اول نمرۀ عمومى کانکور ميخواهد در آيندۀ اقتصاددان خوب شود

 

 
چغچران (پژواک،١٣حوت٩١):  "باوجودى که سال گذشته در امتحان کانکور بى نتيجه ماندم؛ اما همت خود را از دست ندادم و شب و روز درس خواندم و تلاش نمودم و متيقن بودم که در کانکور امسال، به درجۀ عالى موفق مى شوم."
اين گفتۀ عبدالقاسم فارغ صنف دوازدهم ليسۀ سلطان علاوالدين غورى ولايت غور است که اول نمرۀ عمومى امتحان کانکور امسال، در سطح کشور شده است.
در امتحان کانکور که نتايج آن، روز پنجشنبه گذشته اعلام شد، بيش از ١٧٥هزار تن به سطح کشور شرکت نمودند که از آن جمله، اضافه از ٤٢ هزار تن به موسسات تحصيلات عالى و ١٣ هزار تن ديگر به موسسات تحصيلات نيمه عالى راه يافته اند.
عبدالقاسم ٢٢ ساله که از قریۀ آهنگران چغچران مرکز ولايت غور است، در اين امتحان با اخذ ٣٣٣ نمره به رشتۀ دلخواهش (پوهنځى اقتصاد پوهنتون هرات) راه يافته است.
اين اول نمرۀ عمومى امتحان کانکور، امروز در مصاحبه با آژانس خبرى پژواک گفت که از صنف اول تا چهارم، نزد ملا امامان مساجد درس خوانده و بعد از آن، شامل ليسۀ سلطان علاوالدين غورى شده است.
وى صنوف ششم و هفتم را، امتحان سويه داده و شامل صنف هشتم گرديد. از صنف چهارم تا ششم، دوم نمره بود و تا يازدهم به درجه هاى اول تا سوم کامياب ميشد.
 اين جوان گفت که در صنف دوازدهم، پنجم نمره فارغ گرديد؛ اما درجه برايش مطرح نبود و بعد از فراغت، همواره کورس هاى شخصى کانکور را در کابل و هرات تعقيب مى کرد.
عبدالقاسم علاوه کرد: سال گذشته که از صنف دوازدهم فارغ شد، در امتحان کانکور شرکت کرد؛ اما در رشتۀ مورد نظرش که پوهنځى اقتصاد بود، دست نيافت و با کسب ٢٦٣ نمره، بى نتيجه ماند.
اما وى گفت: "با آنکه بى نتيجه ماندم، مايوس نشدم، با خود عهد کردم که شب و روز زحمت بکشم، در روشنى چراغ تيلى درس ميخواندم و صد درصد يقين داشتم که زحماتم بيجا نرفته و در کانکور کامياب مى شوم؛ همينطور هم شد و اينک اول نمرۀ عمومى کانکور شده ام."
وى افزود که مى خواهد در آينده اقتصاددان شود و به مردم و وطن خدمت نمايد و پيامش به جوانان اين است که زحمت بکشند و به طور خستگى ناپذير درس بخوانند تا در آينده، مانند او مقام اول را کسب کنند.
اين اول نمرۀ عمومى علاوه کرد: "من به پدران مهربان و دلسوز افتخار مى کنم که زمينۀ درس را براى فرزندان شان مساعد نموده اند و همين مهربانى والدين بوده که من هم، به درجۀ عالى نايل شده ام."
حاجی عبدالجبارپدرعبدالقاسم نيز با ابراز خرسندى گفت: "ما افتخارمی کنیم که فرزند ما به حیث یک جوان غوری، بالاترین نمره را درسطح کشورازآن خودساخته است."
عبدالقاسم از دولت خواست که براى شاگردان، مکان درس و تعليم، کتب درسى و زمينۀ راه يافتن به تحصيلات عالى را مهيا کند.
در کنار آن، ذبیح الله فارغ صنف دوازدهم ليسۀ سلطان علاوالدين غورى  نيز با کسب ٣٣٣ نمره در پوهنځى طب معالجوى به درجۀ دوم امتحان کانکور به سطح کشور موفق شده است.
اگر چه نمرات هر دو مساوى است، اما اسم عبدالقاسم نظر به لست وزارت تحصيلات عالى در قدم نخست قرار دارد.
به همين مناسبت نهادهاى جامعۀ مدنى، مقام ولايت و رياست معارف غور، امروز در محافل جداگانه يى، موفقيت اين دوجوان را جشن گرفتند و از آنها تقدير به عمل آوردند.
 صبغت الله اکبری رئیس معارف غور به پژواک گفت که فقر، تنگدستى و محروميت جوانان و سرمايه گذارى اولياى اين دو جوان، باعث گرديد که آنها در کانکور به درجه هاى عالى دست يابند.
اکبرى افزود که بيش از دوهزار فارغ صنف دوازدهم به شمول ٦٠٠ دختر، در امتحان کانکور امسال شرکت کردند که اضافه از ١٣٠٠ تن به شمول پوهنځى هاى طب، انجنيرى، اقتصاد، حقوق و علوم سياسى موسسات تحصيلات عالى و نيمه عالى راه يافته اند.
رييس معارف غور با ذکر اينکه، استعدادهايى که از غور است در ديگر ولايات کمتر به نظر مى رسد، گفت که اين يک رقم بسيار خوبى است و صرف٦٠٠ تن ناکام و بى نتيجه مانده اند.
موصوف علاوه کرد که معارف غور، با همکارى مردم و بدون تبعيض فعال بوده و مکاتب باز است؛ اما امکانات معارف کم است. از ٨٠٠ مکتب، صرف ١٢٠ مکتب در غور تعمير دارد و شاگردان در متباقى آن، زير خيمه، فضاى باز و زير سايۀ درختان درس مى خوانند.
غور، يکى از ولايات مرکزى و عقب مانده بوده و مردم آن همواره ازعدم توجه دولت در عرصه هاى مختلف به شمول معارف شکايت داشتند؛ اما حالا موفقيت اين دو جوان در کانکور را روزنۀ امیدی برای آیندۀ درخشان مردم اين ولايت عنوان مى کنند.
گفتنى است که در امتحان کانکور سال ١٣٩٠، سردارمحمد رضايى از ليسۀ عالى سلطان غياث الدين ولايت بلخ، با گرفتن ٣٢١ نمره، اول نمرۀ عمومى شده بود.