Add new comment

ميمنه (پژواک، ٢ ميزان ٩٨): مقام های محلی و مسئولین کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت فاریاب، از انتقال مواد حساس و اوراق رایدهی به تمام ولسوالی ها خبر داده؛ اما هشدار می دهند که مخالفین مسلح، ممکن است در روز انتخابات شبکه های مخابراتی را قطع و حملات چریکی را در برخی نقاط انجام دهند.
نقیب‌الله فایق والی فاریاب، از تامین امنیت در روز انتخابات اطمینان داده به آژانس خبرى پژواک گفت که اوراق رای‌دهی، به تمام مراکز شهر و ولسوالی ها انتقال یافته، تدابیر امنیتی اتخاذ و ارگان های امنیتی به شمول قطعه ریزرف با۵۰ تانک هاموی وصدها سرباز به حالت آماده باش قرار دارند، در صورت نیاز از آنها استفاده خواهند کرد.
او علاوه کرد که گروه طالبان، در روزهای انتخابات و یا قبل از آن، در حومه شهر میمنه و ولسوالی، دست به حملات چریکی بزنند و آنتن های مخابراتی را قطع نمایند؛ اما هیچ گاهی قادر به اخلال این پروسه شده نمی‌توانند.
موصوف تايید کرد که شماری از مراکز رایدهی، به دلیل ناامنی مسدود گردیده است.
عبدالبشیر حسام رئیس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در فاریاب گفت که به جز ولسوالی هاى غورماچ، قرغان و پشتونکوت که در کنترول مخالفین است، در سایر ولسوالی ها مواد انتخاباتی ارسال گردید.
وى گفت که پشتونکوت در حومه شهر میمنه موقعیت دارد، مواد انتخاباتی آن در 5 میزان ارسال می گردد؛ اما مواد مربوط ولسوالی قرغان را به دلیل مساعد نبودن شرایط ، در ولسوالی اندخوی جابجا کرده اند، تلاش دارند راه حل برای فرستادن آن پیدا نمایند.
نامبرده از تحرکات مخالفین مسلح، در روزهای انتخابات و قطع شدن شبکه های مخابراتی ابراز نگرانی نموده، افزود که در این رابطه، هم شفاهی و هم کتبی مقامات مسئول را در جریان گذاشته اند.
رئیس کمیسیون مستقل انتخابات فاریاب گفت که در انتخابات قبلی ریاست جمهوری؛ ٢٦١ مرکز رایدهی، و در انتخابات پارلمانی ١١٢ مرکز رایدهی در فاریاب تثیبت شده بود؛ اما در انتخابات ٦ میزان، از مجموع ۱۱۲ مرکز رایدهی ٢٧ مرکز نرمال، ٨ مرکز با تهدید متوسط ٢٨ مرکز با تهدیدات بلند امنیتی و ۴۹ مرکز مسدود خواهد بود.
براساس اطلاعات رئیس کمیسیون، بیش‌از ۲۲۹هزار تن در فاریاب خود را ثبت نام کرده‌اند؛ تا به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو شرکت نمایند.
وی اطمینان داد در صورتی که کارمندان انتخاباتی، به نفع یکی از کاندیدان فعالیت نمایند، به ارگانهای عدلی و قضايی معرفی خواهند شد و در عین حال، مشکلات تخنیکی از جمله بایومتریک که در دور قبلی وجود داشت و بیشتر از یک رای استعمال شده بود، این بار تکرار نخواهد شد.
یک مسئول دولتی که نخواست نامش گرفته شود، به پژواک گفت که ولسوالی قرغان ١١ مرکز رای دهی دارد؛ اما تمام ساحات به جز قوماندانی امنیه و مدیریت امنیت ملی در کنترول طالبان قرار دارد، مواد انتخاباتی این ولسوالی در اندخوی است و هیچکس حاضر نیست انتقال دهد، و در صورت انتقال، هیچ مرکز رایدهی فعال نمی باشد که انتخابات صورت گیرد.
سید زین الدین عابد مسئول شبکه نهادهای جامعه مدنی و نماینده تیفا در فاریاب، انتخابات پیش رو را پر از جنجال و تقلب پیشبینی نموده، به پژواک گفت که شواهد و قراین نشان میدهد و مسئولین امنیتی و انتخابات نیز اعتراف می کنند که به جز از شهر میمنه، در ولسوالی ها انتخابات به شکل درست برگزار نمی گردد.
وی افزود که مردم انتظار داشتند بخاطر تعیين سرنوشت سیاسی کشور، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند؛ اما ارگان های امنیتی نتوانستند امنیت را تامین کنند.
به گفته او، در ٦ میزان به جز از ٢٧ مرکز رایدهی در شهر میمنه و چند مرکز رایدهی در مربوطات پشتونکوت که متصل به شهر میمنه  است، به دلیل تهدیدات امنیتی در هیچ ولسوالی ديگر، انتخابات صورت نخواهد گرفت.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.