کابل (پژواک، ۲۱ حوت ۹۷): فاروق نجرابی نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری می گوید که جهت به میان آمدن یک نظام مردم سالار، داشتن برنامه های «ملی­گرایانه» افغانستان را به سوی ثبات و رفاه سوق خواهد داد.
این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، در یک مصاحبه اختصاصی با آژانس خبری پژواک، کارکرد حکومت وحدت ملی را در راستای مبارزه با فساد اداری، افراد سرکش، زورگو و دزدان ستود؛ اما گفت که تقسیم قدرت و سیاسی ساختن ادارات دولتی، کشور را به بحران برد.
موصوف تصریح کرد که ایجاد ساختار غیرقانونی و موازی به برنامه های حکومت تحت نام «ریاست اجرایی» یکی از دلایل عمده ناکامی حکومت وحدت ملی می باشد که حالا در منجلاب مسایل سیاسی، اقتصادی، امنیتی و ملی گیر مانده است.
غلام فاروق نجرابی رهبر حزب استقلال افغانستان و از نامزدان احتمالی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تابستان ۱۳۹۸، گفت که با یک برنامۀ جامع، مدون و اقتضای زمان به کارزارهای انتخاباتی می پیوندد.
محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله، محمد حنیف اتمر، رحمت الله نبیل، زلمی رسول، نورالحق علومی، شیدا محمد ابدالی، احمد ولی مسعود، فرامرز تمنا، گلبدین حکمتیار، لطیف پدرام، حاجی محمد ابراهیم الکوزی، غلام فاروق نجرابی، محمد حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، محمد شهاب حکیمی، نور رحمان لیوال و عنایت الله حفیظ از جمله ۱۸ نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری می باشند.
نجرابی از فیصله ها و تصامیم رئیس جمهور غنی در راستای محو فساد و ایستاده گی در برابر ناهنجاری های اجتماعی حمایت کرد؛ اما گفت از اینکه اشرف غنی برای بهتر شدن حکومت داری با اهل خبره مشوره نکرده، نارضایتی هايی را به بار آورده است.
به باور وی، عدم مشوره با اقشار مختلف جامعه سبب شده که حکومت وحدت ملی از نخستین روزهای کاری در تلاطم جنگ و ناامنی، غرق باشد.
این نامزد احتمالی ریاست جمهوری، حکومت رئیس جمهور غنی را در مقایسه با دوران حامد کرزی موفق دانسته، گفت: «حامد کرزی در اطراف خود فاسدترین افراد را جمع کرده بود و در چور و چپاول کمک های بین المللی دست شان را باز گذاشته بود؛ اما اشرف غنی این کار را نکرد.»
موصوف، مبارزه با فساد، قُلدران و دزدان را از دستاوردهای حکومت فعلی خوانده، علاوه کرد: «آن قدر کوتاهی، تقصیر و نارضایتی که از حکومت های گذشته داشتیم از حکومت فعلی نداریم، به خاطری که حکومت فعلی دوسره است و اگر به اشرف غنی موقع داده می شد، حکومت فارغ از فساد و چالش ها را به وجود می آورد.»
پروسه صلح
نجرابی گفت که صلح یکی از آرزوهای دیرینه مردم افغانستان است؛ اما دستیابی به آن به معما و گاوصندوقی تبدیل شده است که رمزواژۀ آن در اختیار افغان ها نیست.
وی علاوه نمود با توجه به اینکه خدواند (ج) مسلمانان را به اصلاح طلبی امر کرده است؛ اما اختلافات شدید بین همین تودۀ جامعه است که پیرو دین حق اند، دیده می شود.
او خاطر نشان کرد در صورتی از مبارزات انتخاباتی موفق به در آید، صلح و آشتی ملی در صدر برنامه های کاری حکومتش قرار خواهند داشت.
موصوف افزود: «صلح زمانی به وجود می­آید که هر دو طرف اصلاح پذیر باشند و اگر یکی از طرف های درگیر هم درک و فهم به موافقه رسیدن را نداشته باشند به عوض مصالحه، مناقشه و منازعه به وجود می آید.»
نجرابی، با اشاره به تلاش های پروسه صلح از سوی امریکا، گفت که تامین صلح سبب آرامش، امنیت و وحدت ملی در کشور می شود؛ اما با تاسف که در طرز، روش و تلاش های صلح «صداقت عمل» دیده نمی شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود که تلاش های صلح زمانی نتیجه می­دهد که کمیته اى متشکل از اشخاص دانشمند، با اعتماد و بی طرف ایجاد شود و پروسه از سوی آنان پیش برده شود.
