریاست اجرایی، نظام را با مشکلات مواجه کرد و تمام ادارات بین رئیس جمهور و رئیس اجرایی حکومت تقسیم گردید.
موصوف، با انتقاد از سرپرستی در ادارات دولتی، گفت: «کار حکومت وحدت ملی پایان و رو به اختتام است؛ اما به دلیل دو سره بودن حکومت، سرپرستی در ادارات دولتی ختم نگردید و جای بسیار تاسف است که در مدت پنج سال غایله سرپرستی پایان نیافته است.»
ایتلاف با سایر تکت های انتخاباتی
این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، در رابطه به ایتلافش با سایر تکت های انتخاباتی گفت که به هیچ وجه با سایر تکت های انتخاباتی ایتلاف نخواهد کرد؛ اما امکان دارد سایر نامزدان با وی یکجا شوند.
نقش کشورهای خارجی در تعیین زعیم افغانستان
الکوزی در پاسخ به اینکه آیا خارجی ها در تعیین زعیم کشور نقش دارند یا خیر؟ گفت: «امریکا شریک استراتژیک افغانستان است و با افغانستان همکاری کرده است و به اساس معلوماتی که من دارم، جامعه جهانی در تعیین رئیس جمهور هیچ نقش ندارد و مطمئن هستم هر کسی را که مردم افغانستان انتخاب می کنند، جامعه جهانی و امریکا نیز به تصمیم مردم احترام می گذارند.»
خوشبینی از تغییرات در کمیسیون های انتخاباتی
الکوزی گفت که اعضای قبلی کمیسیون های انتخاباتی، به دلیل سوء استفاده از صلاحیت های وظیفوی و ذینفع بودن در انتخابات ولسی جرگه برکنار و ممنوع الخروج شدند؛ اما انتظار می رود که اعضای جدید این کمیسیون ها به مسیر اشتباه نروند.
موصوف، با اشاره به گزینش اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی گفت: «کمیشنران جدید کمیسیون های انتخاباتی به ما نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اطمینان دادند که انتخابات ریاست جمهوری و سایر انتخابات را به گونه شفاف، عادلانه و با بی طرفی کامل انجام می دهند، امید که به تعهدات شان صادق باشند و درست عمل کنند.»
نگرانی از مهندسی انتخابات از سوی تیم رئیس جمهور غنی
الکوزی دربخشى ازصحبت هايش، با نگرانی از مهندسی انتخابات ریاست جمهوری توسط تیم دولت ساز به رهبری رئیس جمهور غنی، گفت: «نه تنها رئیس جمهور، بلکه سایر نامزدان ریاست جمهوری نیز تلاش می کنند که به نفع شان تقلب کنند؛ اما ما به هیچ یک از نامزدان ریاست جمهوری اجازه مهندسی انتخابات را نمی دهیم؛ با آن هم در هر مرکز رایدهی که تقلب صورت بگیرد، ما رای آن را قبول نمی کنیم.»