مردم کجران با مشکلات مواصلاتى، تعليمى و امنيتى مواجه اند

 
نيلى (پژواک، ١٣ جوزا ٩٢): مسوولان محلى ولسوالى کجران ولايت دايکندى، بازسازی را ضعیف   خوانده و از نبود پل، مشکلات امنيتى و کمبود مراکز صحى و تعليمى شکايت مى کنند.
به گفتۀ آنان مشکلات مردم کجران به حدی است که همه ساله چهارماه، راه مواصلاتی شان با ولسوالی کیتی و ازطریق آن به نيلى مرکز دایکندی، بخاطر نبود پل قطع بوده و نمیتوانند با موتر رفت وآمد کنند.
ولسوالی کجران، درقسمت جنوبشرق نیلی قرار گرفته و باولایات هلمند و ارزگان سرحد دارد. طبق آخرین سروی مونوگرافی که سال قبل، توسط احصائيه مرکزی صورت گرفت، کجران جمعیتى بالغ برپنجاه هزار نفر دارد.
فاصلۀ نیلی با کجران که همۀ آن سرک خامه بوده، ٢٣٠ کیلومتر تخمين زده شده است، که اين فاصله با موتر رینجر ١٢ ساعت را در برميگيرد  
علی کریمی مدیر اجرائيه ولسوالی کجران، ميگويد که هر سال چهار ماه از اول حوت تا آخر جوزا، راه ارتباطی کجران با ولسوالی کیتی، بخاطر آبخیزی در منطقۀ زردگلان قطع میباشد وموتر عبور ومرور کرده نمیتواند.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که نبود پل، باعث شده است که موترها وقتی از کجران می آیند، مسافرین و بارهای خود را در آن طرف دریا تخلیه نموده و به موترهايی که در این طرف دریا قرار دارد، بارگیری میشود.
کريمى افزود: "تمام اقلامى که از این موتر به آنطرف دریا از پل پیاده رو انتقال داده میشود، هم وقت گیر است وهم کرایۀ کارگر قیمت اجناس را بالا میبرد، چه سودايى که از بازار نیلی به کجران وچه اقلامى که از کجران بسوی نیلی انتقال داده میشود، قیمتش بخاطر نبود پل افزایش می یابد."
مدیر اجرائيه ولسوالی کجران که یکی از متنفذین نيز است، گفت که بارها پیشنهاد اعمار پل به ادارات مختلف ولایت دایکندی داده شده؛ اما تا هنوز در اين عرصه توجه نشده است.
اما خداداد سیرت آمر فوایدعامۀ دایکندی گفت که احتمالا ًساخت این پل، نيم ميليون دالر هزینه خواهد داشت تا مشکل مردم کجران حل گردد.
وی افزود که آنها تلاشهای زیادی به خاطر ساخت پل در اين مسير داشته واز وزارت فوایدعامه خواسته اند تا این مشکل را رفع سازد؛ اما تا هنوز نتیجه ای نداده است.

مدیر اجرائيه ولسوالی کجران ادعا ميکند که در ١٢ سال گذشته، کار بازسازی در این ولایت به حدى ضعیف بوده که حتی یک مکتب در این ولسوالی تعمير نداشته وتمامی شاگردان در زیر درختان ودر فضای باز درس میخوانند.
وی گفت که کمبود معلمین مسلکی وجود دارد ونبود تعمیر، شاگردان را دلسرد از مکتب ساخته و در هوای گرم تابستان حتی تحمل درس خواندن برای شان نمانده است.
اما حاجی محمدعلی واثق ریيس معارف دایکندی گفت که در ولسوالی کجران، ٣١ مکتب وجود دارد که ٤ مکتب تعمیر دارد، شش مکتب تحت کار است و ١١  مکتب تحت پلان است، که براى آن تعمير اعمار گردد.
وی علاوه کردکه در مجموع بیش از ١٦٧٠٠ شاگرد به شمول ٧٧٠٠ دختر، در کجران مشغول تعلیم اند و در ارزیابی که از طرف ولایت صورت گرفته، کجران یکی از خوبترین ولسوالی ها که معارف در آن رشد داشته، بوده است.
 مدیر اجرائيه ولسوالی کجران که قبلاً سه سال سرپرست این ولسوالی نیز بوده، گفت که وضعیت صحت نیز به حدی ضعیف است که سه کلينیک فعال است؛ اما به علت نبود داکتر و جراح متخصص و قابله، به مشکلات مردم رسيدگى نمى شود.
وی افزود که تمامی ولادت ها بخاطر نبود قابله، از طریق دایه های محلی صورت میگیرد؛ وقتی مشکل پیش می آید، مریضان در راه شفاخانه های کندهار و یا دايکندى تلف ميشوند.
اين مقام محلى گفت که در زمستان گذشته بخاطر نبود داکتر، چهار مریض به شمول مریضهای نسايى -ولادی ویک زخمی در راه، جان خود را ازدست دادند.
داکتر تیمورشاه یوسفی ریيس صحت عامۀ دايکندى، با پذیرفتن مشکلات صحی کجران گفت که داکتر متخصص، به علت دوری اين ولسوالى حاضر به وظیفه درآنجا نمیشود و این، یکی از چالشهای ریاست صحت عامه به حساب می آید.
وی افزود که ادویه و دیگر امکانات صحی، در کلينیک ها موجود است وفقط یک خانم قابله و یک نرس مسلکی در مرکز کجران موظف است که بدون داکتر متخصص، حتی ادویه موجود در کلينیک ها به درد مردم نمى خورد.
مدیر اجرائيه ولسوالی کجران، تهديدات امنیتى را نيز یک چالش مهم دانسته، گفت که پولیس ملی ومحلی از سلاح های پیکا وراکت بیشتر ندارند؛ اما در مقابل طالبان با هاوان، زیکویک، ميزايیل و هاوان غرنی مجهزاند و هر زمان که بر ولسوالی کجران حمله میکنند، از این نوع سلاحها استفاده مینمايند.
وی گفت: امنیت در صورتی بهبود خواهد یافت که پولیس حداقل برابر طالبان تجهیزات نظامی داشته باشد.
 کريمى افزود که این ولسوالی، از دو استقامت هلمند و ارزگان تحت تهدید امنیتی طالبان قرار دارد؛ اما این کمک مردم به پولیس ملی و دولت است که طالبان تا هنوز نتوانسته کجران را با سقوط مواجه کنند.
مدیر اجرائيه ولسوالی کجران گفت: "اگر همکاری مردم در بخش امنیتی نمى بود، کجران از سالهای قبل به دست طالبان سقوط میکرد."
اما این مقام ولسوالی علاوه کرد تا کی مردم کمک کنند، حداقل دولت پولیس را تقویه و تجهیز نموده وسلاح های ثقیل را به کجران انتقال دهد؛ تا مردم از گزند حملات طالبان در امان باشند.
طبق معلومات وی، چهار بار طالبان در طول زمستان گذشته و بهار امسال به صورت وسیع به قصد سقوط دادن کجران حمله نموده؛ اما با مقاومت پولیس و مردم مجبور به شکست شده اند.
کجران، یکی از ولسوالی های گرمسیر است. بیش از ٩٠ درصد مردم آن مالدار و زارعت پیشه بوده و از طریق زراعت و مالداری ابرار معیشت میکنند.
محصولات اين ولسوالى شامل گندم، جواری، ماش و نخود و ميوه از قبيل سیب، انگور بادام، زردآلو، انار، بهى،  انجیر، تربوز خربوزه و آلو بالو مى باشد.