خوشبینی از تغییرات در کمیسیون های انتخاباتی
وی، با اشاره به گزینش اعضای قبلی کمیسیون های انتخاباتی گفت که کمیشنران قبلی، از سوی رهبران حکومت وحدت ملی به هدف بهره جویی گماشته شده بودند و در نتیجه دیده شد که در انتخابات شماری نامزدان ناکام، برنده اعلان شدند.
اما موصوف، با اشاره به این که رهبران حکومت در گزینش اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی نقش خاصی نداشته اند، افزود خوشبین است که با انتخاب اعضای فعلی، در امور کاری کمیسیون های انتخاباتی مداخله صورت نگیرد.
به گفته وی، در قضیه های مرتبط به فساد در کمیسیون های انتخاباتی، تنها اعضای پیشین مقصر نیستند، دولت مردان نیز باید مورد بازپرس قرار گیرند؛ چون که از سوی رهبری حکومت گماشته شده بودند و از روی مجبوریت دست به چنین اعمال زده بودند.»
سیاست داخلی و خارجی
غلام فاروق نجرابی، در بخش دیگر از سخنانش گفت: «با تاسف که کشورهای همسایه به خصوص پاکستان و ایران، به جای التیام زخم های ناسور امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، به زخم ها نمک سوزنده می پاشند.»
وی، با انتقاد از رهبران حکومت وحدت ملی افزود: «اراده، اداره، نظاره و کناره که چهار ضلع استحکامی و استنادی دولت داری و کشورداری را تشکیل می دهد، در اختیار مردم و دولت مردان افغانستان نیست، بلکه در اختیار بیگانگان و به خصوص امریکا است و هر آن چیزی که امریکا بخواهد انجام می دهد و هیچ قدرتی در برابرش نیست که مخالفت کند؛ اما این تنها مخالفین مسلح اند که علیه بیگانگان قیام می کنند و بعضی سیاسیون مانند ما فقط انتقاد می کنیم.»
موصوف، در پاسخ به اینکه در صورت برنده شدن تیمش، با کشورهای منطقه و فرامنطقه چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت؟ علاوه کرد که در سیاستش تسلیم دهی و تسلیم خواهی وجود ندارد و به هیچ بیگانه اجازه مداخله در امور افغانستان را نمی دهد.
نجرابی خاطر نشان کرد که در صورت برنده شدن، بدون قید و شرط در ظرف یک هفته همه خارجی ها را از کشور بیرون می کند و به هدف رسیدن به این آرمان، چندین بار تا به حال خودش را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده است.
نجرابی افزود: «اگر برنده این دور ریاست جمهوری شوم، یک هفته پس از حلف وفاداری به مردم افغانستان، همسایگان و جهانیان اعلان می کنم که در ظرف یک هفته بدون قید و شرط خارجی ها افغانستان را ترک کنند.»
وی، با بیان اینکه روحیه ضد بیگانگی ندارد، گفت که صلح را در جهان و افغانستان را به مردمش می خواهد و مانند سایر کشورها به هیچ بیگانه اى صلاحیت کشورش را نمی دهد.
نقش کشورهای خارجی در تعیین زعیم افغانستان
نجرابی در پاسخ به اینکه آیا خارجی ها در تعیین زعیم کشور نقش دارند یا خیر؟ گفت که بر همگان عیان است که کشورهای خارجی به خصوص امریکا در تعیین و انتصاب رئیس جمهور افغانستان، دست داشت و در آینده نیز خواهد داشت.
پست ریاست اجرایی و نخست وزیری
نجرابی، موجودیت پست ریاست اجرایی و نخست وزیری را در تکت های انتخاباتی مغایر قوانین نافذه کشور عنوان کرده گفت که چنین کرسی های اضافی به جز خلق کردن دردسر برای ملت و دولت، هیچ دردی را دوا کرده نمی تواند.
موصوف افزود: «در صورت برنده شدن در تشکیلاتی که من ایجاد می کنم، قطعاً پست نخست وزیری و ریاست اجرایی وجود نخواهد داشت.»
این نامزد انتخابات ریاست جمهور، در رابطه به ایتلافش با سایر تکت های انتخاباتی با شک و تردید گفت که تاکنون کدام تصمیم نگرفته است.