Add new comment

کابل (پژواک، ۲۲ دلو ۹۸): کمیسیون انتخابات، از آمادگی کامل برای آغاز تفتیش ویژه خبر داده و می گوید که قرار بود این پروسه امروز آغاز شود؛ اما به دلیل عدم حضور ناظرین کمیسیون شکایات، به تعویق افتاد.
اما کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که تاکنون برنامه های کمیسیون انتخابات در خصوص آغاز تفتیش ویژه، با آنان شریک نشده است.
حبیب الرحمان ننگ رئیس دارالانشاى کمیسیون مستقل انتخابات، امروز به آژانس خبری پژواک گفت که این کمیسیون، آمادگی کامل برای تفتیش ویژه دارد.
وی، با بیان اینکه قرار بود امروز روند تفتیش ویژه آغاز شود، علاوه کرد که این روند به دلیل عدم حضور ناظرین کمیسیون شکایات انتخاباتی، امروز شروع نشد.
اما محمد رضا فیاض معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، به آژانس خبری پژواک  گفت که تاکنون پلان کمیسیون انتخابات در اختیار آنها قرار نگرفته است.
موصوف علاوه کرد، هرگاه برنامه کمیسیون مستقل انتخابات در مورد تفتیش ویژه و بازشماری مجدد به آنها برسد، کمیسیون حتماً ناظرینش را جهت نظارت پروسه موظف می کند.
نهادهای ناظر بر انتخابات نیز از عدم هماهنگی و موجودیت مشکلات میان کمیسیون های انتخاباتی انتقاد کرده و می گویند که سهل انگاری در خصوص پروسه ملی، به اوج رسیده و دست هايی تلاش دارند که عمداً پروسه را به طرف چالش ببرند.
یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا (فیفا)، با اشاره به مشکلات موجود بین کمیسیون های انتخاباتی، گفت: «بر سر کارهای کوچک، هر روز بین دو کمیسیون انتخاباتی مشکل است.»
وی افزود که کمیسیون های انتخاباتی، امور محوله شان را به گونه مسلکی انجام نمی دهند تا پروسه به صورت قانونی انجام و انتظار شهروندان کشور پایان یابد.
کمیسیون شکایات انتخاباتی، به تاریخ «۱۶ دلو» ماه روان، با اعلام شرايط به منظور ابطال و تایید آرایی که در مورد آن شکایت درج شده بود، از کمیسیون انتخابات خواست که بیش  از١٤٠٠ محل را تفتیش ویژه و ۲۹۸ محل دیگر را بازشماری مجدد کند.
بربنیاد فیصلۀ کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی که چند روز پیش اعلام شد، ده درصد از ۱۳۷هزار رایی که مشکوک دانسته می‌شود و پانزده درصد از ۱۰۲ هزار رایی که خارج از زمان گفته می‌شود، تفتیش ویژه می‌شود که در نتیجه این بررسی، سرنوشت اعتباردهی و باطل شدن این آرا را روشن می کند.
در انتخابات ششم میزان سال روان، مردم به ۱۳ کاندید رای دادند و بر اساس نتایج ابتدایی که به تاریخ اول جدی اعلام شد، تیم محمد اشرف غنی بیش از ۵۰ درصد و پس از آن، تیم عبدالله عبدالله بیش از ۳۹ درصد رای به دست آورده اند.
 اما نتایج نهایی تاهنوز اعلام نشده است.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.