Add new comment

کابل (پژواک، ۲۹ دلو ۹۸): کمیسیون مستقل انتخابات، محمد اشرف غنی را با کسب ۵۰،۶۴ درصد کل آرای معتبر، رئیس جمهور و برندۀ انتخابات ششم میزان ۱۳۹۸ریاست جمهوری افغانستان، اعلام کرد.
انتخابات ریاست جمهوری، در ششم میزان سال روان برگزار شد و کمیسیون مستقل انتخابات، امروز نتایج نهایی آن را اعلام کرد.
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که از میان ۱۴ نامزد ریاست جمهوری، محمد اشرف غنی ۹۲۳۵۹۲ رای (۵۰،۶۴ درصد کُل آراء)، داکتر عبدالله ۷۲۰۸۴۱ رای  (۳۹،۵۲ درصد کُل آراء) و گلبدین حکمتیار ۷۰۲۴۱ رای  (۳،۸۵ درصد کُل آراء) را از آن خود کرده اند.
بر اساس نتایج ابتدایی انتخابات، نیز محمد اشرف غنی ۵۰.۶۴ درصد، عبدالله عبدالله ۳۹.۵۲ درصد، گلبدین حکمتیار ۳.۸۵ درصد رای داشتند و متباقی نامزدان آرای کمتر را به دست آورده بودند.
به اساس معلومات نورستانی، رحمت الله نبیل ۱.۸۶درصد آراء را از آن خود کرده و درصد آرای متباقی نامزدان کمتر یک درصد بوده است.
نتایج نهایی انتخابات، بعد از بررسی و رسیدگی به ۱۶ هزار شکایت درج شده، اعلام گرديد.
بربنیاد فیصلۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی و طرزالعمل ویژه، ده درصد از ۱۳۷هزار رایی که مشکوک دانسته میشد، و پانزده درصد از ۱۰۲ هزار رایی که گفته میشد خارج از زمان تعیین شده استفاده شده است، تفتیش ویژه و آرای ۲۹۸ محل از ۲۴۲۳ محل مورد مناقشه، بازشماری مجدد شد.
نورستانی گفت که بعد از تفتیش، به ۱۳۷هزار و ۱۰۲ هزار رای و آرای محلات یادشده، اعتبار داده شد.
او گفت که در کل، یک میلیون و ۸۲۳۹۴۸ رای انتخابات یادشده، معتبر شناخته شده است.
به اساس معلومات نورستانی، در انتخابات ریاست جمهوری، نزدیک به یک عشاریه نُه میلیون تن رای داده بودند.
رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در اخیر نشست خبری گفت که اعضای کمیسیون های انتخاباتی با امانت داری کامل و بی طرفی رئیس جمهور را اعلام می کند.
وی گفت: «کمیسیون مستقل انتخابات به تاسی از صراحت حکم مندرج ماده ۶۱ قانون اساسی کشور، محترم محمد اشرف غنی را که به تعداد ۹۲۳ هزار ۵۹۲ رای معادل ۵۰،۶۴ فیصد آرای، رای دهندگان کشور را کسب نموده است به عنوان رئیس جمهور منتخب دولت جمهوری اسلامی افغانستان اعلام می نماید و برای موصوف توفیق خدمت گذاری برای ملت شریف افغانستان، از طریق تطبیق قانون اساسی و سایر قوانین نافذه کشور به منظور توسعه و رفاه کشور و شهروندان از بارگاه خداوند خواهانم.»
قابل ذکر است که فریدون خوځون سخنگوی دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله، امروز پیش از اعلام نتایج نهایی انتخابات، به پژواک گفت: «ما رسماً از پروسه انتخابات خارج شدیم و مقاطعه کردیم، پروسه مشروعیت خود را از دست داده است؛ به همین دلیل نتیجه آن قابل قبول برای مردم افغانستان نیست.»
به گفته او؛ هر نتیجه ای را که کميسيون مستقل انتخابات اعلام کند، تیم ثبات و همگرایی در برابر آن موضع خود را اعلان می کند و همچنان گزینه های بعدی، روی میز این دستۀ انتخاباتی است و  جزییات آن را در آیندۀ نزدیک، با مردم شریک خواهند کرد.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.