"قتل برادرم مرا واداشته تا لباس مردانه بپوشم"

 
چاريکار(پژواک، ٢٩ جوزا ٩٢): دوشيزه سروناز هاشمى مى گويد که قتل برادرش او را واداشته تا لباس مردانه بپوشد، باخود تفنگچه داشته باشد و چون مردها درعرصۀ تجارت فعاليت کند.
خانم سروناز هاشمی که ٣٢ سال عمر دارد، از باشندگان منطقۀ صوفیان لغمانی مرکز ولایت پروان است.
هاشمى در موتر کرولاى شخصى که خودش رانندگى مى کرد، وارد محل تعيين شدۀ مصاحبه با آژانس خبرى پژوک در شهر چاريکار مرکز پروان گرديد.
وى درحاليکه عينک هاى سياه مردانه به چشم و تفنگچه اى نيز با خود داشت، با جرئت کامل و حرکات مردانه با خبرنگار آژانس خبرى پژواک داخل صحبت شد.
موصوف که لباس مردانه با واسکت چهارخانه بر تن و دستمال چهارخانۀ مردانه بر سر داشت، گفت که تحولات زندگی، او را واداشته است که تمام عمر با لباس مردانه زندگى کند؛ زيرا در اين لباس خود را راحت احساس مى کند.
به گفتۀ سروناز، بعد از آن به پوشيدن لباس مردانه رو آورده است که درسال ١٣٦٥ يگانه برادرش عبدالهادی مشهور به جان آقا، در منطقه صوفيان لغمانى از سوى مجاهدين کشته شد.
سروناز هاشمى گفت که برادرش ١٩ سال عمر داشت و سرباز دولت وقت بود.
به گفتۀ او، به دليلى که ديگر برادر نداشت، خانواده اش بخاطر تسلیت خود، وی را لباس مردانه پوشاند و  تا حال از اين لباس استفاده مى کند.
سروناز، بدون ارائه جزئيات بيشتر افزود که خود را در لباس مردانه راحت احساس مى کند و تفنگچه را به هدف محافظت جانش با خود مى داشته باشد.
به گفتۀ او، جواز تفنگچه را نيز اخذ کرده است.
وى گفت که با خواهر ١٥ ساله مادرش در منطقه صوفيان لغمانى زندگى مى کند و در کنار ساير مصروفيت هايى که دارد، در کارهاى خانه چون آشپزى و غيره نيز سهم مى گيرد.
وى تا صنف هشتم، مکتب درس خوانده و از سال ١٣٨٦ به اينسو به حيث معاون مرکز خدمات زراعتى زنان پروان کار مى کند.
به اساس معلومات هاشمى، اين مرکز در چوکات ریاست زراعت و مالداری پروان فعاليت دارد و بيش از ٢٥٠٠ خانم زراعت پيشه، تحت پوشش اين مرکز قرار دارد.
وى گفت که اين مرکز، در کنار محصولات زراعى زنان چون رُب بادنجان رومى، توت خشک و غيره ، براى صنايع دستى زنان چون انواع لباس ها، سرتختى ها و...بازاريابى مى کند. 
او خاطرنشان کرد که مسووليت رياست کوپراتيف منطقۀ صوفيان لغمانى و شوراى انکشافى زنان اين منطقه را نيز بر عهده دارد.
هاشمی گفت که در کنار اين مصروفيت ها، کار خريد و فروش موتر، نمرات زمين و غيره را نيز انجام مى دهد؛ زيرا برادرش کشته شده و پدرش نيز فوت کرده است و مسووليت فاميل را بر عهده دارد.
وى خاطرنشان کرد که تمام کارهاى خود را در لباس مردانه انجام مى دهد و تا حال با کدام مشکلى برنخورده است.
سروناز هاشمى، تا حال ازدواج نکرده است و مى گويد که علاقمند به ازدواج نمى باشد.
وی که صدايش نيز با مردها مشابهت دارد و نخواست بيشتر در مورد ازدواج صحبتى داشته باشد، گفت که چندين بار به وى پيشنهاد ازدواج شده؛ اما آنرا رد کرده است.
سروناز هاشمى افزود که هميشه تلاش خدمت به مردم به خصوص زنان نموده و امنیت، صلح و ثبات افغانستان آرزوى وى مى باشد.  
روشنا خالد سخنگوی والی پروان مى گوید که از مدت پنج سال به این طرف، با سروناز هاشمی شناخت دارد.
روشنا، سروناز هاشمى را شخصى ويژه و فعال در ولايت پروان خوانده گفت که در بيرون از خانه، مانند مردان فعاليت دارد و در داخل خانه، چون زنان کارهاى خانه را پيش مى برد.
روشنا خالد افزود که سروناز هاشمى، به دليلى ازدواج نکرده است که مسووليت هاى خانواده را بر عهده دارد.