Sort out rifts and move ahead, candidates told

 
جلال آباد (پژواک، ٦ سنبله ٩٣): حاجى دين محمد يکى از سران جهادى و عضو تيم تحول و تداوم، از هردو نامزد ميخواهد که مسووليت خود را با درنظرداشت وضعيت موجود کشور، احساس کرده و افغانستان را با موضوعات کوچک به سوى بحران نکشند.
موصوف، در مصاحبۀ اختصاصى با آژانس خبرى پژواک گفت که وضعيت فعلى کشور، روز تا روز بدتر ميشود و اگر هردو نامزد احساس مسووليت نکنند، مسووليت پيش آمدن هرنوع مشکلات به دوش آنها خواهد بود.
وى افزود: "حکومت هيچ موثريت نداشته؛ زيراکه وقت اوج ظلم، جبر و مشکلات است و هر کس در غم خود ميباشد."
حاجی دین محمد گفت که همه افغان ها و تيم هاى انتخابات،  دست به دست هم بدهند و به منافع ملى خود متعهد باشند؛ در غير آن افغانستان يکبار ديگر با بحران بزرگ روبه رو خواهد شد.
به گفتۀ موصوف، مسئله انتخابات بايد نخست در افغانستان از سوى افغانها حل مى شد و درصورتى که از توانايى آنها خارج مى بود، در آن صورت با خارجى ها مشوره مى شد.
وى گفت که براى جامعۀ جهانى لازم است افغان ها را بگذارند و براى آنها زمينه را مساعد سازند که نخست در بين خود بنشينند و بعد از فيصله، از نتايج انتخابات حمايت کنند.
 موصوف افزود که رسانه هادر افغانستان نيز در جهت منفى ميل دارند. هرچند وضعيت کنونى وخيم است؛ اما در حدى نيست که در رسانه ها تصوير و تعبير ميشود.
اين عضو شوراى رهبرى تيم تحول و تدوام گفت که وى و تيمش، به آينده و ثبات بهتر کشور، خوشبين هستند.
حاجى دين محمد افزود که تيم تحول و تداوم به رهبرى داکتر اشرف غنى احمدزى، از کارهاى غيرقانونى که سابق صورت ميگرفت، جلوگيرى خواهد کرد.
وى افزود: "به گفتۀ داکتر صاحب  (اشرف غني)، کسانى که قبلاً کارهاى غير قانونى انجام ميدادند، اکنون اين کارها را نمى کنند و اگر بازهم به آن رو آورند، با برخورد قانونى مواجه خواهند شد."
به گفتۀ وى، کرسى حکومت وحدت ملى، فقط از نقطه نظر لياقت و شايستگى واگذار خواهد شد، نه براساس احزاب و طرف ها.
موصوف گفت: "مردم در مورد، افواهاتى را پخش مى نمايند، پست هاى بزرگ بر اساس تقسيم نخواهد شد؛ اين کار با درنظرداشت معيارهاى خاص صورت ميگيرد. عضو هر تيم که اين معيارها را داشته باشد، توظيف خواهد شد."
حاجى دين محمد افزود که وقتى حکومت وحدت ملى ايجاد ميگردد، آنها مشترکاً کار ميکنند؛ هر کسى با پاليسى حکومت موافق نباشد، به اپوزسيون خواهد رفت.
موصوف گفت: "امتيازات شخص برنده و بازنده مشخص است؛ اما وقتى حکومت وحدت ملى ايجاد ميشود، همۀ ما يک گروه هستيم."
وی افزود طبق ايجاد حکومت وحدت ملى کار خواهند کرد و تلاش هايى براى آشتى با مخالفين مسلح که فعلاً در جبهۀ جنگ قرار دارند، انجام خواهند داد.
 حاجى دين محمد، با اشاره به حملات کنر گفت که بعضى موانع، فقط از حملات مذکور در مقابل نتايج انتخابات ايجاد گرديده است.
وى افزود: "در همچو شب هاى مهم که دراينجا جريان دارد، سرحدات ما هدف مزائيل قرار ميگيرد و براى ما جاى تاسف است؛ خوب بود که در همچو يک موقع، فضاى همکارى ايجاد مى شد."
به گفتۀ حاجى دين محمد، تحکيم امنيت و ايجاد حکومت دلخواه مردم در افغانستان، به نفع کشورهاى همسايه ميباشد.