Data Gathered Date: 

Saturday, May 18, 2013 - 17:00

شهرغزنى (پژواک، ۲۱ ثور ٩٢): باشندگان غزنى؛ خواهان تحکيم امنيت، ختم بيکارى، تسريع روند معارف، تامين حقوق زنان و مساعد نمودن زمينه براى تحصيلات عالى درخارج از حکومت و جامعۀ بين المللى هستند.
حميده گلستانى عضو شوراى ولايتى غزنى، به آژانس خبرى پژواک گفت که مشکل بزرگ مردم که در اولوليت قرار دارد، بيکارى و تحکيم امنيت در منطقه است.
به گفتۀ وى، زندگى مطمئن و مصوون در ٧٠ درصد مناطق غزنى وجود ندارد و از اثر آن، مشکل بيکارى جوانان از حد بيشتر شده، که بايد ابتدا امنيت و بعداً تلاش هاى مساعد ساختن زمينۀ کارها صورت گيرد.
موصوف افزود: اگر امنيت مطمئن درغزنى موجود ميبود، اکنون کار پروژهاى بزرگ امنيتى جريان ميداشت و مشکل بيکارى به وجود نمى آمد و همچنان سرمايه گذاران به ساختن فابريکات تشويق شده و مشکل بيکارى از بين ميرفت.
به گفتۀ وى، تحکيم امنيت و محو بيکارى، خواست مشترک و اول مردم غزنى است.
حميدالله نوروز يکى از اعضاى ديگر شوراى ولايتى، به تاييد گفته هاى وى افزود که مشکل بيکارى مردم و تقويت اقتصاد، با انکشاف سيستم زراعتى و ساختن فابريکات توليدى از بين رفته و صلح تامين خواهد شد.
به گفتۀ وى، خواست هاى اساسى مردم مورد توجه قرار نگرفته؛ نه امنيت آنها تامين گرديده و نه هم براى شان مصروفيت سالم پيدا شده، تا در آينده از نگاه اقتصاد به پاى خود ايستاده شوند.
موصوف افزود: "اکنون هزاران جوان از اثر ناامنى و بيکارى مصروف کار در کشورهاى بيگانه هستند، اگر براى آنها زمينۀ کارى در کشور مساعد شود، پس نياز به کار در کشورهاى خارجى نخواهد ماند."
زهره باشنده شهرغزنى، خواهان فراهم آورى سهولت هاى کارى و تعليمى براى دختران شد و خواست تا  حقوق زنان تامين و عاملين خشونت عليه زنان، مجازات شوند.
موصوف علاوه کرد که مشکل بزرگ ديگر، نبود شرايط تعليمى و زمينۀ کار براى دختران و خانم ها است.
محمد اشرف يکى از معيوبين گفت که چند سال قبل، پاى خود را در يک انفجار از دست داد؛ اما کنون نه به زندگى وى توجه صورت گرفته و نه هم زمينۀ کار مناسب به وى مساعد شده است.
موصوف علاوه کرد که وى دوازده پاس است؛ اما زمانيکه جهت به دست آوردن وظيفه به دواير دولتى مراجعه کرده، کسې به گفتۀ وى گوش نداده است.
اشرف گفت که بايد به تمامى معيوبين، سهولت هاى کارى فراهم گردد و براى شان در دواير دولتى وظيفه داده شود.
محمدعمر يکى از شاگردان، علاوه بر امنيت، شرايط خوب تعليمى و سهولت تحصيلات عالى در خارج از کشور را، راه حل اين مشکلات عنوان کرد.
به گفتۀ وى، اکنون در دولت کسانى به کار گماشته شده اند که سواد کافى، تعليم و تجربه ندارند.
موصوف خواست که پروسه مقررى به اساس روابط و واسطه در دولت، از بين برده شده و کار به اهل کار سپرده شود که در نتيجۀ آن از يکسو زمينۀ کار به افراد واجد شرايط مساعد گردد و از سوى ديگر مشکل بيکارى در بين جوانان از بين برود.
مولوى حکيم الله عالم دين و عضو شوراى ولايتى نيز گفت که به خواست هاى عمدۀ مردم توجه صورت نگرفته و نه هم نيازهاى ابتدايى آنها بر آورده شده است.
موصوف افزود که تحکيم امنيت، بازسازى، و محو بيکارى مردم، از خواست هاى اساسى است که بايد مورد توجه قرار گيرد و صداى مردم شنيده شود.
موصوف از مخالفين مسلح نيز خواست تا از جنگ دست کشيده، با دولت افغانستان آشتى نمايند و از بازسازى و تعليم جلوگيرى نکنند.
مولوى حکيم افزود که افراد مسلح، با مردم ملکى مشکلات زياد ايجاد کرده اند، درخانه هاى مردم به زور نان ميخورند، در بين قريه ها جنگ مى نمايند، و زندگى زنان و اطفال براى شان ارزش ندارد. وى از طالبان مسلح خواست تا مردم را تحت فشار قرار ندهند و به زندگى آنها توجه نمايند.
غنى غالب معاون انجمن "کلیوال ادبي ملګرى" در غزنى نيز امنيت خوب، امور انکشافى، تعليم باکيفيت، اصلاح سيستم زراعتى و اعمار چند بند بزرگ آبيارى را از خواست هاى اساسى و اصلى، جهت زندگى مرفه مردم اين ولايت خواند.
وى به پژواک گفت که درمناطق شهرى، برخى سهولت ها وجود دارد؛ مردم مناطق دوردست ميخواهند در فضاى امن زندگى نمايند؛ با آغاز پروژه هاى انکشافى، زمينۀ کارى مساعد و اقتصاد آنها به پاى ايستاده خواهد شد.
حاجى محمدرسول يکى از زمينداران غزنى، زراعت را منبع تقويت اقتصادى مردم عنوان کرد و بازسازى سيستم آبيارى را لازم دانسته افزود که اگر اقتصاد زراعتى مردم قوى گردد، اکثر مشکلات مردم از بين خواهد رفت.
وى گفت که اقتصاد مردم غزنى متکى به زراعت است،  آب کاريزها نسبت به سابق کمتر شده و لازم است تا کار اعمار بندها جهت حل اين مشکل آغاز شود، که از يکسو زمينۀ کار به مردم مساعد گردد و از سوى ديگر، دشت هاى وسيع به زمين هاى آبى مبدل شود.
 به گفتۀ وى، اگر اين کار، چهار يا پنج سال قبل مى شد، اکنون ما شاهد پيشرفت هاى زيادى در زندگى مردم بوديم و بيکارى کنونى ناشى از ناامنى نيز تا اين حد توسعه نمى يافت.